BMW Seria 3 E30

39 900 PLN
1991 216 121 km Benzyna Coupe
797 Wyświetl numer
22:33, 15 czerwca 2019 ID: 6057578826

Opis

BMW 100% zgodny z VIN
Fabryczna szpera.
IS po pełnej renowacji w renomowanej firmie zajmującej się klasykami.
Osoby poważnie zainteresowane proszę o kontakt telefoniczny.

Po literze “M”, dwie najbardziej kultowe litery BMW brzmią “i” oraz “s”. O ile model 325i można uznać za rzadki, to BMW 318is E30 staje się już kultowe. Co jest w nim tak magicznego? Niska masa, doskonałe prowadzenie i żwawy silnik. Delikatne zmiany, które sprawiły, że jego charakter się wyostrzył i stał się czysto sportowy. Wizualnie to tylko kwestia delikatnych spojlerów, mniejszej kierownicy, felg i obniżonego zawieszenia. Żeby poczuć jego atuty, trzeba się nim po prostu przejechać.
Produkowane od 1986 roku M3 udowodniło, że seryjny model może mieć wiele wspólnego z wyścigówką. Niestety, na jego zakup mogli pozwolić sobie wyłącznie najlepiej sytuowani. M3 kosztowało 59.800 marek, czyli ponaddwukrotnie więcej od bazowego 316i. Kto nie chciał żyć marzeniami, często udawał się do salonu Volkswagena czy Peugeota i zamawiał Golfa GTI bądź 205 GTI. W latach 80. XX wieku, gdy Europa oszalała na punkcie popularnych samochodów sportowych, nieobecność w tym segmencie była poważnym uchybieniem. BMW nadrobiło braki dopiero w listopadzie 1989 roku, kiedy wprowadziło na rynek dwudrzwiowe E30 318is.

Nowość była promowana hasłem „Więcej samochodu, więcej silnika, więcej sportu”. Producent, który w materiałach reklamowych podkreślał fakt przeniesienia wyczynowych rozwiązań do cywilnego modelu, nie mijał się znacząco z prawdą. W usportowionym modelu zadebiutował silnik M42, będący pierwszą ogólnodostępną jednostką BMW z czterema zaworami na cylinder. Wcześniej rozwiązanie pojawiło się jedynie w modelach sygnowanych literą M.

W chwili debiutu jednostka M42B18 imponowała nowoczesnością. Poza 16-zaworową głowicą i łańcuchowym napędem wałków rozrządu miała wiele aluminiowych elementów – w tym miskę olejową, głowicę, osłonę napędu rozrządu czy łapy mocujące. Sterownik silnika Bosch Motronic M1.7 pozwolił na zastosowanie bezrozdzielaczowego układu zapłonowego z osobnymi cewkami dla poszczególnych cylindrów. O czystość spalin zadbały natomiast sonda lambda i katalizator. Układ wydechowy był zakończony pojedynczą rurą o sporej, jak na ówczesne standardy, średnicy 60 mm.
O wyczynowym rodowodzie silnika M42 przypomina m.in. kolektor wydechowy. Nie został odlany z żeliwa, tylko pospawany z rur o zbliżonej długości, które połączono w układzie 4-2-1. Aby zoptymalizować oddawanie ciepła, wnętrze zaworów wypełniono metalicznym sodem, kuty wał korbowy dzielnie znosi konieczność pracy pod dużym obciążeniem, a ilość wpadającego do cylindrów powietrza regulują dwie przepustnice. Jednostka M42 wkręca się na obroty równie chętnie, co silnik S14 flagowego M3. Wszczepienie pod maskę lekkiego silnika korzystnie wpłynęło na masę (1125 kg) i wyważenie (53:47) 318is, istotnie ułatwiając pełne wykorzystanie potencjału samochodu. Wąski zakres obrotów oraz krótki tylny most (4,10:1) zmuszały kierowcę do częstej zmiany biegów.
Do ostrego charakteru zespołu napędowego dopasowano zawieszenie. Standardem było sportowe podwozie z gazowymi amortyzatorami, grubszymi stabilizatorami i sztywniejszymi sprężynami, które zmniejszały prześwit przedniej osi o 15 mm, a tylnej o 17 mm. Kto chciał poprawić trakcję, mógł dopłacić za blokadę tylnego mostu. BMW oferowało też ABS. Standardem był natomiast wzmocniony układ hamulcowy z tarczami przy tylnych kołach. Pod przednim zderzakiem i do tylnej klapy przytwierdzano spojlery, a sportowy klimat w kabinie budowała czarna podsufitka czy obszyta skórą kierownica z oferty M. Co zaskakujące, 318is opuszczał fabrykę na 14-calowych felgach stalowych z kołpakami.

Przez lata 318is były na celowniku amatorów ostrej jazdy po krętych drogach, jak również kierowców szukających samochodu do sportu. Niestety, wiele egzemplarzy dokonało żywota w mniej lub bardziej spektakularnych wypadkach. Aktualnie znalezienie 318is staje się coraz większym problemem. Ceny przyzwoicie zachowanych is to wydatek ponad 10 tys euro. Niestety na spadek nie ma co liczyc.

Wyślij wiadomość

Dodaj załącznik Dopuszczalne typy plików: jpg, jpeg, png, doc, pdf, gif, txt, xls, docx, xlsx, odt Maksymalny rozmiar pliku to 2 MB

Jesteś klientem profesjonalnym? Załóż konto firmowe
Znajdź nas na:
Facebook Youtube
Instagram