BMW w 2006 roku musiało homologować nowy model do wyścigów WTCC. W tym celu przygotowało odpowiednią jednostkę napędową, która musiała trafić również pod maskę samochodu produkcyjnego. Jako że oferowane w tym czasie klientom motory N46B20 o pojemności 1995 cm³ i mocy 150 KM* nie do końca się do tego nie nadawały, powierzono zbudowanie innego silnika firmie BMW Hams Hall z Wielkiej Brytanii w oparciu o technologie ze świata motorsportu i takie, które się w tym świecie sprawdzą.
Przygotowana na nowo 2-litrowa jednostka to jak na tak zwykły samochód prawdziwe dzieło sztuki. W całości składana ręcznie, została wyposażona w głowicę odlewaną przez fabrykę BMW Landshut, która w swoim czasie zajmowała się przygotowaniem głowic do bolidów F1 BMW-Sauber. Głowicę, która dała stopnień sprężania 11,0, wyposażono w podwójny system Vanos zamiast Valvetronic, by zmniejszyć liczbę części ruchomych. Powiększono kanały dolotowe i zawory, zmniejszono skok tłoków, a popychacze zaworowe, korbowody i blok wzmocniono. O zapłon dbają specjalne świece zapłonowe z indywidualnymi cewkami.
Aby silnik stał się możliwie najlżejszy i najbardziej wydajny termicznie, maksymalnie wykorzystano do jego budowy aluminium. Nawet tuleje cylindrowe wykonano z tego materiału, co w kontekście niezawodności jest bardzo istotne. Pokrywa zaworów jest lżejsza od standardowej dzięki wykonaniu jej z kompozytu węglowego, a cała jednostka schudła o 10 kg. O odpowiednie chłodzenie dbają powiększone kanały wodne i układ przygotowany dla jednostek 6-cylindrowych.
Silnik to nie wszystko. BMW 320si różni się od standardowego modelu także układem napędowym. Skrzynia biegów ma inne przełożenia – prędkość maksymalną 225 km/h uzyskuje się na piątym biegu. Przekładnię stosowano także w modelu Z4. W tylnym dyferencjale skrócono przełożenie do 4,1.
Kompletne auto waży 1350 kg (DIN) i rozpędza się do setki w 8,1 s. Moc maksymalna to 173 KM przy 7000 obr./min, a jednostka pracuje do 7300 obr./min. Parametry nie są imponujące, ale różnice pomiędzy si a zwykłą Trójką są duże.
Motor znacznie chętniej reaguje na ruch pedału gazu, zarówno w zakresie otwierania, jak i zamykania klasycznej przepustnicy (nie zastosowano elektronicznej), dzięki czemu łatwiej balansować masą. Podobno kierowcy testowi BMW uzyskali na Nurburgring Nordschleife czas poniżej 9 min., co dla samochodu o takiej mocy jest wynikiem przynajmniej dobrym.
Kalkulator ma jedynie charakter poglądowy i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego. Warunkiem udzielenia kredytu konsumenckiego jest pozytywny wynik oceny zdolności kredytowej i ryzyka kredytowego konsumenta, a ostateczne warunki kredytowania zależą od wyniku tej oceny.
Historia pojazdu
Zanim zdecydujesz się kupić samochód, zapoznaj się z jego historią. Pobierz raport za opłatą.