25 kwietnia 2025

⁠⁠Pociągi zamilkną przed przejazdem. Czy to zagrozi bezpieczeństwu?

przejazd kolejowy rogatki sygnalizacja
Zdjęcie: PKP PLK.

Lokomotywa nie będzie już ostrzegać podczas zbliżania się do skrzyżowania torów i jezdni, jeśli działa tam sygnalizacja świetlna. Nowe przepisy mają ograniczyć hałas, ale dla kierowców mogą być zagrożeniem.

Maszyniści pociągów nie będą już musieli obowiązkowo podawać sygnału dźwiękowego „baczność” przed wszystkimi przejazdami kolejowo-drogowymi. Zmiana dotyczy przejazdów wyposażonych w rogatki lub sygnalizację świetlno-dźwiękową. Nowelizację rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji podpisał minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Czy brak ostrzeżenia o pociągu nie wpłynie na bezpieczeństwo?

Brak ostrzeżenia o pociągu – ulga dla mieszkańców

Celem zmiany jest poprawa komfortu mieszkańców terenów położonych w pobliżu torów. Sygnał „baczność” bywał przez nich uznawany za szczególnie uciążliwy, zwłaszcza nocą. Tylko na trasie Warszawa – Poznań – granica zachodnia liczba obowiązkowych sygnałów dźwiękowych ma spaść ze 139 do zaledwie 9.

Obowiązek użycia sygnału pozostanie tylko tam, gdzie przejazdy nie są wyposażone w aktywne zabezpieczenia – a więc tam, gdzie faktycznie kierowcy i piesi mogą nie być świadomi nadjeżdżającego pociągu.

Mniej hałasu, więcej ryzyka?

Zmiana spotkała się z mieszanym odbiorem. Z jednej strony odpowiada na postulaty mieszkańców, z drugiej – może budzić niepokój wśród kierowców. Choć formalnie przejazdy zabezpieczone rogatkami i sygnalizacją powinny gwarantować pełne bezpieczeństwo, w praktyce nadal dochodzi tam do wypadków – często z winy kierowców, którzy ignorują sygnały lub wjeżdżają na tory mimo zamykających się rogatek.

Brak sygnału dźwiękowego oznacza, że osoby rozkojarzone, słuchające muzyki lub spieszące się mogą łatwiej przeoczyć zbliżający się pociąg – zwłaszcza w nocy, w deszczu lub przy ograniczonej widoczności. Największe zagrożenie będzie występować w miejscach, gdzie nie ma rogatek – a jedynym zabezpieczeniem jest czerwone, migające światło.

Brak ostrzeżenia o pociągu – kiedy zacznie działać

Nowe przepisy zaczną obowiązywać 14 dni po publikacji w Dzienniku Ustaw. Ponieważ to jeszcze nie zostało ogłoszone, należy się spodziewać, że pociągi „ucichną” w połowie maja 2025 r. Zmiana przepisów ma potencjał poprawy jakości życia w sąsiedztwie torów, ale wymaga także zwiększonej odpowiedzialności kierowców i pieszych.