3 marca 2024

Kierowanie ruchem – czy znasz mowę ciała policjanta?

Zdjęcie: Lubuska Policja.

Policjanci kierujący ruchem nie zawsze są przez kierowców rozumiani, gdy przekazują sygnały. Jak odczytywać znaki, które wydają funkcjonariusze?

Ręczne kierowanie ruchem to często spotykany widok na drogach, gdy dochodzi do wypadków, remontów lub innych zdarzeń, które utrudniają płynną jazdę. Choć celem jest usprawnienie ruchu i ograniczenie korków, dla wielu kierowców sygnały dawane przez mundurowego mogą być niejasne.

Podstawowe zasady kierowania ruchem

Znaki dawanym przez osoby uprawnione do kierowania ruchem na skrzyżowaniu są priorytetowe i nakazują podporządkowanie się zarówno pieszym, jak i kierowcom. Mają one pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi. Należy pamiętać, że do kierowania ruchem upoważnieni są nie tylko policjanci. Takie uprawnienia posiadają również:

  • żołnierze Żandarmerii Wojskowej
  • funkcjonariusze Straży Granicznej i SOP
  • inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego
  • umundurowani funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej
  • strażnicy gminni (miejscy)
  • strażacy
  • ratownicy górscy i medyczni
  • pracownik kolejowy na przejeździe kolejowym
  • strażnik leśny lub parku
  • osoba nadzorująca bezpieczne przejście dzieci przez jezdnię
  • osoby upoważnione przez zarządcę drogi
  • piloci transportów ponadnormatywnych
  • osoby odpowiedzialne za utrzymanie porządku podczas przemarszu procesji, pielgrzymki i konduktu pogrzebowego

Dodatkowo, kierowcy autobusów szkolnych w miejscach postoju związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem dzieci oraz umundurowani i odpowiednio oznakowani pracownicy nadzoru ruchu komunikacji miejskiej mogą dawać sygnały np. do zatrzymania się.

CZYTAJ TEŻ: Nie tylko policja. Kto jeszcze może kontrolować kierowcę i wystawić mu mandat?

Kierowanie ruchem – sygnały dla jadących prosto

Gdy policjant stoi bokiem, oznacza to, że droga jest wolna i można jechać, co odpowiada sygnałowi zielonemu.

Kierowcy, do których policjant zwrócony jest przodem lub tyłem, powinni się zatrzymać. Mają zakaz wjazdu na skrzyżowanie, co odpowiada czerwonemu sygnałowi. To również dla pieszych oznacza zakaz wejścia na jezdnię. Należy się zatrzymać, nawet jeśli na sygnalizatorze jest wyświetlany zielony sygnał.

Gdy policjant stoi bokiem lub przodem i unosi rękę do góry, oznacza to, że nastąpi zmiana pozycji, co odpowiada sygnałowi żółtemu, informując kierowców o zmianie otwarcia ruchu na skrzyżowaniu.

Kierowanie ruchem – sygnały dla skręcających

Zwykle policjant kierujący ruchem, gdy widzi, że kierowca chce skręcić, również w tym pomoże. Należy być cierpliwym i poczekać na wskazówki. Kiedy kierujący ruchem uzna, że można bezpiecznie skręcić, ręką wykonuje gest wskazujący kierunek ruchu.

Policjant może także zatrzymać ruch z lewej strony (uniesiona dłoń) i wskazać jadącym z prawej strony, że mogą skręcić w lewo.

Mandaty za niestosowanie się do sygnałów

Niestosowanie się do sygnałów dawanych przez osobę kierującą ruchem drogowym wiąże się z surowymi konsekwencjami. Grozi za to grzywna do 5000 zł i 15 punktów karnych. Kara finansowa może urosnąć nawet do 30 000 zł, jeśli sprawa trafi do sądu. Nie ma znaczenia, kto dał sygnał do zatrzymania – taka sama odpowiedzialność grozi za ignorowanie policjanta, jak i drogowca, który kieruje ruchem podczas robót.