Ampere – oto nowa marka Renault. Pierwszy model? Twingo

Ampere Twingo ma być małym, tanim autem elektrycznym. Cena? Poniżej 20 tys. euro. To odpowiedź na tanie samochody elektryczne europejskich konkurentów i nowych marek z Chin. Premierę zaplanowano na 2026 rok.
Jak twierdzi dyrektor generalny koncernu Luca de Meo, nowe Twingo ma być europejskim odpowiednikiem japońskiego Kei Cara, inteligentnego konceptu małego, lekkiego i zwinnego samochodu, który dzięki niskiej masie zużywa niewielkie ilości energii, a zapewnia przy tym komfortową mobilność przeważnie dla jednej osoby.
Niskie zużycie i niska masa
Jak na razie szczegółów nie ma za dużo. Nowe Twingo pojawić się ma w 2026 roku. Ma być tanie, nowoczesne i elektryczne. Cena samochodu ma wynosić poniżej 20 tys. euro. Auto ma zużywać około 10 kWh na 100 kilometrów, czyli o 50 procent mniej, niż dzisiejsze elektryki.
Nowe Twingo produkowane ma być w Nowym Mieście na Słowenii. W fabryce, która do tej pory produkowała poprzednią wersję tego modelu, bliźniaczy model Smarta (ForFour) oraz Clio.
Czy nowe Twingo nie będzie nosiło emblematu Renault? Wszystko na to wskazuje. Ampere to nowa marka powołana w ramach ogłoszonego w listopadzie 2022 r. planu Renaulution. Zakłada on przekształcenie Grupy Renault w firmę motoryzacyjną nowej generacji, zbudowaną wokół 5 firm specjalizujących się w nowych obszarach wynikających z transformacji branży motoryzacyjnej i mobilności. To pojazdy elektryczne (EV) i oprogramowanie, nowe usługi w zakresie mobilności, gospodarka o obiegu zamkniętym, pojazdy premium i pojazdy spalinowe oraz hybrydowe.
Renault czy Ampere?
W centrum transformacji znajduje się Ampere, autonomiczna spółka, która projektuje, opracowuje, produkuje i sprzedaje elektryczne samochody osobowe. Plan zakładał ich sprzedaż pod marką Renault, ale nie jest tajemnicą, że wielu europejskich producentów z zazdrością patrzy na doświadczenia Seata. Hiszpanie w krótkim czasie stworzyli markę Cupra, która bardzo szybko osiągnęła sukces.
Jak tłumaczy de Meo, Ampere to ambitna, całościowa i strukturalna odpowiedź europejskiego przemysłu na wyzwania płynące zarówno ze Wschodu, jak i z Zachodu.
Ampere łączy w sobie to, co najlepsze z dwóch światów: doświadczenie i siłę przodującego producenta samochodów oraz zwinność i innowacyjność nowego gracz – powiedział Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault.
To nic nadzwyczajnego, budowanie nowej marki, świeżej, nowoczesnej, odważnej i bez bagażu spalinowych doświadczeń przyciąga sporą grupę klientów. W sumie Renault planuje stworzenie 7 elektrycznych modeli do 2031 roku. Ich opracowaniem m się zająć Ampere.


















