Używane Audi A5 I – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?

Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego modelu Audi A5 I? Ile trzeba przygotować na zakup tego modelu? Którą wersję wybrać?
Audi A5 I było produkowane w latach 2007-2016. W 2009 roku na rynku pojawił się spokrewniony konstrukcyjnie, stylizowany na coupe 5-drzwiowy liftback (A5 Sportback, ma jednak nieco większy rozstaw osi) oraz Cabriolet. Rok później paletę modeli rozszerzyła odmiana RS5 (najpierw coupe, a w 2012 r. także Cabriolet). W 2011 roku auto przeszło lifting, w ramach którego otrzymało m.in. nową atrapę chłodnicy, nowe przednie reflektory diodowe i zmienione lampy tylne.
Przy odrobinie szczęścia Audi A5 można kupić za mniej niż 25 tys. zł. Wynika to z dwóch powodów. Po pierwsze, jest to samochód mniej praktyczny od Audi A4, więc grono potencjalnych kupujących jest mniejsze.
Po drugie – te auta zazwyczaj są bardzo „zmęczone życiem”. Wiele egzemplarzy to samochody po przejściach. W przypadku tego modelu im mocniejsza wersja silnikowa tym większe ryzyko jakiegoś wypadku na koncie.
Z drugiej jednak strony – jeśli ktoś trafi na leciwy, ale jednak poszanowany egzemplarz może go za kilka lat odsprzedać z niewielką utratą wartości. To bardzo ładny samochód, który wizualnie nigdy się nie zestarzeje i ma wszelkie zadatki na youngtimera.


Używane Audi A5 – nadwozie
Piękna linia coupe, doskonałe proporcje i drzwi bez ramek. Mimo swojego wyjątkowego charakteru auto jest zaskakująco wygodne. Tak naprawdę to idealny samochód na dalsze trasy dla dwojga pasażerów ze sporą ilością bagażu. Jeśli ktoś chce wozić większą liczbę osób powinien wiedzieć, że na rynku spotykamy zarówno cztero- jak też pięciomiejscowe wersje.
Bezwypadkowe Audi A5 nie mają problemów z korozją. Sęk w tym, że egzemplarze bezwypadkowe są praktycznie nieosiągalne, zwłaszcza w przypadku starszych roczników.
Używane Audi A5 – bagażnik
Nikt nie kupuje Audi A5 dla bagażnika, ale z kronikarskiego obowiązku podajemy pojemności dla poszczególnych wersji. Zwykłe coupe mieści od 455 do 829 l, kabriolet: 320 - 380/750 l. Ciekawostka – zamek klapy bagażnika zwalnia przycisk na pilocie lub na drzwiach.
Używane Audi A5 – deska rozdzielcza
Deska rozdzielcza została w całości przejęta ze zwykłego Audi A4 B8. Niektórzy doszukują się tutaj jakichś indywidualnych cech, ale chodzi wyłącznie o detale. Najważniejsza są jednak wzorowa czytelność, ponadczasowa klasyka i wzorowa jakość wykonania. To jedna z tych desek, które mogłyby być produkowane nawet dzisiaj i wciąż miałyby swoich zwolenników.
Cechą charakterystyczną większości egzemplarzy używanych jest centralny, wbudowany w deskę rozdzielczą ekran obsługiwany panelem na tunelu centralnym wyposażonym w kontroler MMI. Działa intuicyjnie i niezawodnie.
Używane Audi A5 – wyposażenie
Standardowe wyposażenie Audi A5 obejmuje m.in. automatyczną klimatyzację, elektrycznie regulowane szyby przednie i lusterka, podgrzewane dysze spryskiwaczy i światła przeciwmgłowe.
Najciekawsze opcje spotykane w używanych egzemplarzach wystawionych do sprzedaży to wspominane multimedia z obsługą MMI, panoramiczny szklany dach, napęd na cztery koła Quattro, oświetlenie ksenonowe (w wersjach od 190 KM seryjnie, w autach z rynku austriackiego i szwajcarskiego także seryjnie), wielokanałowy system dźwiękowy od Bang & Olufsen czy telefon samochodowy.
Osoby szukające używanego dyferencjału uczulamy na fakt, że na rynku są egzemplarze wyposażone fabrycznie w sportowy mechanizm różnicowy dla tylnej osi (nie tylko RS5, ale także Audi S5).
Używane Audi A5 - zawieszenie
Zarówno z przodu, jak też z tyłu wszystkie wersje są wyposażone w zawieszenie wielowahaczowe wykonane w większości ze stopów lekkich. Jest droższe w serwisowaniu niż popularne układy McPherson, ale w tym przypadku płacimy za wyjątkową precyzję prowadzenia, zniwelowanie sił działających od napędu na kierownicę i dość wysoki komfort jazdy wynikający ze stosunkowo niskiej masy nieresorowanej.
Głównym problemem obsługowym jest fakt, że czasami lepiej zainwestować raz, a dobrze i wymienić komplet wszystkich wahaczy na drogie, ale za to dobre części niż montować byle co i w zasadzie bez przerwy słyszeć jakieś odgłosy z podwozia. Taki kompleksowy serwis na oś przednią to wydatek ok. 3-4 tys. zł. Naszym zdaniem – jeśli ktoś ma taką możliwość i lubi dynamiczną jazdę samochodem, nie będzie rozczarowany efektem.
Używane Audi A5 – układ napędowy/skrzynia biegów
Podstawowe wersje mają napęd na przód, a droższe na wszystkie cztery koła z centralnym dyferencjałem Torsen. W przypadku Audi A5 obecność tego napędu jest dużą zaletą. Z jednej strony jest to rozwiązanie trwałe, z drugiej zapewnia kapitalną trakcję.
Warto w tym miejscu dodać, że silnik i skrzynia biegów są w A5 osadzone tak jak w A4, czyli wzdłużnie, co z jednej strony korzystnie działa na rozkład mas, a z drugiej – ułatwia wykonywanie napraw.
Gama skrzyń biegów obejmuje przekładnie ręczne 6-biegowe, 7-biegowe skrzynie dwusprzęgłowe, S tronic, klasyczne automaty 6-biegowe Tiptronic oraz przekładnie bezstopniowe Multitronic.
Używane Audi A5 – jaki silnik wybrać?
Benzynowe jednostki 3.2 V6 oraz 4.2 V8 są praktycznie bezawaryjne, ale ze względu na wysokie zużycie paliwa, cieszą się wyłącznie zainteresowaniem koneserów, którzy nie liczą się z kosztami tankowania. Znacznie mniej palą benzynowe, 4-cylindrowe silniki 2.0 TFSI (z bezpośrednim wtryskiem), ale nie są już one jakoś wyjątkowo niezawodne. Trzeba uważać zwłaszcza na podwyższone zużycie oleju. Inna częstą bolączką tych jednostek jest osadzanie się nagaru w kanałach dolotowych.
Paradoksalnie najlepiej do tego samochodu oraz realiów rynkowych pasuje jednostka wysokoprężna 3.0 TDI V6. Generuje olbrzymi moment obrotowy (w topowych wersjach jest to 500 Nm), dzięki czemu można niemal zapomnieć o istnieniu skrzyni biegów. Moc nie ma już tutaj takiego znaczenia (204-245 KM) – każdy wybór jest dobry. Użytkownicy cenią sobie wysoką kulturę pracy, specyficzny, przyjemny dla ucha dźwięk i dość niskie – oczywiście jak na te parametry – zużycie paliwa. Realnie waha się między 6 a 11 l/100 km, w zależności od sposobu jazdy oraz warunków panujących na drodze.
Oczywiście nie ma nic za darmo. Każdy kto decyduje się na wybór tego silnika musi się liczyć z wysokimi kosztami serwisowymi „po zakupie”. Głównym wyzwaniem finansowym jest wymiana łańcuchowego rozrządu. Do 2010 roku montowano tu cztery łańcuchy, a później tylko dwa, ale i tak do naprawy demontuje się silnik. Inne bolączki to układ sprzęgła, „zmęczona” wysokim momentem obrotowym skrzynia biegów czy zużyty filtr cząstek stałych. Wiele tych objawów zużycia jest efektem tuningu elektronicznego, który jest w tym modelu bardzo popularny. Dodatkowe 50 KM i prawie 100 Nm, jakie nierzadko mają pod maską oferowane samochody, nie pozostaje bez wpływu na układ napędowy.
Wiele osób zastanawia się, czy warto interesować się „słabszym bratem silnika 3.0 TDI”, czyli jednostką 2.7 TDI. Oczywiście, że tak. Trochę gorsze osiągi, podobne zużycie paliwa, podobne koszty serwisowe, uboższe wyposażenie, ale za to większa szansa, że trafi się niezajeżdżony egzemplarz. Niestety – ten silnik był głównie łączony ze skrzynią multitronic.
Najtańszą w eksploatacji, a jednocześnie wystarczającą opcją jest silnik 2.0 TDI (zawsze występuje z zasilaniem common rail). Jego osiągi pasują wprawdzie bardziej do rodzinnego kombi, ale jest zdecydowanie tańszy w utrzymaniu niż silniki 6-cylindrowe.
Dane popularnych silników
Używane Audi A5 – jaki jest w eksploatacji?
Można godzinami zastanawiać się, który silnik jest najlepszy, który jest najtrwalszy i który będzie zużywał najmniej lub najwięcej paliwa. Ale w przypadku tego samochodu, a zwłaszcza starszych roczników, liczy się przede wszystkim stan konkretnego egzemplarza. Chodzi nie tylko o zwykłe eksploatacyjne zużycie, czy nawet nie o wypadkową przeszłość, ale o to, co już było robione pod maską i jakiej miary specjaliści dotykali się do tego samochodu.
Trzeba napisać jedno – jeśli trafisz na zadbany egzemplarz, będziesz się cieszył z jednego z najlepszych samochodów tamtego okresu. Jeśli trafisz na minę – koszty napraw mogą pochłonąć nawet 30-40 tys. zł, a i tak samochód nie będzie idealny.
Dlatego oprócz patrzenia w dane katalogowe warto spojrzeć w Google i wyszukać sobie najbliższy fachowy serwis, w którym taki samochód można dokładnie sprawdzić przed zakupem. Dotyczy to zwłaszcza wersji większych niż 4-cylindrowe.
Używane Audi A5 - typowe usterki
Główne bolączki modelu to:
- problemy powypadkowe
- źle wykonane naprawy mechaniczne
- zużycie elementów, których wymiana wymaga demontażu silnika (np. rozrządy w silnikach widlastych)
- zużycie zawieszenia – to w sumie najmniej poważna sprawa. Łatwo się je naprawia, choć sporo to kosztuje
- zużycie sprzęgieł w skrzyniach S tronic
- zużycie skrzyń Multitronic
Używane Audi A5 – ceny, oferta rynkowa
W przypadku starszych egzemplarzy dominują silniki wysokoprężne. W przypadku młodszych – zwiększa się udział odmian benzynowych. Samochody bezwypadkowe i sportowe są wyraźnie droższe od pozostałych. Dodatkowe 10 czy 20 tys. zł doliczone do ceny rynkowej jest w takim przypadku normą. Odmian ze skrzyniami ręcznymi jest nieznacznie mniej niż automatów. Dość sporo, bo ok. 30% aut, ma napęd na cztery koła.
Zalety/wady
Zalety
+ ponadczasowy wygląd
+ wzorowe właściwości jezdne
+ kapitalne osiągi mocniejszych silników
Wady
– bardzo trudno trafić na zadbany egzemplarz
– ceny aut w dobrej kondycji są wysokie
– większość samochodów ma na swoim koncie naprawy blacharskie


















