Czy czekają nas obowiązkowe kontrole lekarskie? UE chce badać kierowców co 15 lat

Szykują się zmiany przepisów. Przy odnowieniu prawa jazdy będzie trzeba odwiedzić lekarza. Sprawdź, kto już dziś podlega obowiązkowej kontroli medycznej.
To dopiero projekt dyrektywy unijnej, ale jeśli wejdzie ona w życie, co 15 lat będzie obowiązkowe badanie dla kierowców. To oznacza, że „odnawiając" dokument prawa jazdy, do wydziału komunikacji będziemy musieli przyjść z zaświadczeniem o stanie zdrowia.
Wiele więc wskazuje, że unijna rewolucja w kontroli stanu zdrowia użytkowników aut, zbiegnie się z masową wymianą dokumentów dla kierowców w Polsce. Przypomnijmy, od 19 stycznia 2028 r. do 18 stycznia 2033 r., osoby z bezterminowym prawem jazdy (było wydawane do 18 stycznia 2013 r.), muszą go wymienić na nowy dokument. Ten będzie ważny 15 lat. Co istotne, dotychczas nie było mowy o konieczności przedstawienia badań psychofizycznych podczas przedłużenie ważności uprawnień do prowadzenia pojazdów. Nowa dyrektywa może to w końcu zmienić.
To jednak nie oznacza, że obecnie kierowcy są poza kontrolą lekarską. Kto i kiedy musi się badać?
Kontrola kandydatów na kierowców „amatorów"
Zanim przyszły kierowca np. kat. A czy B, zgłosi się do szkoły nauki jazdy, musi założyć elektroniczny profil kandydata na kierowcę (PKK). Ten otrzyma jedynie osoba, która nie ma przeciwwskazań zdrowotnych. Opinie wydaje lekarz orzecznik uprawniony przez wojewodę.
Badanie nie jest zbyt skomplikowane i trwa około 20 minut. W tym czasie specjalista ocenia ogólny stan zdrowia przyszłego kierowcy oraz przeprowadza badanie wzroku. Jeśli zostaną znalezione problemy zdrowotne, termin ważności prawa jazdy może zostać skrócony, na przykład do roku, 2 lub 5 lat. W skrajnych przypadkach, np. zaburzenia osobowości czy niedorozwój umysłowy, lekarz może odmówić wydania takiego zaświadczenia.
Badania „zawodowców"
Przyszli kierowcy zawodowi (kat. C1, C, C+E, D1, D, D+E) podobnie jak w przypadku amatorskiego prawa jazdy są sprawdzani pod kątem ogólnego stanu zdrowia. Lekarz specjalista może również zalecić dodatkowe badania, takie np. EKG, okulistyczne lub laryngologiczne (ich koszty ponosi badany).
„Zawodowców" czeka również badania psychologiczne. Proces ten obejmuje rozmowę z psychologiem, przeprowadzenie testów oceniających sprawność intelektualną oraz umiejętność radzenia sobie z różnymi sytuacjami na drodze. Dodatkowo sprawdza się szybkości reakcji, koordynacji wzrokowo-ruchowej, widzenia w warunkach ciemności, postrzegania prędkości i odległości, a także reakcji na olśnienie.
Badanie kierowców przy „odnowieniu" dokumentu
Zawodowi kierowcy mają wydawane prawo jazdy na 5 lat, a po ukończeniu 60 lat tylko 2,5 roku. By odnowić uprawnienia, muszą ponownie wykonywać badania, procedura jest taka jak w przypadku starania się o prawo jazdy. Kierowcy amatorzy nie podlegają badaniom, chyba że podczas oceny stanu zdrowia przed wydaniem uprawnień lekarz stwierdził jakieś nieprawidłowości.
CZYTAJ TEŻ: Prawo jazdy kat. B – ile kosztuje i w jakim wieku można je robić?
Badanie kierowców odzyskujących prawo jazdy
Zanim odbierzemy dokument po jego zatrzymaniu, czasem trzeba poddać się badaniom. W tym celu, kierowca musi zgłosić się do wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy. Oprócz standardowych badań lekarskich, ośrodek ten przeprowadza również ocenę stanu wątroby (szczególnie istotną w przypadku osób zatrzymanych za jazdę po spożyciu alkoholu). Dodatkowo, podejmuje on badania psychologiczne w przypadku osób zatrzymanych z powodu prowadzenia pojazdu po spożyciu alkoholu, przekroczenia określonej liczby punktów karnych lub spowodowania wypadku drogowego.