Bezkarność na drogach wewnętrznych?

Kierowcy mogą łamać przepisy bez obawy o mandaty czy konsekwencje za swoje działania, ponieważ prawo gwarantuje im niemal pełną bezkarność na drogach wewnętrznych.
Każda droga wewnętrzna, włączając w to ulice osiedlowe, tereny handlowe i ich dojazdy, funkcjonuje na specyficznych zasadach, a właściwie – ich braku. Efektem tego jest bezkarność na drogach osiedlowych.
Wyjątkowe zasady bezkarności na osiedlu
Kierowcy na tego typu drogach nie muszą posiadać żadnych uprawnień, aby prowadzić pojazd. Tutaj nie obowiązują zasady dotyczące pasów bezpieczeństwa, stosowania właściwych świateł, ograniczeń prędkości ani większość zasad dotyczących zatrzymywania czy postoju pojazdów.
Na drogach wewnętrznych kierowcy są zobowiązani do przestrzegania znaków drogowych i unikania tworzenia zagrożenia dla innych użytkowników dróg. To, co oznacza to w praktyce, jest niezwykle istotne. Na przykład, można otrzymać mandat za zignorowanie znaku zakazu postoju. Jednak za zajęcie chodnika bez zachowania 1,5 metra przestrzeni dla pieszych – już nie.
W przypadku kolizji na ulicach osiedlowych również można uniknąć konsekwencji, ponieważ kodeks wykroczeń pozwala na ukaranie kierowcy jedynie w przypadku stworzenia zagrożenia dla innych. Stłuczka na takiej drodze, gdzie sprawca uderza w pojazd, w którym nie ma nikogo, trudno uznać za sytuację stwarzającą zagrożenie. Tego rodzaju incydenty zwykle nie spełniają warunków wykroczenia, co oznacza, że policjant nie może wypisać mandatu za kolizję.
Bezkarność również na drodze publicznej
Czasem bezkarność na lokalnych drogach rozciąga się również na pobliskie ulice już objęte kodeksem ruchu. Na ogół, nie wolno parkować w odległości 10 m od skrzyżowania. Jednakże nie wszystko co wygląda jak skrzyżowanie jest nim w rzeczywistości, bowiem występują także połączenia dróg, na których nie obowiązuje zakaz parkowania (o ile nie stwarza to zagrożenia). Jeśli droga publiczna łączy się z drogą wewnętrzną czy gruntową, nie jest to skrzyżowanie, lecz właśnie połączenie dróg, gdzie można swobodnie parkować.
Bezkarność zwykle nie obejmuje pijanych
W przypadku prowadzenia pojazdu mechanicznego, kodeks karny oraz wykroczeń teoretycznie nie pozostawiają złudzeń – jazda po alkoholu nie jest akceptowalna w ruchu lądowym, niezależnie od statusu drogi. Jednak dochodzi do różnych interpretacji. Sąd Rejonowy w 2020 roku skazał kierowcę na rok pozbawienia wolności za jazdę po alkoholu na swojej prywatnej drodze wewnętrznej. Jednak Rzecznik Praw Obywatelskich zarzucił rażące naruszenie prawa wymiarowi sprawiedliwości. Według RPO, przepis ten został niewłaściwie zastosowany, gdyż skazany nie prowadził pojazdu mechanicznego w ruchu lądowym (prywatna, zamknięta droga wewnętrzna nie jest miejscem dla ruchu), a co za tym idzie, nie spełnił znamion czynu określonego w tym przepisie.
Jak rozpoznać drogę osiedlową z bezkarnością
Jak więc odróżnić drogę wewnętrzną od pozostałych? Drogami wewnętrznymi są drogi niezaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, strefy zamieszkania czy strefy ruchu, a w szczególności:
- drogi w osiedlach mieszkaniowych
- drogi dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych
- drogi dojazdowe do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców
- place przed dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami
Utrzymanie, oznakowanie dróg wewnętrznych oraz zarządzanie nimi należą do zarządcy terenu, przez który droga przebiega, a w razie jego braku – do właściciela terenu. Oznakowanie połączeń dróg wewnętrznych z drogami publicznymi, jak również utrzymanie urządzeń bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanych z funkcjonowaniem tych miejsc, należy do zarządcy drogi publicznej. Początek drogi wewnętrznej oznaczony może być znakiem drogowym D-46 „droga wewnętrzna”. Wyjazd z drogi wewnętrznej na drogę publiczną oznaczony może być znakiem D-47 „koniec drogi wewnętrznej”.
Warto zwrócić uwagę, że nawet funkcjonariusze służb porządkowych nie zawsze zdają sobie sprawę, które ulice podlegają tej specyficznej regulacji.
CZYTAJ TEŻ: Jak walczyć z „dzikim” parkowaniem?
Drogi osiedlowe, na których obowiązuje prawo
Jeśli jednak osiedlowa uliczka to strefa ruchu, zmieniają się reguły. W takim przypadku kierowca musi przestrzegać wszelkich zasad, tak jak na każdej drodze publicznej. Natomiast w strefie zamieszkania nie tylko trzeba przestrzegać wszelkich zapisów kodeksu ruchu, ale również obowiązują szczególnie rygorystyczne reguły – maksymalna prędkość to 20 km/h, bezwzględne pierwszeństwo dla pieszych oraz zakaz parkowania poza wyznaczonymi miejscami.
Podsumowując, mimo pewnych niedoskonałości przepisów, zawsze warto unikać ryzykownych zachowań na drogach. Bezpieczeństwo na drogach jest ważniejsze niż ewentualne korzyści wynikające z wyjątków czy niejasności prawnych. Pamiętajmy, że dbanie o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego jest kluczowe.