28 września 2024

Używane BMW Serii 1 E81/E88 – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?

BMW serii 1 E81/E88 to wyjątkowy pojazd – w końcu tylny napęd to wśród kompaktów ewenement. Czy warto zainteresować się tym modelem jako propozycją z rynku wtórnego? Poradnik kupującego.

Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego BMW serii 1. Opisujemy pierwszą generację tego modelu, produkowaną w latach 2004-2013. W 2007 roku samochód przeszedł lifting. Modernizację najłatwiej rozpoznać po dolnej części przedniego zderzaka. We wlocie powietrza pojawiła się pozioma listwa. Zmienił się także kształt halogenów. Stare są okrągłe, a nowe – prostokątne i dosyć wąskie. Uważni kupujący dostrzegą także paski LED w tylnych lampach.

Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?

Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu

Wklej link do ogłoszenia

Zamów raport z inspekcji

BMW oznacza swoje modele wykorzystując litery i liczby. W przypadku tego modelu te oznaczenia są następujące: E81 – hatchback 3d, E82 – coupe, E87 – hatchback 5d, E88 – kabriolet. Czasem, w opisie samochodu można spotkać trzy litery LCI. To skrót od Life Cycle Impulse – tak BMW oznacza wszystkie swoje modele po liftingu.

Warto w tym miejscu przypomnieć daty produkcji poszczególnych wersji:

  • 5d (E87): 09.2004 – 03.2007
  • 5d (E87 LCI): 03.2007 – 06.2011
  • 3d (E81): 05.2007 – 07.2012
  • Coupe (E82): 10.2007 – 03.2011
  • Coupe (E82 LCI): 03.2011 – 10.2013
  • Cabrio (E88): 03.2008 – 03.2011
  • Cabrio (E88 LCI): 03.2011 – 10.2013

Ceny używanych „jedynek” rozpoczynają się od ok. 6 tys. zł. Najdroższe egzemplarze wyceniane są na ponad 80 tys. zł. Chodzi oczywiście o wersje sportowe i kabriolety, które stają się powoli youngtimerami.

Używane BMW Serii 1 E81/E88 – nadwozie, korozja

Niezależnie od wybranej wersji, nadwozie „jedynki” jest ciasne. Miejsca za kierownicą wystarcza dla osób o wzroście do 180-185 cm. Do tyłu, czyli na kanapę, ogólnie trudno się dostać – niezależnie od tego czy chodzi o model 3d czy 5d. Dodatkowa para drzwi jest po prostu wąska, brakuje miejsca na głowę i na nogi.

Warto jednak podkreślić, że powyższe wady nie są problemem dla kupujących. To w zasadzie jedyny w swoim rodzaju sportowy kompakt z tylnym napędem i jest wybierany głównie po to, aby dostarczać przyjemność z prowadzenia. Funkcjonalność spada na drugi plan.

Bardzo dobrze można ocenić jakość zabezpieczenia antykorozyjnego. Egzemplarze bezwypadkowe nie rdzewieją. Co ważne – dotyczy to także elementów zawieszenia.  

Używane BMW Serii 1 E81/E88 – bezpieczeństwo

Samochód był badany w 2004 roku i otrzymał wtedy pięć gwiazdek za ochronę dorosłych pasażerów, trzy za ochronę dzieci i jedną za ochronę pieszych.

Używane BMW Serii 1 E81/E88 – wnętrze, bagażnik

O tym, że w „jedynce” jest ciasno już napisaliśmy. Omawiając wnętrze warto dodać, że kierowca nie siedzi idealnie przed kierownicą, tylko jest względem niej przesunięty lekko w lewo. Wynika to z rozbudowanego tunelu środkowego, który osłania cofnięty do wnętrza zespół napędowy.

Pozycja za kierownicą jest jednak naprawdę dobra. Sportowa, niska, a wszystko dookoła jest pod ręką. Najtańsze odmiany mają wprawdzie nieciekawe, plastikowe kierownice, ale w droższych – kierownica jest już obszyta skórą, ma niewielką średnicę i doskonale leży w dłoniach. Analogicznie można napisać o fotelach. Te najtańsze nie robią specjalnego wrażenia. Ale te droższe, z regulowanym podparciem ud, są wręcz kapitalne.

Bagażnik hatchbacka ma pojemność 330/1150 l. Pod podłogą znajduje się akumulator. Zamiast koła zapasowego jest zestaw naprawczy. Kufer coupe jest odrobinę bardziej pakowny (370 l), ale umówmy się – nikt nie kupuje tej wersji dla rodziny. Coupe jest atrakcyjne pod względem wizualnym i z mocnymi sinikami pod maską staje się cenionym youngtimerem albo sportową zabawką. Podobnie można napisać o wersji kabriolet, w której dach składa się automatycznie ograniczając bagażnik do 260 l.  

Używane BMW Serii 1 E81/E88 - wyposażenie

„Jedynki” pierwszej generacji – jak większość modeli BMW – były konfigurowane indywidualnie. Auta wyposażone bazowo trafiają się sporadycznie. Albo są to faktycznie egzemplarze, w których pierwszy kupujący oszczędzał na wszystkim, albo samochody z zachodnich flot, albo… auta przeznaczone na wygrane loteryjne. W czasach produkcji tego modelu pewne partie samochodów trafiły do swoich właścicieli właśnie w ten sposób.

W ogłoszeniach najwięcej jest jednak samochodów mających na pokładzie niemal wszystko, co było wówczas dostępne. Dobre wyposażenie – obok atrakcyjnego wyglądu – istotnie wpływa na koszt zakupu. Potencjalni nabywcy szukają nie tyle okazji cenowych, co raczej egzemplarzy w dobrym stanie, z bogatym wyposażeniem i mocnym silnikiem.

To co kusi najbardziej to sportowe fotele, multifunkcyjna kierownica, automatyczna klimatyzacja i lampy z ksenonami (popularne „ringi”). Atrakcyjność modelu zwiększa także fabryczna nawigacja (od 2009 roku ma twardy dysk), która najczęściej nie działa zbyt dobrze, ale… fajnie wygląda.  

Czasem pewna niekonsekwencja w wyposażeniu może zdradzać wypadkową przeszłość samochodu. Jeśli przedni zderzak jest np. z wersji M, a tylny ze zwykłej – widać gołym okiem, że coś tutaj nie gra.

Używane BMW Serii 1 E81/E88 – zawieszenie, układ napędowy, skrzynia biegów

Najważniejszą cechą konstrukcyjną tego modelu jest wzdłużny układ napędowy. Silnik wraz ze skrzynią biegów dość głęboko wchodzi do kabiny, a napęd przekazywany jest na tylne koła. Z jednej strony ogranicza to ilość miejsca w tym i tak małym aucie, z drugiej – zapewnia mu doskonałe właściwości na drodze.

Już na pierwszy rzut oka widać, że nadwozie praktycznie nie ma zwisów – koła znajdują się w jego narożnikach. Zawieszenie (wielowahaczowe z tyłu, McPherson z przodu) sprawia, że auto „klei się” wręcz do drogi i uwielbia zakręty.

Niestety – za te wszystkie udogodnienia trzeba po latach słono płacić w serwisie. Większość egzemplarzy dostępnych ba rynku wymaga nie tylko wymiany silentbloków wahaczy, ale także poduszek podtrzymujących całe tylne zawieszenie i dyferencjał. To oczywiście zużycie eksploatacyjne, ale jak dodamy do tego jeszcze koszty zakupu jednego czy dwóch wahaczy - z łatwością kwota zbliży się do 2 tys. zł.

Skrzynie biegów – manualne (5-6 biegów) i automatyczne (6-stopniowe) nie sprawiają większych problemów. Oczywiście normą jest zużycie synchronizatora „dwójki” w manualach – to efekt częstego, dynamicznego ruszania.

Używane BMW Serii 1 E81/E88 – silniki benzynowe

Podstawowa wersja benzynowa 116i (115 KM) nie imponuje ani osiągami, ani trwałością. Ma awaryjny rozrząd. Pechowcy co 30-40 tys. km muszą wymieniać napinacz łańcucha, który najwyraźniej jest zbyt delikatny. Znacznie lepiej spisują się wersje 118i (129 KM) oraz 120i (150 KM). Tak czy inaczej są to już silniki stare i najczęściej wyeksploatowane.

Po liftingu wszystkie wersje benzynowe otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa i nieco więcej mocy (116i/122KM, 118i/143 KM, 120i/170 KM). Te nowsze jednostki trudno jakoś specjalnie polecać – również mają problemy z rozrządami.    

Używane BMW Serii 1 E81/E88 – silniki Diesla

Wiele osób uważa, że pierwszą „jedynkę” najlepiej kupić z dieslem. Niezależnie od wyboru można liczyć na dobre osiągi, świetną elastyczność, niezłą kulturę pracy i niskie zużycie paliwa. Najtrwalsze są silniki montowane do 2006 roku (trafiają się także takie egzemplarze z początku rocznika 2007). Najbardziej poszukiwana odmiana to 120d o mocy 163 KM. Jej jedyny słaby punkt to obluzowujące się klapy w kolektorze ssącym – należy wymienić kolektor lub usunąć klapy, bo mogą się oberwać i wpaść do silnika. Ich brak jest nieodczuwalny.

Słabsza odmiana 118d (122 KM) też jest dość żwawa, ale biorąc pod uwagę fakt, że zużywa praktycznie tyle samo paliwa co mocniejsza, nieco rozczarowuje. Na pocieszenie można jedynie dodać, że przynajmniej nie ma wspomnianych wcześniej klap i da się ją „podkręcić” do ok. 140 KM.

Silniki poliftingowe z rodziny N47 są również oszczędne i bardzo dynamiczne, ale mają awaryjny rozrząd, który czasem już po 30-40 tys. km zaczyna pracować głośno. Problem w tym, że łańcuch znajduje się od strony skrzyni biegów, co podnosi koszty wymiany. Absolutnie nie odradzamy zakupu aut z tymi silnikami. Nasza rada – najlepiej ocenić stan rozrządu przed zakupem u mechanika i ewentualnie opuścić cenę na połowę kosztów wymiany. To nawet lepsze niż zakup auta z rozrządem, który „już był wymieniony” ale nie wiadomo jakiej jakości są części i czy naprawa była wykonana poprawnie.

Generalnie, pomijając kwestię łańcucha rozrządu, poliftingowe diesle robią doskonałe wrażenie. Najsłabszy (116d) ma wprawdzie tylko 115 KM, ale 260 Nm i osiąga setkę w 10 s. Najmocniejsza propozycja to 123d o mocy aż 204 KM.

Przykładowe wersje silnikowe

Używane BMW Serii 1 E81/E88 – typowe usterki

  • awarie rozrządu w silnikach N47 – chodzi o modele 116d, 118d i 120d wyprodukowane po 2007 roku. Zastosowano w nich łańcuch, który się naciąga, a jego wymiana jest utrudniona, ponieważ znajduje się od strony skrzyni biegów
  • awarie rozrządu w wersjach benzynowych 116i Zużywa się napinacz i silnik tuż po uruchomieniu pracuje jak diesel
  • użycie klap w kolektorach ssących. Problem dotyczy diesla 120d (starszej generacji, M47). Ze starości obluzowują się klapy w kolektorze ssącym. Istnieje ryzyko, że wpadną do silnika. Można je łatwo usunąć i zaślepić powstałe otwory.
  • zatkany filtr cząstek stałych – to czy auto ma filtr czy nie można rozpoznać po kształcie końcówki układu wydechowego. Rura skierowana w dół oznacza, że auto nie ma filtra. Rura prosta – filtr jest

Używane BMW Serii 1 E81/E88 – ceny, oferta rynkowa

Większość ofert to samochody z przedziału od 6 do 25 tys. zł. Te droższe to egzemplarze dla pasjonatów lub takie, które mogą już być lokatą kapitału – chodzi np. o model M, który wymaga omówienia w oddzielnym materiale. Tu wspominamy jedynie, że jest i ma 340 KM.

Zalety/wady

Zalety? Tym samochodem bardzo przyjemnie się jeździ. W mocnych wersjach wysokoprężnych to auto wręcz połyka kilometry przy średnim spalaniu na poziomie 6-7 litrów oleju napędowego.

Wady? Wysokie ceny używanych aut, bardzo wysokie ryzyko zakupu egzemplarza powypadkowego. Ograniczonej funkcjonalności „jedynki” nie można uznać za wadę – to cecha tego oryginalnego auta.

BMW Serii 1 E81/E88 przedlift
BMW Serii 1 E81/E88 przedlift
BMW Serii 1 E81/E88 przedlift
BMW Serii 1 E81/E88 przedlift
BMW Serii 1 E81/E88 przedlift
BMW Serii 1 E81/E88 przedlift
BMW Serii 1 E81/E88 przedlift
BMW Serii 1 E81/E88 przedlift
BMW Serii 1 E81/E88 przedlift
BMW Serii 1 E81/E88 przedlift