26 października 2024

Używane BMW E36 – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?

BMW serii 3 E36 przód

BMW serii 3 to jeden z najpopularniejszych samochodów używanych w Polsce. Jednak generacja E36 najlepsze czasy już dawno ma za sobą. A jednak wciąż budzi zainteresowanie – i to nie tylko wśród kolekcjonerów. Przyglądamy się bliżej temu modelowi.

Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego BMW E36. Samochód był produkowany w latach 1990-2000. W 1996 roku model przeszedł lifting. Niewielkie zmiany objęły przedni pas i zderzak. Pojawiły się także nowe wzory tapicerek.

Ceny używanych E36 zależą wyłącznie od stanu technicznego, przebiegu i wersji. Rocznik nie ma już specjalnego znaczenia. Najtańsze egzemplarze można kupić za mniej niż 10 tys. zł. Górna granica cen w zasadzie nie istnieje. Zwykłe, wyjątkowo dobrze utrzymane egzemplarze kosztują ok. 70 tys. zł. Odmiany sportowe M mogą być wielokrotnie droższe, ponieważ są to już samochody kolekcjonerskie.

Sprawdź listę ogłoszeń odsprzedaży BMW serii 3 E36 w OTOMOTO.

Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?

Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu

Wklej link do ogłoszenia

Zamów raport z inspekcji

Używane BMW E36 – nadwozie, korozja

Warto zaznaczyć, że E36 to tak naprawdę sedan, coupe, kabriolet i kombi. Compact (ok. 22 cm krótszy od sedana), choć wygląda podobnie, korzysta z elementów nadwozia E36 i podwozia E30, więc pod pewnymi względami jest konstrukcją starszą. Był jeszcze sedan z miękkim dachem, ale to już manufaktura od firmy Baur.

Jeśli przyjrzeć się całej gamie E36 widać jeszcze jedną ciekawostkę. Odmiany coupe i cabrio mają bardziej pochyloną przednią szybę. Od innych wersji nie pasują do nich także błotniki.

Klasą samą dla siebie jest odmiana M3 – różni się praktycznie wszystkimi detalami nadwozia, wnętrza, zawieszenia i silnika a także – oczywiście – ceną.

E 36 to wiekowy model starszej generacji i problemy z korozją są chyba jego najsłabszą stroną. Rdza, która pojawia się na błotnikach lub na dolnych krawędziach drzwi jest tutaj najmniejszym zmartwieniem, ponieważ ma wymiar głównie estetyczny. Znacznie poważniejszą kwestią jest korozja progów, podłogi i podłużnic. W niektórych egzemplarzach nadwozie jest już w takim stanie, że tylne zawieszenie wpada wręcz do bagażnika.

Używane BMW E36 – bezpieczeństwo

Samochód był badany w 1997 roku przez EuroNCAP i wypadł bardzo przeciętnie. W zasadzie jedna gwiazdka za ochronę pasażerów i dwie gwiazdki za ochronę pieszych nawet wtedy nie były powodem do dumy. Trzeba pamiętać, że wówczas liczyła się głównie struktura nadwozia, a poprzeczkę ustalało Volvo. BMW E36 było wprawdzie dość miękko wykończone w środku, ale podczas testów zderzeniowych nadwozie ulegało bardzo poważnym odkształceniom.  

CZYTAJ TEŻ: 10 najlepszych modeli BMW Alpiny w historii – zestawienie.

Używane BMW E36 – wnętrze, bagażnik

Samochód nie grzeszy ilością miejsca, ale jest co najmniej wystarczający. Z przodu – niezależnie od wersji – siedzi się nisko, a za kierownicą odnajdą się osoby o skrajnie różnych gabarytach. Z tyłu – co oczywiste – najwygodniej jest w sedanie i w kombi.

Uwaga – jeśli komuś zależy na praktyczności bagażnika – powinien sprawdzić czy w interesującym go egzemplarzu można składać oparcie kanapy – nie jest to rzecz standardowa.

Używane BMW E36 – deska rozdzielcza

Kokpit do dzisiaj może się podobać. Deska rozdzielcza delikatnie zwraca się w stronę kierowcy. Klasyczne zegary są po prostu ponadczasowe, a materiały wykończeniowe wydają się nawet lepsze niż te stosowane obecnie.

Warto może jeszcze zaznaczyć, że deski rozdzielcze poszczególnych odmian nadwoziowych różnią się między sobą – od reszty najbardziej odbiega Compact. Te same deski mamy jedynie w sedanie i w kombi.

Używane BMW E36 – wyposażenie

Tylko nieliczne wersje mają klimatyzację. W tamtych czasach luksusem było nawet elektryczne sterowanie szybami. Użytkownicy nie zwracają na to jednak aż takiej uwagi. W cenie są natomiast wszelkie fabryczne dodatki z pakietu M. Oryginalne felgi M, kierownica czy lusterka są cennym dodatkiem, a sprzedawane oddzielnie osiągają wysokie ceny.

CZYTAJ TEŻ: Używane BMW serii 3 F30 – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?

Używane BMW E36 – zawieszenie, układ napędowy, skrzynia biegów

Klasyczny układ napędowy jest jedną z największych zalet BMW E36 – silnik jest umieszczony wzdłużnie z przodu, napęd przenoszony jest na koła tylne. Płyta podłogowa BMW E36 jest oparta na tej z E30. Zawieszenie przejęło pewne kluczowe rozwiązania i choć nie jest współzamienne, znajdziemy w nim pewne podobieństwa. Z przodu, przy każdym kole zobaczymy dolny wahacz trójkątny, kolumnę resorująca oraz drążek stabilizatora łączący się z wahaczami za pomocą krótkich łączników. Ciekawostką jest konstrukcja wahacza. Zamiast jednego sworznia i dwóch silentbloków ma dwa sworznie (dwie gałki) i jeden silentblok. Jedna „gałka” łączy wahacz ze zwrotnicą, druga – podtrzymuje go w ramie pomocniczej.

Z tyłu dyferencjał jest podwieszony na czymś w rodzaju małej ramy pomocniczej, w której znajdują się także mocowania wahaczy poprzecznych (po dwa na każde koło). W solidnym wahaczu wzdłużnym (po jednym na koło) znajduje się piasta. Co ciekawe – mimo dość złożonej konstrukcji jest to układ niezwykle trwały.

Tak jak w większości modeli tylnonapędowych przed zakupem trzeba zwrócić uwagę na hałas dyferencjału. Można w tym miejscu dodać, że w prostych modelach mamy zwykłe „dyfry”. „Szpery” seryjnie montowano tylko w modelach M. W innych wersjach – tylko na zamówienie.
Przypominamy, że tylne zawieszenie „trójki” compact, jest zupełnie inne – mniej więcej takie jak w starszym E 30.

Używane BMW E36 – silniki benzynowe

Mając na uwadze wiek samochodu i typowy przebieg, trudno polecać konkretne silniki ze względu na trwałość. Wszystkie już będą raczej zużyte lub po remoncie. Szukając samochodu dla siebie można przyjąć następującą taktykę – albo szuka się dowolnej wersji pod warunkiem, że cały samochód będzie w możliwie jak najlepszym stanie, albo szuka się 6-cylindrowej rzędówki, bo to rodzina kultowych silników.

W pierwszym przypadku warto wiedzieć, że wersje 316i czy 318i nie są zbyt dynamiczne, a jeśli ktoś mimo wszystko chce taką kupić, to polecamy odmiany 1.8 wyprodukowane po 1993 roku z łańcuchem rozrządu zamiast paska. Najlepszą odmianą 4-cylindrową jest wersja 318is. Ma praktycznie takie same osiągi jak 320i (R6), ale jest lżejsza i oszczędniejsza.  

Z gamy „szóstek” polecamy trwałą i dość oszczędną jak na swoją pojemność odmianę 323i. Wersje 325 i 328 to już modele rozchwytywane. 325 bardziej nadaje się do dynamicznej jazdy, bo lubi wysokie obroty, a 328 – to raczej silnik na dalsze trasy, który imponuje elastycznością.

Używane BMW E36 – silniki diesla

W przypadku tego modelu nie polecamy diesli. Zarówno 6-cylindrowe jak też 4-cylindrowe silniki są drogie w naprawach czy raczej w odbudowie, nie dają specjalnej przyjemności z jazdy, a ich zużycie paliwa odbiega od poziomu współczesnych jednostek tego typu. Jedynym powodem zakupu diesla może być potencjalny wyjątkowo dobry stan techniczny danego egzemplarza.

Sprawdź dane techniczne BMW serii 3 E36 w Katalogu Pojazdów.

Używane BMW E36 – typowe usterki

Główne bolączki modelu to:

  • korozja nadwozia
  • układ chłodzenia – psują się pompy cieszy, sprzęgła wentylatorów chłodnicy, wiele silników jest już z tego powodu przegrzanych i w zasadzie nie nadaje się do odratowania
  • w autach eksploatowanych „na sportowo” zdarzają się przypadki przytartych panewek (na zakrętach czy nawrotach odpływa olej jeśli jest go zbyt mało)

Używane BMW E36 – ceny, oferta rynkowa

Z roku na rok tych samochodów jest coraz mniej, a ceny to raczej kwestia uznaniowa. W zasadzie nie ma dwóch takich samych „trójek” w ogłoszeniach. Każda będzie w innym stanie, każda ma swoją historię. Można jednak pokusić się o stwierdzenie, że to ostatni dzwonek na zakup czegoś ciekawego za mniej niż 20 tys. zł.

Zalety:

  • to już youngtimer...
  • ...którym na dodatek bardzo przyjemnie się jeździ

Wady:

  • bardzo trudno trafić na zadbany egzemplarz
  • główne problemy to korozja, ślady po wypadkach, wyeksploatowane silniki

CZYTAJ TEŻ: Używane BMW serii 5 E39 – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?

BMW serii 3 E36 coupe
BMW serii 3 E36 przód
BMW serii 3 E36 przód
BMW serii 3 E36 bok przód
BMW serii 3 E36 bok
BMW serii 3 E36 bok
BMW serii 3 E36 cabrio
BMW serii 3 E36 bok bafażnik
BMW serii 3 E36 kombi
BMW serii 3 E36 compact
BMW serii 3 E36 układ napędowy
BMW serii 3 E36 wnętrze
BMW serii 3 E36 wnętrze
BMW serii 3 E36 silnik
BMW serii 3 E36 silnik
BMW serii 3 E36 silnik
BMW serii 3 E36 silnik