Autobus jednak nie dla młodych – nie będzie obniżenia wieku dla kat. D

Jednym z rozwiązań, które miało pomóc w uzupełnieniu braków kierowców autobusów, było obniżenie minimalnego wieku dla prawa jazdy kategorii D. Ministerstwo Infrastruktury nie zamierza jednak zezwolić, aby pasażerów przewozili kierowcy zaraz po osiągnięciu pełnoletności.
W Polsce podobnie jak w wielu innych krajach obserwuje się poważny brak kierowców autobusów. Sytuacja ta negatywnie wpływa na funkcjonowanie komunikacji publicznej, powodując opóźnienia kursów, zmniejszenie częstotliwości połączeń i dyskomfort pasażerów.
Brak kierowców autobusów – propozycje zmian
Obecnie wymagany wiek uprawniający do przewożenia pasażerów wynosi 21 lat. Pojawiły się jednak postulaty, aby 18-latkowie mogli prowadzić autobusy. Już w ubiegłym roku Polski Związek Pracodawców Transportu Publicznego złożył wniosek o obniżenie wieku dla kat. D. Wynika to z trudności w znalezieniu odpowiedniej liczby kierowców.
Do Ministerstwa Infrastruktury trafiła również interpelacja poselska od Pauliny Matysiak. Parlamentarzystka zwróciła uwagę na dysproporcje w przepisach – prawo jazdy kategorii D wymaga ukończenia 21 lat, podczas gdy kierowcy ciężarówek (kat. C i C+E) mogą uzyskać uprawnienia już w wieku 18 lat. Oznacza to, że trzy roczniki młodych osób, po odpowiednim szkoleniu i egzaminie, mogłyby zasilić szeregi kierowców autobusów, rozpoczynając pracę od razu po ukończeniu szkoły.
Brak kierowców autobusów, ale wiek nie będzie obniżony
W odpowiedzi na interpelację Ministerstwo Infrastruktury nie zgodziło się na obniżenie wieku. Na razie nie będzie zmian w tym zakresie. Co prawda, w ramach prac nad rewizją dyrektywy UE w sprawie praw jazdy, resort zamierza rozważyć możliwość obniżenia minimalnego wieku kierowców autobusów. Jednak dopiero po przyjęciu dyrektywy będzie można rozpocząć projektowanie zmiana w polskiej ustawie o kierujących pojazdami.
Prawo jazdy kat. D – standardowo 24 lata
Zgodnie z unijnymi przepisami, prawo jazdy kategorii D można zdobyć dopiero w wieku 24 lat, a kategorię C (ciężarówki) w wieku 21 lat. Dzięki kwalifikacji wstępnej młodzi kierowcy mogą jednak rozpocząć pracę zarobkową wcześniej – kwalifikacja ta obniża wymagany wiek o 3 lata. Dyrektywa przewiduje również, że autobus może prowadzić już osoba pełnoletnia, ale wyłącznie na terytorium danego kraju.