24 listopada 2024

Czy warto kupić używane wtryski?

wtrysk paliwa

Wtryskiwacze odpowiadają za dostarczenie odpowiedniej dawki paliwa do komory spalania. Objawy awarii uszkodzonych wtryskiwaczy to m.in. falowanie obrotów, nierówna praca silnika oraz hałas podczas pracy na biegu jałowym. Czy warto kupić używane wtryski, czy jednak trzeba je wymienić na nowe części?

Używane wtryski – czy warto je kupić?

Używane wtryskiwacze mają jedną zaletę – niską cenę. Na tym kończą się plusy ich zakupu. Większość mechaników odradza nabywanie używek, ponieważ trudno jest oszacować ich sprawność. Często dopiero po montażu okazuje się czy działają prawidłowo.

Jazda z używanymi, niesprawdzonym częściami, może dawać takie same objawy jak w przypadku awarii, czyli:

  • problem z rozruchem lub gaśnięcie silnika w trakcie jazdy
  • falowanie obrotów
  • szarpanie silnika
  • głośniejsza praca
  • większej ilość spalin
  • wzrost spalania
  • odczuwalne drgania

Z tych powodów, jeśli już decydujemy się na używane wtryski, wybierzmy zaufane źródło oraz sprzedawców, którzy deklarują przeprowadzenie testów pod kątem sprawności i parametrów technicznych.

Jak sprawdzić używane wtryski przed zakupem?

Stan techniczny używanych wtryskiwaczy można sprawdzić za pomocą urządzenia diagnostycznego albo na stole probierczym. Wtedy, na podstawie wartości otrzymanych w czasie testów, będziemy w stanie określić, czy są sprawne. Jeśli sprzedający deklaruje, że przetestował elementy, to powinien pokazać dokumentację i wyniki testów.

Co lepsze – wtryski używane czy regenerowane?

Mając do wyboru używane wtryskiwacze i regenerowane podzespoły, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zakup tych drugich. Fachowo przeprowadzona naprawa sprawia, że części odzyskują niemalże fabryczną sprawność.

Regeneracja polega przede wszystkim na dokładnym czyszczeniu części, ocenie ich stanu pod kątem wizualnym oraz sprawdzeniu czy nie mają korozji albo uszkodzeń mechanicznych oraz wymianie zużytych uszczelek i innych elementów wtrysku. Każdy element wtryskiwacza czyści się myjką ultradźwiękową, potem w wysokiej temperaturze przy użyciu detergentu.

Regenerowane wtryski są zawsze sprawdzane przy pomocy testów rozpylenia, porównawczego dawek wtryskowych (we wtryskach Common Rail) oraz testu ciśnienia otwarcia. Na koniec mechanik przeprowadza pomiar obwodu elektrycznego.

Co więcej, firmy zajmujące się regeneracją udzielają zwykle gwarancji na 12 lub 24 miesiące.

Wtryskiwacze nowe i używane – ile kosztują?

Nowe wtryskiwacze to poważny wydatek. Za jedną sztukę zapłacimy od ok. 700 do nawet ponad 2 tys. zł. Przy czym tę kwotę należy pomnożyć przez liczbę cylindrów w silniku. 

Cena nowych wtrysków zależy od ich rodzaju rodzaj (piezoelektryczne, elektromagnetyczne), producenta (Denso, Bosch, Delphi, Siemens), rodzaju samochodu (osobowy, ciężarowy) oraz konkretnego modelu.

Tańszym rozwiązaniem jest regeneracja wtryskiwaczy. Cena naprawy zaczynają się od 150 zł za sztukę, ale nie powinny przekroczyć kwoty 400 zł. Tyle samo zapłacimy za używane wtryskiwacze, ale nie za sztukę, ale za komplet.

Do powyższych kwot trzeba dodać koszt wymiany wtrysków. Orientacyjna cena, jaką może policzyć sobie mechanik za usługę to ok. 50-100 zł.

Podsumowanie

Nowe wtryskiwacze to duży wydatek, a zakup używanych wtryskiwaczy jest z kolei zbyt ryzykowny. Dlatego przed decyzją o wymianie warto zlecić w warsztacie przeprowadzenie dokładnej diagnozy. Czasami wystarczy ich czyszczenie i wypłukanie złogów brudu albo nagaru. W innym przypadku warto regenerować wtryskiwacze, oczywiście o ile jest to możliwe. Taki rozwiązanie jest bezpieczne i korzystniejsze cenowo.