Czy zakaz wjazdu do SCT nie będzie obejmował również aut zasilanych LPG?

W strefie czystego transportu bez żadnych ograniczeń mogą poruszać się nie tylko auta elektryczne, ale również napędzane gazem ziemnym. Z takiego przywileju nie mogą jednak skorzystać kierowcy z instalacją LPG. Rzecznik Praw Obywatelskich chce zmiany przepisów.
Może się okazać, że sposobem na legalną jazdę starym samochodem w strefie czystego transportu będzie montaż instalacji gazowej. Teraz wszystko zależy od resortu środowiska, do którego zwrócił się Rzecznik Praw Obywatelskich. RPO, po skardze kierowcy, chce, aby pojazdy z instalacją LPG znalazły się na liście aut uprawnionych do poruszania się po drogach objętych strefą czystego transportu.
Pojazdy z instalacją LPG – bez przywilejów w SCT
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych narzuca samorządom katalog pojazdów, które trzeba zwolnić z zakazu wjazdu do SCT. Oprócz aut zeroemisyjnych (elektrycznych lub napędzanych wodorem), ustawodawca dopuścił również samochody z instalacją na gaz ziemny.
Z ustaleń RPO wynika, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało w 2020 r. projekt nowelizacji przepisów, w którym zaproponowano, aby pojazdy napędzane LPG mogły korzystać ze stref bez żadnych ograniczeń. Resort w uzasadnieniu projektu, nawet wskazał, że pojazdy zasilane LPG mają wpływ na „obniżenie emisji w niektórych aspektach związanych ze spalaniem paliw”.
Ostatecznie ministerstwo wycofało się z pomysłu. W efekcie jedynie gaz ziemny jest „ekologiczny", mimo że w przypadku LPG występuje zbliżona emisja szkodliwych substancji.
Pojazdy z instalacją LPG – absurd prawny
RPO zwraca uwagę, że w procesie spalania gazu ziemnego, np. CNG, powstają m.in. tlenki azotu, tlenek węgla i nieznaczne ilości węglowodorów. Co więcej, według Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska, silniki napędzane CNG wytwarzają liczne cząstki stałe o wielkości do 2,5 mikronów. Stanowią one znaczne zagrożenie dla ludzkiego zdrowia. Trudno więc wskazać, czym kierował się resort środowiska, zezwalając na wjazd do SCT pojazdów z instalacją na gaz ziemny. Jeśli jednak zapadła taka decyzja, w tożsamy sposób należy traktować samochody z LPG.
Z tego powodu RPO chce, aby ministerstwo środowiska ustosunkowało się do wniosku o dopuszczenie do SCT wszystkich pojazdów zasilanych gazem. Rzecznik wystąpił również o wyjaśnienie, z jakiego powodu w ostatecznej wersji projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności, pojazdy wyposażone w instalację LPG zostały wykreślone z katalogu tych „ekologicznych”.
Jaka będzie decyzja ministerstwa, tego nie wiadomo. Nie ulega jednak wątpliwości, że resort środowiska po macoszemu traktuje LPG. Co prawda jest ono ustawowo uznawane za paliwo alternatywne, ale na tym kończą jego przywileje.
Będzie więcej SCT
Jeśli auta wyposażone w LPG zostaną dopuszczone do SCT bez żadnych obwarowań, dla wielu kierowców będzie to spore ułatwienie. W tym przypadku można znaleźć pojazd na każdą kieszeń.
CZYTAJ TEŻ: Stolica Małopolski przesuwa wprowadzenie SCT
Warto pamiętać, że od początku lipca działa w Warszawie pierwsza w Polsce SCT. Jednak wiele wskazuje, że będą kolejne. Ministerstwo Środowiska chce zmienić przepisy, które wprowadzą obowiązek organizacji SCT w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Tych, w których zostanie odnotowane przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu dwutlenku azotu (NO2). To oznacza, że strefa czystego transportu powinna działać nie tylko w Warszawie, ale również w Krakowie, Wrocławiu oraz Katowicach.