18 grudnia 2023

Delikatna zadyszka na rynku nowych samochodów dostawczych

Fiat dostawcze

W listopadzie, liczba rejestracji nowych dostawczaków była o 0,8% mniejsza niż przed rokiem. W praktyce oznacza to jednak tylko o 43 sztuki mniej, a na polskie ulice wyjechało po raz pierwszy ponad 5400 samochodów.

Jednocześnie, jak podaje PZPM, to wynik o 17 egzemplarzy lepszy niż w październiku. Skumulowany wynik rejestracji od początku roku także pozostaje na delikatnym plusie, a końcówka roku może jeszcze poprawić ten wynik, bo to tradycyjnie czas firmowych zakupów na rynku motoryzacyjnym.

I chociaż wyniki rejestracji rok do roku nie są notują imponujących wzrostów, to lider sprzedaży w Polsce czyli Renault, poprawiło swoją sprzedaż o blisko 20%. Także czwarty w kolejności Volkswagen odnotował aż 35,3% większą sprzedaż niż przed rokiem. Pozostałe marki w TOP5 odnotowały spadki rejestracji.

Także w statystykach OTOMOTO Insights liderem zainteresowania użytkowników pozostaje Renault, ale tytułem podzielić się musi z Mercedes-Benz (obie marki po 13,7% wyświetleń ogłoszeń w listopadzie). Na kolejnych miejscach popularności znalazły się samochody dostawcze spod znaku Forda (11,5% wyświetleń), Fiata (11,3%) oraz Iveco (11,0% wyświetleń). Jeśli zaś chodzi o dostępność, to najwięcej ofert na OTOMOTO w listopadzie dotyczyło różnych modeli Mercedes-Benz (15,4% wystawionych ogłoszeń). Na kolejnych miejscach podaży znalazły się Ford i Renault (odpowiednio 13,8% i 13,6% ofert).

Najwięcej ofert sprzedaży nowych samochodów dostawczych to auta za ponad 200 000 złotych (38,7% wystawionych ogłoszeń). I takimi ogłoszeniami najczęściej interesowali się w listopadzie użytkownicy OTOMOTO (47,6% wyświetleń). Na drugim miejscu dostępności i zainteresowania uplasowały się pojazdy z przedziału cenowego 150 000-200 000 złotych (odpowiednio 31,5% wystawionych ogłoszeń i 25,6% wyświetleń). Nowe samochody dostawcze za mniej niż 100 000 złotych to zaledwie 5,2% wystawionych ogłoszeń.

Ponad połowa oferowanych do sprzedaży dostawczaków to furgony i te ogłoszenia cieszyły się największym zainteresowaniem użytkowników (45,6% wyświetleń). Na drugim miejscu popularności (mimo pory roku) nadal znajdowały się kampery (18,6% wyświetleń). Na dalszych pozycjach autolawety, vany i plandeki. Adekwatnie do zainteresowania, kształtowała się liczba ogłoszeń poszczególnych rodzajów nadwozia.

Powoli, ale systematycznie przybywa ofert elektrycznych samochodów dostawczych. W listopadzie stanowiły one 7,1% wystawionych ogłoszeń (wzrost o 1,8 p.p. w porównaniu ze styczniem). Natomiast cieszą się one „umiarkowanym” zainteresowaniem, bo w listopadzie wygenerowały tylko 5,3% wyświetleń ogłoszeń. W tym segmencie niekwestionowanym liderem są niezmiennie silniki Diesla. Taki napęd miało aż 88,2% oferowanych do sprzedaży pojazdów, a ich ogłoszenia wygenerowały w listopadzie 90,7% wyświetleń.

W przeciwieństwie do nowych samochodów osobowych, w segmencie aut dostawczych popularniejsza jest manualna skrzynia biegów. Miało ją ponad 71% oferowanych do sprzedaży pojazdów i były one jednocześnie najczęściej oglądane (59,2% wyświetleń).