Właściciele tych aut z dostępem bezkluczykowym mogą spać spokojnie | LISTA MODELI

Niemiecka organizacja ADAC przetestowała ponad 700 samochodów pod kątem zabezpieczenia dostępu bezkluczykowego. Werdykt? Tylko niecałe 10% spośród nich może sprawić złodziejom problem. Które to modele?
Dostęp bezkluczykowy, choć bardzo wygodny, dla złodziei często jest niczym otwarta furtka. Dlaczego? Ponieważ są oni w stanie przechwycić sygnał z transpondera za pomocą niewielkiego urządzenia. Następnie przesyłają go dalej oraz wzmacniają w celu otwarcia auta i odjechania nim z miejsca.
Proceder ten nazywa się kradzieżą „na walizkę”, choć urządzenia do przechwytywania sygnału już dawno przestały przypominać walizkę. Obecnie są znacznie mniejsze, a przez to jeszcze łatwiej z nich korzystać (TUTAJ poznasz ukryte funkcje pilota do otwierania samochodu).
Dostęp bezkluczykowy nadal ułatwia życie złodziejom
Jak pokazują testy niemieckiego ADAC, bez większych przeszkód można ukraść niemal każdy samochód z dostępem bezkluczykowym. Spośród ponad 700 przetestowanych pod tym kątem modeli, jedynie niecałe 10% jest chronione przed atakiem za pomocą wzmacniacza sygnału.
Jak podkreślają przedstawiciele ADAC, należy pamiętać, że luka w zabezpieczeniach za pomocą dostępu bezkluczykowego występuje również wtedy, gdy klucz znajduje się w domu czy z dala od samochodu.
Poza tym właściciele pojazdów, które skradziono poprzez przechwycenie sygnału z kluczyka, po ich odzyskaniu mogą mieć problem z naprawieniem z ubezpieczenia ewentualnych szkód, wyrządzonych przez złodziei. W końcu w aucie nie będzie żadnych śladów włamania.
Jakby tego było mało, na właścicieli skradzionych aut z dostępem bezkluczykowym może paść nawet podejrzenie o sfingowanie kradzieży. Powód? Chęć popełnienia oszustwa ubezpieczeniowego.
Technologia UWB
ADAC w swoim badaniu podkreśla, że najlepsze zabezpieczenia przed przechwyceniem sygnału z kluczyka daje cyfrowa technologia radiowa. W systemie zamków wykorzystuje ona mikroprocesory z technologią Ultra Wide Band (UWB), bazująca na szybkim wysyłaniu krótkotrwałych impulsów.
„Umożliwia ona precyzyjne określenie odległości kluczyka od samochodu na podstawie czasu przejścia sygnałów radiowych. Podczas korzystania z rozszerzenia radiowego używanego przez ADAC samochód przestaje reagować” – informuje niemiecka organizacja.
Pierwszym koncernem, który sięgnął po UWB był Jaguara Land Rover. Miało to miejsce w 2018 roku. Obok Land Rovera Discovery, korzystają z niej m.in. Range Rover, Range Rover Sport (od roku modelowego 2018), Jaguar E-Pace, a także I-Pace (TUTAJ przeczytasz megatest Range Rovera Sporta).
Od 2019 roku po nową technologię zabezpieczenia sięgnął też koncern Volkswagen (Audi, Cupra, Seat, Skoda, Volkswagen). Rozwiązanie to można znaleźć również w modelach BMW, Genesisa, chińskiego Great Walla, Hyundaia, Kii, Mercedesa oraz Suzuki.
Te modele ADAC uznaje za bezpieczne
Które modele zapewniają dobre zabezpieczenie kradzieżą „na walizkę”? Oto lista, przygotowana przez ADAC:
- Audi A3 (od 7/2020)
- Audi Q4 e-Tron (od 4/2021)
- BMW iX1 (od 1/2023)
- BMW 740d (od 11/2022)
- BMW 520d (od 8/2023)
- BMW i5 (od 7/2023)
- BMW iX xDrive (od 9/2021)
- Cupra Born (od 8/2021)
- Cupra Formentor (od 2/2021)
- Jaguar E-Pace (od 9/2018)
- Jaguar I-Pace (od 4/2018)
- Kia Niro (od 6/2022)
- Kia Sorento (od 4/2024)
- Land Rover Defender (od 9/2021)
- Land Rover Discovery (od 3/2018)
- Range Rover (od 2/2018)
- Mazda CX-60 (od 1/2023)
- Mercedes klasy S (od 11/2020)
- Mini Countryman (od 1/2024)
- Seat Leon (od 2/2020)
- Skoda Enyaq (od 3/2021)
- Skoda Octavia (od 8/2020)
- Skoda Superb (od 2/2024)
- Skoda Kodiaq (od 3/2024)
- Suzuki Swace (od 10/2020)
- Suzuki Swift (od 4/2024)
- Volkswagen Polo (od 9/2021)
- Volkswagen Caddy (od 12/2020)
- Volkswagen Golf 8 (od 11/2019)
- Volkswagen Arteon (od 10/2021)
- Volkswagen ID.3 (od 7/2020)
- Volkswagen ID.4 GTX (od 7/2021)
- Volkswagen ID.5 (od 3/2022)
- Volkswagen ID.7 (od 10/2023)
- Volkswagen ID.Buzz (od 7/2022)
Jak uchronić się przed kradzieżą?
ADAC zaleca zastosowanie kilku środków ostrożności w przypadku posiadania samochodu z dostępem bezkluczykowym. Są to:
- jeśli posiadasz auto z takim dostępem, sprawdź w instrukcji obsługi czy możesz go wyłączyć. Zabezpieczy to samochód przed kradzieżą, ale ograniczy wygodę korzystania z niego
- umieść klucz w metalowej puszcze, garnku itd. lub owiń go folią aluminiową. Aby sprawdzić czy ta metoda tłumienia sygnału działa, podejdź do auta i zobacz, czy daje się ono otworzyć
- ADAC wymienia nawet umieszczenie kluczyka w… lodówce, ale nie jest to zalecane z powodu wilgoci i szybszego rozładowywania się baterii
- jeśli to możliwe, parkuj nocą samochód w zamkniętym garażu
- nie przechowuj kluczyka w pobliżu drzwi zewnętrznych, ścian i okien
- najlepiej już w momencie zakupu samochodu wykreśl z jego wyposażenia dostęp bezkluczykowy