Droga dla rowerów i pieszych – drobny szczegół decyduje o zasadach ruchu

Obecność dwóch znaków na jednej tarczy nie zawsze jest czytelna dla pieszych i rowerzystów – ich ułożenie wpływa na zasady pierwszeństwa i sposób poruszania się po drodze.
- Ten szczegół jest z pozoru drobny, a w praktyce niesie istotne zmiany w organizacji ruchu.
- Jego nieznajomość bywa jedną z częstych przyczyn nieporozumień.
- Na co zwrócić uwagę korzystając z drogi dla rowerów i pieszych?
Znak nakazu C-13, czyli „droga dla rowerów”, wskazuje na obszar przeznaczony wyłącznie dla cyklistów. Analogicznie, znak C-16 oznacza „drogę dla pieszych”. Przepisy ruchu drogowego przewidują również kombinacje tych znaków, tworząc w ten sposób „drogę dla rowerów i pieszych”. Co istotne, występują aż trzy warianty takiego wspólnego oznakowania, a każdy z nich nakazuje stosowanie odmiennych zasad ruchu.
Ścieżka pieszo-rowerowa – zasady stosowania
Znak C-13/16 „droga dla rowerów i pieszych” wyznacza drogę wspólną dla rowerzystów i pieszych. Na jednej tarczy umieszcza się symbole znaków C-13 i C-16. Zgodnie z wytycznymi taka organizacja ruchu jest dopuszczalna, gdy pieszych porusza się maksymalnie 450 na godzinę, a rowerów – do 50. Alternatywnie – gdy pieszych jest do 50 na godzinę, a rowerzystów maksymalnie 250.
Droga dla rowerów i pieszych – pozioma kreska oznacza wspólną przestrzeń
Jeśli piesi i rowerzyści mogą swobodnie poruszać się po całej szerokości drogi, projektant umieszcza symbole znaków C-13 i C-16. Te są ułożone jeden nad drugim, oddzielając je poziomą kreską. W takiej sytuacji rowerzysta, jadąc drogą dla rowerów i pieszych, musi zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa przechodniom. Priorytet na tak oznaczonej drodze ma zawsze pieszy.
Droga dla rowerów i pieszych – pionowa kreska dzieli przestrzeń
W sytuacji, gdzie rowery i piesi poruszają się po oddzielnych drogach biegnących obok siebie, projektanci stosują znak, na którym symbole roweru i pieszego dzieli pionowa kreska. Znak C-13/C-16 może występować w dwóch konfiguracjach – wskazuje, po której stronie mają się poruszać rowerzyści, a po której piesi (prawej lub lewej). Teoretycznie, więc ruch jest „bezkolizyjny" i nie ma potrzeby ustępowania pierwszeństwa.
Mimo tego wielu użytkowników nie przestrzega tej zasady. Część pieszych nie trzyma się wyznaczonej strony lub nie zna przepisów obowiązujących na takich drogach. W efekcie korzystają z całej szerokości ścieżki, co zwiększa ryzyko kolizji. Dlatego dla ich bezpieczeństwa rowerzyści powinni ustępować im pierwszeństwa.