9 maja 2025

Produkcja dostawczych Mercedesów w Jaworze coraz bliżej

fabryka Mercedesa w Jaworze

Fabryka Mercedesa w Jaworze rośnie w oczach. Właśnie zakończono pierwszy etap budowy nowych hal, w których będą wytwarzane samochody dostawcze, oparte na nowo opracowanej platformie VAN.EA. Ich produkcja wystartuje w przyszłym roku. Co istotne, w planach jest też stworzenie parku przemysłowego, w którym pracę znajdzie 1-2 tys. osób.

  • Zakończono pierwszy etap rozbudowy fabryki Mercedesa w Jaworze.
  • Powstaje ona przy istniejącym zakładzie silników i akumulatorów tego niemieckiego wytwórcy.
  • Będą w niej wytwarzane dostawczaki nowej generacji, oparte na platformie VAN.EA.

Na początku maja 2025 roku zakończono etap prac ziemnych w Jaworze (Dolny Śląsk) i tym samym zapoczątkowano kolejną fazę, rozpoczętej w grudniu 2024 roku, budowy fabryki Mercedes-Benz Vans. Powstanie ona w wyniku przekształcenia i rozbudowy istniejącego od 2019 roku zakładu Mercedes-Benz Cars.

W nowych halach wytwarzane będą lekkie pojazdy użytkowe nowej generacji, oparte na architekturze VAN.EA (Van Electric Architecture). Obiekt zlokalizowany jest na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Invest-Park – informuje portal elektromobilni.pl.

Fabryka Mercedesa w Jaworze: element globalnej strategii

Na początku maja bieżącego roku postawiono pierwszą podporę – element konstrukcyjny przyszłej lakierni. „Polska fabryka Mercedes-Benz Vans jest ważnym elementem globalnej strategii industrializacji naszej produkcji VAN.EA. Mówimy tu o ogromnym kroku w zakresie zrównoważonej, nowoczesnej i elastycznej produkcji” – mówi Sebastian Streuff, kierownik projektu Mercedes-Benz Vans w Jaworze.

„Rozbudowa i przekształcenie fabryki w Jaworze oraz jej włączenie do sieci produkcyjnej to ważny element globalnej strategii Mercedes-Benz Vans. Ma ona na celu zwiększenie konkurencyjności przemysłowej firmy” – dodaje Streuff.

Za Jaworem przemawia doskonała lokalizacja. Działkę, na której znajduje się zakład Mercedesa, umiejscowiono przy drodze ekspresowej S3 i w niedalekim sąsiedztwie autostrady A4. Sam Jawor leży w odległości około 70 km od Wrocławia.

Co istotne, nowo powstała fabryka ma być neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Poza tym energia niezbędna do jej funkcjonowania w całości będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych w postaci fotowoltaiki, energii wiatrowej i geotermalnej.

TUTAJ poznasz najbliższe plany Mercedesa.

Specjalna strefa ekonomiczna

Przy planowanym zakładzie ma powstać park przemysłowy dla firm współpracujących przy produkcji nowych, elektrycznych dostawczaków.

Z tego względu Mercedes-Benz Manufacturing Poland zakupił od spółki WSSE Invest-Park dwie działki o łącznej powierzchni 46 ha. W nowo powstałym parku przemysłowym przewiduje się „sekwencjonowanie materiałów montażowych i związany z tym montaż wstępny realizowany przez dostawców spółki” – informuje investmap.pl.

„Gościmy na Dolnym Śląsku markę, która jest nie tylko ikoną motoryzacji. To też symbol innowacyjności i technologicznych przemian w przemyśle produkcyjnym. Z punktu widzenia regionu to stabilny partner, który reprezentuje odpowiedzialny biznes i dużą otwartość na lokalne otoczenie” – mówi Wojciech Smoliński, prezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Invest-Park.

Na razie jest za szybko, aby powiedzieć więcej na temat tego, kto ulokuje swoje firmy na terenie parku przemysłowego. Według szacunków pracę może tu znaleźć od 1 do 2 tys. osób.

Fabryka Mercedesa w Jaworze: platforma VAN.EA

Platforma VAN.EA składa się z trzech podstawowych modułów – przedniego środkowego i tylnego. Pierwszy, zawierający elektryczny układ napędowy i przednią oś, ma być identyczny we wszystkich wariantach przyszłego dostawczaka.

Tylny będzie z kolei różnił się w zależności od rodzaju napędu. Dostępne będą dwa warianty – standardowy i z dodatkowym silnikiem elektrycznym, co oznacza zastosowanie układu 4x4.

Kluczowy ma być środkowy moduł. Dzięki możliwości skalowania, zaoferuje on możliwość budowy samochodów o różnym przeznaczeniu i właściwościach. Będzie on zawierał również baterię trakcyjną o różnej liczbie modułów.

„VAN.EA pozwala na wyraźne rozróżnienie między prywatnymi dostawczakami w segmencie luksusowym i komercyjnymi samochodami dostawczymi w segmencie premium. Przyszłe portfolio będzie obejmować zarówno wysokiej jakości rodzinne auta dostawcze i ekskluzywne autobusy dla VIP-ów, jak i przestronne limuzyny spełniające oczekiwania wysoce wyrafinowanych klientów” – informuje Mercedes.