„Fit for 55”: więcej stacji ładowania aut elektrycznych i łatwiejszy dostęp do infrastruktury
Unia Europejska przyjęła w tym tygodniu nowe przepisy w ramach pakietu „Fit for 55”, dzięki którym w najbliższych latach w całej Zjednoczonej Europie powstanie więcej stacji ładowania i tankowania paliw alternatywnych. Ceny mają być przejrzyste, a kierowcy będą mogli płacić za doładowanie elektryka kartami płatniczymi bez konieczności posiadania abonamentu.
„Nowe przepisy to bardzo istotny element strategii „Fit for 55”. Przewidują więcej publicznych punktów ładowania na ulicach miast i przy autostradach w Europie. Jesteśmy przekonani, że w najbliższej przyszłości obywatele będą mogli ładować elektryczne auta tak łatwo jak tankują dziś auta spalinowe” – powiedziała Raquel Sanchez Jimenez, hiszpańska minister transportu, mobilności i agendy miejskiej.
„Fit for 55”: stacje ładowania co 60 km
Rozporządzenie przewiduje konkretne cele, które należy zrealizować do 2025 lub 2030 r. Zgodnie z nim, do 2025 r. należy zainstalować co 60 km wzdłuż najważniejszych unijnych korytarzy transportowych (tzw. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T) stacje o mocy co najmniej 150 kW do szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych (TUTAJ przeczytasz o etyce ładowania).
Co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T i co 100 km wzdłuż szerszej kompleksowej sieci TEN-T należy umieścić stacje o minimalnej mocy wyjściowej 350 kW do ładowania samochodów ciężarowych. Proces rozpocznie się od 2025 r. i zakończy w roku 2030 r. Do 2030 r. we wszystkich węzłach miejskich i co 200 km wzdłuż bazowej sieci TEN-T należy umieścić stacje tankownia wodoru, obsługujące zarówno samochody osobowe, jak i ciężarówki - donosi portal elektromobilni.pl.
„Fit for 55”: stacje z terminalami płatniczymi
W punktach ładowania i tankowania kierowcy pojazdów elektrycznych lub zasilanych wodorem muszą być w stanie łatwo płacić kartami płatniczymi lub zbliżeniowo, bez konieczności posiadania abonamentu, a ceny muszą być w pełni przejrzyste. Operatorzy punktów ładowania lub tankowania muszą zapewnić użytkownikom pełne elektroniczne informacje o dostępności punktów, czasie oczekiwania i cenach na stacjach (TUTAJ przeczytasz, jak zmieniło się auto elektryczne od początków motoryzacji).
Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych to element pakietu „Fit for 55”, przedstawionego przez Komisję Europejską w 2021 r. Efektem ma być do 2030 r. zmniejszenie unijnych emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% w porównaniu z poziomem z 1990 r. i do 2050 r. zapewnić neutralność klimatyczną UE.