30 marca 2023

Ford Ranger – już nie tylko Raptor

Ford Ranger

Ford Ranger na początku sprzedaży pojawił się w najmocniejszej, najbardziej terenowej i spektakularnej w każdym aspekcie wersji Raptor. Teraz do gamy dołączają „zwyczajne” Rangery: Wildtrak i Limited. Ile kosztują?

Pick-up to w Europie niszowy segment. Auto mało praktyczne, na co dzień, a tym bardziej nie, jako auto rodzinne. W zasadzie typowe auto do pracy, a i tak w specyficznych warunkach. Trudno się dziwić, że popularność tych samochodów z roku na rok jest coraz mniejsza. Mimo to Ford Ranger zrobił niemałe poruszenie, wprowadzając kolejną generację swojego legendarnego pick-upa.

Ford Ranger to piąta generacja znanego i cenionego na rynku pick-upa. Więcej o nim pisaliśmy TUTAJ. Po raz pierwszy Ranger doczekał się także brata bliźniaka. W ramach współpracy z marką Volkswagen, kolejny Amarok bazuje, a raczej jest właśnie Rangerem. Czy VW zdecyduje się na stworzenie ekstremalnej odmiany na wzór Raptora? Wątpliwe, to przecież Ford na lokalnym rynku ma grać pierwsze skrzypce.

Raptor to samochód, który nie dość, że świetnie radzi sobie w terenie, to na dodatek z powodzeniem może służyć, jako samochód na… dłuższe trasy. Wszystko dzięki niesamowitemu zawieszeniu FOX-a i świetnie zestrojonej elektronice. To, czym jednak skradł serca kierowców Ranger, są właściwości terenowe i tryb jazdy Baja. Nie ma w zasadzie na rynku, drugiego tak terenowego samochodu z silnikiem benzynowy V6 o pojemności 3 litrów, mocy 292 KM i 491 Nm momentu obrotowego. Teraz przyszła pora na wersje cywilne Rangera. Do sprzedaży wchodzą odmiany Wildtrak i Limited. Ta pierwsza stanowiła 60 proc. sprzedaży poprzedniej generacji Rangera.

I choć Wildtrak oraz Limited nie są już tak spektakularne, maja wszystko to, czego potrzebuje samochód do pracy. Wildtrack ma w standardzie zamontowane relingi dachowe, a także stalowa płyta ochronna pod samochodem, których ma chronić silnik i skrzynię rozdzielczą w czasie terenowej jazdy. Wewnątrz znajdziemy m.in. skórzane fotele z plisowanymi akcentami, a także podgrzewaną sportową kierownicę z kontrastowymi szwami.
Z kolei Ranger w odmianie Limited oferuje w standardzie między innymi podgrzewaną kierownicę obszytą specjalnym materiałem opracowanym przez Forda, skórzane fotele z przetłoczniami, a także pokrytą miękkim winylem konsolę centralną.

Ford Ranger – jakie silniki?

W obu odmianach znajdziemy ten sam dwulitrowy silnik diesla o mocy 205 KM współpracujący z 10-biegową skrzynią automatyczną. Dla bazowych wersji wyposażenia XL oraz XLT dostępna będzie również dwulitrowa jednostka wysokoprężna o mocy 170 KM połączona z sześciobiegowym automatem lub skrzynią manualną.

Jeśli silnik dwulitrowy to jednak za mało, w wersji Wildtrak dostępny jest także silnik trzylitrowy, turbodoładowany V6 współpracującego z 10-biegowym automatem i zapewniającego Rangerowi 240 KM i 600 Nm momentu obrotowego. Z takim silnikiem pod maską Forda Ranger będzie mógł holować przyczepę o masie do 3,5 tony.

Wyposażenie

Na pokładzie Forda Rangera znajdziemy w standardzie 12,4-calowy wyświetlacz zamiast klasycznych zegarów oraz 12-calowy ekran do obsługi systemu inforozrywki umieszczony na konsoli środkowej.

Wśród systemów wspierających jazdę znalazły się m.in. układ aktywnego wspomagania hamowania, automatycznego hamowania w czasie cofania, a także system monitorowania martwego pola w lusterkach, obejmujący również holowaną przyczepę. Ten ostatni system został rozszerzony o funkcję ostrzegania o pojazdach nadjeżdżających z lewej lub prawej strony, kiedy samochód wyjeżdża tyłem z prostopadłego miejsca parkingowego.

Ford Ranger – ceny

Ford Ranger Raptor to wydatek ponad 300 tys. zł. Przy nim ceny „zwyczajnych” Rangerów wydają się, więc stosunkowo niskie. Na zakup wersji Wildtrak trzeba przygotować przynajmniej 209 600 złotych, a na auto w odmianie Limited - 201 950 złotych. Obie oferowane są w wersji nadwozia Double Cab.

Ford Ranger