GDDKiA podsumowała stan realizacji polskich autostrad
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała stan realizacji autostrad w Polsce. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 5115,6 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1849,2 km autostrad, przy czym docelowa sieć dróg klasy A ma wydłużyć się do około 2100 km. Z podsumowania GDDKiA dowiadujemy się także o tym, że trzy polskie autostrady zyskają trzeci pas oraz powstanie nowa A50 pod Warszawą.
Wszyscy jeździmy, ale nie wszyscy wiemy, jak nasze autostrady powstają i się rozwijają. Ale teraz można zaktualizować swoją wiedzę. Pomogła w tym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która postanowiła zrobić podsumowanie stanu polskich autostrad.
Autostrada A1
Autostrada A1 to część międzynarodowego szlaku transportowego łączącego Morze Bałtyckie i Adriatyk. Ważnego nie tylko dla rozwoju gospodarczego Polski. To także drogowy kręgosłup łączący się z biegnącymi ze wschodu na zachód autostradami A2 i A4. Ale także drogami ekspresowymi S1, S5, S7 i S8.
Pierwszy odcinek autostrady A1 oddano do użytku w 1989 r. 30 lat później ruszyła jego przebudowa. Chodzi o trasę z Tuszyna pod Łodzią do Piotrkowa Trybunalskiego. Północna część A1, ponad 150 km od Rusocina pod Gdańskiem do Torunia, została wybudowana przez koncesjonariusza w latach 2005-2011. Pięć lat później autostradą można było dojechać ponad 180 km dalej, do Tuszyna. W latach 2007-2014 zrealizowano nieco ponad 90 km A1 umożliwiając przejazd od Pyrzowic do granicy z Czechami w Gorzyczkach. Pomiędzy 2015 a 2019 oddano blisko 60 km autostrady po nowym przebiegu omijającej Częstochowę i łączącej się z A1 w Pyrzowicach.
W 2018 r. GDDKiA podpisała umowy na przebudowę starej A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego. Ale także trzech odcinków DK1 od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy. W kwietniu 2019 r., zawarła umowę na przebudowę ostatniego fragmentu trasy, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska. To łącznie nieco ponad 80 km trasy.
Jakie najbliższe plany na rozbudowę? Obecnie GDDKiA przystąpiła do prac projektowych związanych z przygotowaniem dokumentacji poszerzenia autostrady A1 na odcinku Toruń-Włocławek.
Autostrada A2
Obecnie kierowcy mają do dyspozycji autostradowe połączenie w ciągu A2 od zachodniej granicy kraju do stolicy Polski. Na wschód od Warszawy dojadą nią natomiast do Mińska Mazowieckiego.
Przedłużenie o ponad 133 km autostrady od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego w kierunku granicy z Białorusią podzielono na kilka krótszych odcinków. W realizacji, w trybie Projektuj i buduj, jest 101 kilometrów trasy do węzła Biała Podlaska. Dalsza część, do granicy z Białorusią, realizowana będzie w trybie Buduj. Obecnie toczy się postępowanie o wydanie decyzji ZRID.
Dzieje się także na fragmencie autostrady A2 pomiędzy Siedlcami i Białą Podlaską. Tam bowiem w tym roku Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na ok. 12,5-kilometrowy odcinek. Tym samym w budowie, na różnym stopniu jej zaawansowania, jest cała trasa pomiędzy Mińskiem Mazowieckim i Białą Podlaską. W zależności od dat podpisania umowy na poszczególnych odcinkach terminy zakończenia ich budowy przypadają od jesieni 2023 r. do końca 2024 r.
Na odcinek A2 od węzła Biała Podlaska do granicy państwa z Białorusią (Kukuryki) we wrześniu 2021 r. GDDKiA podpisała umowę na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie niezbędnych decyzji umożliwiających realizacje robót w terenie.
Chyba jednym z najbardziej oczekiwanych zmian jest także poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. Powstaną one w miejscu szerokiego pasa zieleni pomiędzy jezdniami, na długości ok. 89 km. Ostatnio pisaliśmy o tym, że na odcinku A2 pomiędzy węzłem Konotopa a granicą z województwem łódzkim był badany stan nawierzchni. Miało to na celu ocenę jej nośności po 10 latach użytkowania w związku z planowaną rozbudową.
Autostrada A4
Historia autostrady A4 zaczyna się w latach 30. XX wieku. Wtedy powstało łącznie 103 km ówczesnej trasy, która łączyła Berlin z Bytomiem. W powojennych latach na autostradzie A4 ruch był znikomy. Dopiero produkcja rodzimych samochodów osobowych przyczyniła się do tego, że A4 została włączona do komunikacyjnej architektury drogowej.
Obecnie A4 to prawie 670 km autostrady, która łączy przeciwległe przejścia graniczne w Zgorzelcu i Korczowej.
Dolnośląski odcinek autostrady A4 jest dość problematyczny. Wynika to z faktu, że brakuje tam m.in. pasów awaryjnych. Przy bardzo dużym natężeniem ruchu nie trudno tam o zdarzenia drogowe i kolizje. Wypadki i zatory to praktycznie obrazek z każdego tygodnia tej drogi, szczególnie na odcinku pomiędzy Legnicą a Wrocławiem.
GDDKiA w 2021 r. podpisała umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej i Programem funkcjonalno-użytkowym wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (STEŚ-R) dla budowy/rozbudowy autostrady A4 Legnica Południe (z węzłem) – Wrocław Wschód (bez węzła)/węzeł Stary Śleszów (z węzłem) i budowa drogi ekspresowej S5 Sobótka-Bolków. Ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie dróg S5 i A4, dokumentacja prowadzona jest jednocześnie dla odcinka A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów o długości ok. 80 km oraz dla drogi ekspresowej S5 Bolków-Sobótka o długości ok. 50 km.
Z kolei dla rozbudowy dwóch odcinków między Krzyżową a Legnicą, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu GDDKiA złożyła dwa wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).
Na terenie woj. małopolskiego, w obrębie aglomeracji krakowskiej, dobudowane zostaną dodatkowe pasy ruchu. Rozbudowa A4 w kierunku Rzeszowa już się rozpoczęła. Na rozbudowę czeka także fragment autostrady A4 pomiędzy Krakowem a granicą województwa opolskiego (Katowice – Kraków oraz granica woj. opolskiego – Katowice).
Autostrada A6 i A8
Dwie krótkie autostrady A6 i A8 są już w całości dostępne dla kierowców. Na całej poniemieckiej autostradzie A6 zamiast płyt betonowych jest już nowa nawierzchnia bitumiczna. Obecnie kończą się prace przy przebudowie węzła drogowego Szczecin Kijewo. Pod koniec ubiegłorocznych wakacji przyznane zostało finansowanie na przygotowanie i realizację nowego wiaduktu na autostradzie A6, na zachód od istniejącego MOP Kołbaskowo przy granicy polsko-niemieckiej wraz z drogami dojazdowymi i placami do zawracania.
9 grudnia 2020 r. GDDKiA oddała do ruchu przebudowany odcinek autostrady A6 Szczecin Dąbie-Rzęśnica o długości 3,5 km. Wcześniej oznakowany był on jako droga ekspresowa.
Autostrada A18
W październiku br. GDDKiA zakończyła prace związane z przebudową jezdni południowej DK18 na całym odcinku od granicy państwa z Niemcami do węzła Golnice (woj. dolnośląskie). Był to II etap budowy autostrady A18. Jego celem było dostosowanie starej i zdegradowanej jezdni południowej do parametrów autostradowych.
Pierwszym etapem była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie, w latach 2004-2007. Obecnie cała droga o długości 70 km zyskała parametry i status autostrady.
Planowana autostrada A50
GDDKiA zaplanowała budowę wchodzącej w skład Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej autostrady A50. Ma ona domknąć sieć takich dróg w Polsce, która wówczas ma mieć około 2100 km.
Źródło: GDDKiA