14 kwietnia 2023

Opona premium kontra budżetowe. Na mokrej nawierzchni różnica jest druzgocąca – porównanie

Opona premium kontra budżetowe

Jakość opon ma bezpośrednie przełożenie nie tylko na nasze bezpieczeństwo, ale i na ich cenę. Na ogumieniu nie warto jednak oszczędzać, o czym przekonuje test zyskującego na popularności kanału TyreReviews z udziałem opony premium i ośmiu budżetowych. Najlepiej różnicę między nimi obrazuje fakt, że gdy auto na oponach premium już stoi, to na tanich porusza się przynajmniej z prędkością 26 km/h!

Podczas niedawnej rozmowy w jednym z serwisów opon, jego pracownik przekonywał mnie, że chińskie opony z roku na rok stają się coraz lepsze. Na myśli miał przede wszystkim mieszankę, z jakich są wykonane. Według niego po kilku latach użytkowania nie jest ona już „tak plastikowa”, jak wcześniej.

Ale opony budżetowe nadal nie oferują tych samych właściwości podczas jazdy, co wykonane przez renomowanych producentów. Przekonał o tym, i to dosadnie, test kanału TyreReviews, w którym do porównania stanęły Continentale i 8 tanich opon.

Jakie opony wzięły udział w teście?

W porównania użyto opon w popularnym rozmiarze 205/55 R16. Oto one:

  • Continental PremiumContant 7: od ok. 400 zł
  • Davanti DX390: od ok. 350 zł
  • Double Coin DC99: od ok. 260 zł
  • King Meller Sport 1: brak danych
  • Maxtrek Maximus M1: od ok. 260 zł
  • Nankang Ecomex NA1: od ok. 240 zł
  • Tomket Sport: od ok. 260 zł
  • Triangle Sportex TX201: od ok. 250 zł
  • Winrun R330: od ok. 250 zł

Opona premium kontra budżetowe: na czym polega test?

Wszystkie opony zostały przetestowane za pomocą Volkswagenów Golfów 7. i 8. generacji. W ramach prób sprawdzono je pod kątem:

  • prowadzenia na mokrej nawierzchni
  • prowadzenia na suchej nawierzchni
  • hamowania na mokrej nawierzchni
  • hamowania na suchej nawierzchni
  • hałasu
  • oporów toczenia

Prowadzenie na suchej i mokrej nawierzchni

Wyniki raczej nie są zaskoczeniem. Praktycznie w każdej konkurencji Continental wyraźnie ucieka rywalom. Tak się dzieje zarówno na mokrym torze, jak i na suchym.

Z tym że przy padającym deszczu opona niemieckiego producenta po prostu miażdży rywali. Różnica pomiędzy nią, a najlepszym – Tomketem Sport – wynosi 4,36 s. Najgorzej wypada tutaj Double Coin DC99, który odstaje aż na 11,42 s (TUTAJ przeczytasz o aquaplaningu).

Na suchej nawierzchni wyniki są już o wiele bardziej zbliżone. Nadal jednak na czele jest Continental, tym razem wyprzedzający Nankanga i Tomketa.

Opona premium kontra budżetowe: hamowanie na suchej i mokrej nawierzchni

Znów w konkurencji hamowania na suchej i mokrej nawierzchni rządzi jedna opona. Jest nią Continental, który absolutnie nie daje rywalom szans. W szczególności na mokrym asfalcie, na którym drugiego Tomketa wyprzedza aż o 7,11 m!

W warunkach rzeczywistych oznacza to, że gdy Golf (4,3 m długości) na Continentalach już stoi, auto na Tomketach przejeżdżą obok i zatrzymuje się o niemal dwie długości (Golfa) dalej! Ale najgorsze w zestawieniu Double Coiny DC99 na wyhamowanie z prędkości 80 do 5 km/h potrzebują aż 46,04 m (wobec 31,58 m Continentala). Przepaść to mało powiedziane!

Również na suchym asfalcie niemiecka opona zyskuje miażdżącą przewagę! Poruszający się na niej Golf z prędkości 100 do 5 km/h hamuje na dystansie 35,27 m. Drugi Tomket potrzebuje na to 37,83 m, a ostatni – tym razem Triangle – 40,01 m.

Ogromna różnica prędkości!

Powyższe liczby robią wrażenie, jednak jeszcze bardziej na wyobraźnie działa to, że gdy Golf, obuty w Continentale stoi, inne auta jeszcze się poruszają. I to dość szybko. Z najmniejszą prędkością obok niego przejeżdża samochód na Tomketach, bo 26 km/h.

Ale na liczniku Golfa na Sportexach widnieje wtedy prędkość 34,4 km/h! Co by się stało, gdyby na jego drodze stanął człowiek? Na pewno z kolizji z nim nie wyszedłby bez szwanku (TUTAJ dowiesz się, ile kosztuje wymiana opon).

Opona premium kontra budżetowe: hałas na zewnątrz i opory toczenia

W tych konkurencjach budżetowe ogumienie w końcu okazuje się lepsze niż Continental. Tyle tylko, że zarówno pod względem generowanego hałasu, jak i oporów toczenia, utrzymuje się on w czołówce. Wystarczy spojrzeć na poniższe wyniki.

Kanał Tyre Reviews

Kanał Tyre Reviews został założony w 2011 roku w Stanach Zjednoczonych. Zajmuje się on testowaniem opon, do czego często wykorzystuje specjalistyczne tor i aparaturę.

Do tej pory na kanale zostało opublikowanych 101 filmów. Obserwuje go ponad 200 tys. użytkowników.

Premium kontra budżętowe
Premium kontra budżętowe
Premium kontra budżętowe
Premium kontra budżętowe
Premium kontra budżętowe
Premium kontra budżętowe
Premium kontra budżętowe