13 maja 2025

Fotoradary i kamery pod lupą – ile ich jest na drogach?

fotoradar multaradar
Zdjęcie: CANARD.

W maju 2025 r. na polskich drogach działa już 600 stacjonarnych urządzeń rejestrujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle. Choć wzrost względem ubiegłego roku jest niewielki, to w ciągu najbliższych miesięcy sieć ta ma się powiększyć aż o 20%.

Do połowy 2026 r. zwycięzcy przetargów mają zainstalować aż 128 stacjonarnych urządzeń do dyscyplinowania kierowców. To jednak nie oznacza, że obecnie nie pojawiają się nowe fotoradary lub kamery. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) regularnie informuje o uruchomieniu kolejnych urządzeń. Tylko w maju zaczęły działać fotoradary na DK46 w Olsztynie (woj. śląskie) oraz na DK25 w Sokołowicach (woj. dolnośląskie). Rodzi się więc pytanie – ile jest fotoradarów na drogach i ile kamer rejestruje wyczyny kierowców?

Ile jest fotoradarów na drogach – stan na maj 2025 r.

Obecnie CANARD dysponuje 474 stacjonarnymi fotoradarami. Ponadto 71 lokalizacji objętych jest odcinkowym pomiarem prędkości (OPP). Kamery na 50 skrzyżowaniach i 5 przejazdach kolejowo-drogowych rejestrują przejazdy na czerwonym świetle w ramach tzw. systemu RedLight. Oznacza to, że aktualnie w 600 punktach na drogach prowadzona jest stacjonarna kontrola. Dodatkowo inspektorzy dysponują 39 urządzeniami mobilnymi.

Dla porównania, na koniec 2024 r. funkcjonowały 459 fotoradary (15 mniej niż obecnie) i 65 odcinkowych pomiarów prędkości (teraz jest 6 więcej). System RedLight obejmował 47 skrzyżowań (przybyły 3) i 4 przejazdy kolejowe (+1). Sumarycznie było to 575 punktów kontroli, czyli o 25 mniej niż w maju 2025 r.

Ile jest fotoradarów na drogach – powinno być 600, ale jest ich mniej

W rzeczywistości liczba działających urządzeń może być niższa. Jak każdy sprzęt, fotoradary mogą ulec awarii lub zostać zniszczone przez wandali – jak ostatnio w Warszawie, gdzie uszkodzone już raz urządzenie ponownie zostało zdemolowane. Fotoradary bywają także tymczasowo demontowane w celu przeprowadzenia obowiązkowej corocznej legalizacji, co sprawia, że przez kilka dni maszty pozostają puste.

Informacje o lokalizacji działających urządzeń można znaleźć na oficjalnej mapie CANARD. To jedyne wiarygodne źródło – aktualizowane codziennie i obejmujące wyłącznie sprzęt w pełni operacyjny. Na mapie nie znajdziemy atrap ani urządzeń w fazie testów.

W przyszłym roku przybędzie 128 urządzeń

Prawdziwa rewolucja w liczbie urządzeń kontrolnych dopiero nadchodzi. Do połowy 2026 r. na drogach pojawi się łącznie 128 nowych systemów Tu sprawdzisz lokalizację – 70 fotoradarów, 43 odcinkowych pomiarów prędkości (OPP) oraz 15 zestawów RedLight, które trafią zarówno na skrzyżowania, jak i na przejazdy kolejowo-drogowe.