16 września 2024

Średnio zużywa 4,4-4,5 l ON na 100 km. Tyle kosztuje najtańsze auto wysokoprężne w Polsce

Diesel

Silniki wysokoprężne wciąż mają swoje bezsprzeczne zalety, z których najważniejszą jest niewygórowane zużycie paliwa. Ile trzeba obecnie zapłacić za najtańszy nowy samochód z turbodieslem pod maską na polskim rynku i jaki to model? Odpowiedź jest zaskakująca.

Pomimo że samochody wysokoprężne obecnie są na cenzurowanym m.in. ze względu na emisję tlenków azotu i cząstek stałych, nadal mają swoich oddanych fanów. Są chwalone za wysoki moment obrotowy, solidne osiągi, a przede wszystkim – za niewygórowany apetyt na paliwo.

Z drugiej strony najnowsze jednostki wysokoprężne okazują się zbyt skomplikowane. Zaopatrzone m.in. w system wtrysku pod ogromnym ciśnieniem, turbosprężarkę, DPF, czy układ recyrkulacji spalin – cechują się niższą trwałością niż silniki sprzed lat.

Kiedyś rynek modeli z turbodieslami wręcz pękał w szwach. Stosowano je nawet w najmniejszych autach takich, jak choćby Smart ForTwo, czy Fiat 500. Występowały również w modelach miejskich pokroju Opla Corsy czy Skody Fabii.

SPRAWDŹ ATRAKCYJNE FINANSOWANIE NA OTOMOTO Lease

A dziś? Smart ForTwo i Fiat 500 to już auta czysto elektryczne. Fabia stawia wyłącznie na benzynowe jednostki napędowe. Z kolei Corsę można kupić również w wariantach hybrydowych oraz z dwoma różnymi napędami elektrycznymi do wyboru.

Najtańsze auto wysokoprężne to...

Bilet wstępu do auta wysokoprężnego stanowią obecnie modele kompaktowe. O ile kiedyś można było przebierać w różnych pojemnościach i mocach, o tyle teraz zazwyczaj dostępne są one w jednym wariancie. Często też wyłącznie z jednym, narzuconym rodzajem przekładni.

Wśród kompaktów turbodiesla można spotkać m.in. w Citroenie C4, Fordzie Focusie, Oplu Astrze czy Volkswagenie Golfie. Dzięki obecnej promocji, ten ostatni (już po liftingu) kosztuje obecnie 106 790 zł (uprzednio: 113 790 zł). To absolutnie podstawowy wariant Golfa, określany po prostu jako… Golf. Dostępne są także odmiany Life (118 390 zł) lub Life Plus (119 190 zł).

Najtańszy wysokoprężny Golf porusza się na 15-calowych obręczach stalowych i ma barwę szarą Urano – to jedyny kolor niewymagający dopłaty. Standardem są światła LED (dzienne, mijania i drogowe), ale nie ma co liczyć na przednie lampy przeciwmgłowe czy oświetlenie powitalne.

Siedzenie kierowcy nie oferuje możliwości regulacji odcinka lędźwiowego. Za to w wyposażeniu seryjnym mamy m.in. 6 poduszek powietrznych, 1-strefową klimatyzację (2-strefowa to funkcja na żądanie), tempomat oraz przednie i tylne czujniki parkowania.

Standardowo Golf 2.0 TDI 116 w wersji Golf zapewnia jeszcze instalację Bluetooth, bezprzewodową łączność ze smartfonami, cyfrowy zestaw wskaźników (10,2”) oraz radio Composition z 10,3-calowym wyświetlaczem.

Poczciwe 2.0 TDI pod maską

Do napędu najtańszego samochodu z silnikiem wysokoprężnym na polskim rynku służy stary, dobry „znajomy”. Czyli 2.0 TDI o mocy 116 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm w zakresie 1600-2500 obr./min. Trafia on na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej przekładni ręcznej.

Osiągi? 0-100 km/h w 10,2 s i prędkość maksymalna 202 km/h. Ważniejsze od tej ostatniej jest jednak średnie zużycie paliwa, określane na 4,4-4,5 l/100 km.

Zbiornik paliwa ma niezbyt imponującą pojemność 45 l. A to oznacza zasięg na pełnym tankowaniu sięgający 1000-1022 km.

Najtańsze auto wysokoprężne: tyle kosztują inne kompakty

Tyle obecnie kosztują inne auta kompaktowe z silnikami wysokoprężnymi (bez modeli premium):

  • Citroen C4 1.5 BlueHDI EAT8 (130 KM, 8AT, 0-100 km/h w 9,5 s, 4,6-4,7 l/100 km): 134 300 zł
  • Cupra Leon 2.0 TDI 150 DSG (150 KM, 7AT, 0-100 km/h w 8,7 s, 4,9-5,1 l/100 km): 166 900 zł
  • Ford Focus 1.5 EcoBlue 115 (115 KM, 8AT, 0-100 km/h w 11,8 s, 4,9-5,2 l/100 km): 125 300 zł (cena promocyjna)
  • Opel Astra 1.5 Diesel A8 (130 KM, 8AT, 0-100 km w 11,0 s, 4,7-5,6 l/100 km): 120 500 zł (cena promocyjna)
  • Peugeot 308 1.5 BlueHDI EAT8 (130 KM, 8AT, 0-100 km w 10,6 s, 4,9-5,1 l/100 km): 120 500 zł (cena promocyjna)
  • Seat Leon 2.0 TDI 115 (115 KM, 6MT, 0-100 km/h w 10,5 s, b.d.): 128 500 zł
  • Skoda Octavia 2.0 TDI 115 (115 KM, 6MT, 0-100 km/h w 10,4 s, 4,2-4,3 l/100 km): 118 900 zł (cena promocyjna)