Ile kosztuje przyciemnianie szyb w samochodzie?

Ile kosztuje i ile trwa przyciemnianie szyb w samochodzie? Sprawdź ceny, zalety przyciemniania szyb i od czego zależy koszt takiej usługi.
Zanim przejdziemy do tego, ile kosztuje przyciemnianie szyb, to na początek jednak kwestia bodaj w tym wszystkim najważniejsza. Czyli przepisy. Dobra wiadomość jest taka, że akurat w tej kwestii są one dość jasne: szyba czołowa musi przepuszczać co najmniej 75 proc. światła, a przednie boczne – minimum 70 proc. Zła?
Dodatkowe przyciemnianie przednich szyb w zasadzie zawsze kończy się przekroczeniem norm. Szkło w większości przypadków jest już lekko barwione fabrycznie, więc problem niekiedy stanowić może nawet naklejenie przezroczystej folii (!). Mówiąc wprost – jak ma być zgodnie z prawem, to szyb przedniej i bocznej lepiej nie ruszać wcale. Ważne: na rynku występują folie zapobiegające nagrzewaniu się wnętrza, które w teorii da się zastosować na szyby przednie i jednocześnie nie łamać przepisów. Ostrożność jednak i tak zawsze wskazana.
Natomiast w przypadku szyb tylnych – zarówno bocznych, jak i tylnej – hulaj dusza, ograniczeń żadnych nie ma. Można je więc nawet zakleić całkowicie nieprzepuszczającą folią, reklamą, w zasadzie – czymkolwiek. Pamiętaj jednak o tym, że bardzo ciemne szyby z tyłu mogą utrudniać manewrowanie – szczególnie dotyczy to tych mniej doświadczonych kierowców. No chyba że w danym aucie mamy dyspozycji kamery, czujniki, wspomagacze.
Jaki mandat za nieprawidłowo przyciemnione szyby?
A co grozi za zbyt mocno przyciemnione szyby przednie? Widełki są w tym wypadku dość szerokie. Bo mandat za takie wykroczenie może sięgnąć nawet 3000 zł (!). Jak to możliwe?
To maksymalny mandat przewidziany za zły stan techniczny pojazdu. Zazwyczaj kwota jest niższa, jednak dodatkowo funkcjonariusz może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu. Dokument odzyskamy dopiero po usunięciu folii i obowiązkowej kontroli w SKP. Czasem kierowcy próbują zerwać folię na miejscu, by uniknąć konsekwencji, ale bez podgrzewania szyby jest to trudne i zwykle nieskuteczne.
Ile kosztuje przyciemnianie szyb?
Część aut ma szyby przyciemnione fabrycznie, natomiast fachowcy od oklejania szyb na brak pracy na pewno nie narzekają. W niektórych markach dopłata do fabrycznego przyciemniana jest wysoka, część osób nie jest zadowolona z poziomu przepuszczalności i wymienia folię na ciemniejszą. Wciąż trafiają się też samochody bez ciemnych szyb – kombinacji jest wiele. Koszt przyciemniania (oklejania) szyb zależy od kilku czynników, ale – z grubsza możemy przyjąć – że w typowym aucie osobowym za tzw. komplet (szyby tylne boczne plus tylna) zapłacimy zazwyczaj 250-800 zł, zaś za same boczne – ok. 200-500 zł.
Różnice wynikają nie tylko z rodzaju zastosowanej folii, ale także z rozmiaru danego pojazdu. Im bardziej skomplikowany kształt mają okna i im większa jest powierzchnia do oklejenia, tym cena będzie wyższa. Szczegóły – patrz akapit niżej.
Od czego zależy cena przyciemniania szyb?
To, ile kosztuje przyciemnianie szyb, zależy od co najmniej kilku czynników. Przede wszystkim – od rodzaju pojazdu, liczby oklejanych szyb oraz rodzaju użytej folii i jej przepuszczalności.
Najtańsze będą proste realizacje w małych samochodach osobowych, gdzie przyciemniane są tylko tylne boczne szyby – koszt może wynosić już od ok. 200-250 zł. Kompletna usługa (tylne boczne + tylna szyba) w standardowym aucie to zazwyczaj wydatek rzędu 400–700 zł. W przypadku większych pojazdów, takich jak SUV-y, vany czy busy, ceny rosną – głównie ze względu na większą powierzchnię szyb. Finalnie może to być więc nawet 1000-1500 zł.
Duże znaczenie ma też rodzaj folii: najtańsze są folie metalizowane, ale coraz popularniejsze są folie ceramiczne, które lepiej izolują termicznie i zatrzymują promieniowanie UV – te jednak kosztują nawet dwa razy więcej. Rzetelna firma po zakończonej usłudze powinna wydać atest – nie jest wymagany przepisami, ale nie zaszkodzi go przy sobie mieć.
W kontekście oklejania szyb w samochodzie należy pamiętać też o kilku innych ważnych sprawach. Otóż szyby nie mogą odbijać światła w sposób, który mógłby oślepiać innych uczestników ruchu drogowego. Muszą być również zamocowane w taki sposób lub wykonane z takiego materiału, by w razie potrzeby umożliwiały wyjście z pojazdu co najmniej przez jedno okno z każdej strony – wyjątkiem są tu bankowozy. To ważne o tyle, że niefachowo dobrana lub źle naklejona folia może utrudnić poszkodowanym wydostanie się z auta w razie ewentualnego wypadku.
Jak przyciemnić szyby w samochodzie?
Na tak postawione pytanie odpowiedź jest tylko jedna – tak, aby było bezpiecznie. I zgodnie z przepisami oraz ze sztuką. Najlepiej zlecić to zadanie wyspecjalizowanej firmie, która używa certyfikowanych folii i przeprowadza montaż zgodnie z obowiązującymi normami. Profesjonalne serwisy dysponują odpowiednim sprzętem do pomiaru przepuszczalności światła. I oferują gwarancję nie tylko na usługę, ale i na materiały.
Warto także zapytać o rodzaje dostępnych folii – różnią się one nie tylko stopniem przyciemnienia, ale też właściwościami: niektóre blokują promieniowanie UV, inne zapewniają lepszą izolację termiczną.
Ważne: unikaj przyciemniania szyb „na oko”! Nie tylko ze względu na ryzyko mandatu, ale również na z uwagi na bezpieczeństwo, trwałość i jakość efektu końcowego.
Ile trwa przyciemnianie szyb w samochodzie?
Przyciemnianie szyb w samochodzie zazwyczaj trwa od 1,5 do 3 godzin. Czas zależy przede wszystkim od liczby szyb objętych usługą, typu nadwozia – większe auta, takie jak SUV-y czy vany, wymagają więcej pracy – oraz od doświadczenia i podejścia danego serwisu.
Jeśli wybierzesz folię wyższej klasy albo usługę z demontażem elementów tapicerki, całość może zająć nieco więcej czasu. Ale zwykle nadal zmieścisz się w jednym dniu roboczym. Po montażu nie powinno się opuszczać szyb przez co najmniej 1-2 dni (lato) lub 4-5 dni (zima) by klej dobrze związał z powierzchnią szkła. W przypadku silnego mrozu i auta parkowanego „pod chmurką”, okres ten może się wydłużyć nawet do 10-14 dni.
Uwaga: po montażu folii mogą być widoczne smugi. To zupełnie normalne i zazwyczaj znikają one w ciągu jednego lub dwóch dni. W tym czasie mogą się również pojawić drobne bąbelki (resztki wilgoci między szybą a folią) – nie należy ich dotykać ani próbować przebijać. Woda samoczynnie odparuje, a folia idealnie przylgnie do powierzchni szkła.
Zalety przyciemniania szyb w samochodzie
Szyba oklejona ciemną folią ogranicza innym wgląd do wnętrza pojazdu. Nie całkowicie, ale zawsze. Bardzo ważny aspekt to ochrona przed promieniowaniem UV – dobrej jakości folie z atestem nie tylko zmniejszają przepuszczalność światła, ale również zatrzymują promienie, które mogą negatywnie wpływać na skórę i oczy. Co z kolei oznacza także wyższy komfort podróżowania – szczególnie w słoneczne dni. I szczególnie z dziećmi.
Przyciemnione szyby mają też inne zalety, o których wspomina się już nieco rzadziej, I tak, pomagają też chronić tapicerkę przed blaknięciem i nadmiernym nagrzewaniem – wnętrze auta wolniej się nagrzewa, co ułatwia utrzymanie komfortowej temperatury i zmniejsza obciążenie klimatyzacji lub wentylacji, a co za tym idzie – zużycie paliwa.
Z punktu widzenia bezpieczeństwa, folia działa jak dodatkowa warstwa ochronna – w razie wypadku zapobiega rozpryskiwaniu się szkła, utrzymując odłamki na powierzchni folii. Wreszcie, przyciemnione szyby zmniejszają ryzyko oślepienia kierowcy światłami innych pojazdów, zwłaszcza w nocy.