Indeks prędkości opon: co to jest, gdzie go znaleźć i jak dobrać odpowiednie ogumienie?

Indeks prędkości opon informuje o maksymalnej prędkości, którą zgodnie z prawem można rozwinąć na danym ogumieniu. Ale jak dobrać opony o odpowiednich parametrach dla naszego samochodu? Odpowiadamy!
Co by było, gdyby opony nie miały indeksu prędkości? Właściciele samochodów byliby skazani na jeden uniwersalny rodzaj ogumienia, który musiałby „obsłużyć” zarówno powolne auta, jak i te osiągające 300 km/h i więcej. W rezultacie byłoby to nieekonomiczne.
Poza tym, ogumienie ma różne właściwości właśnie w zależności od indeksu prędkości. Te dla najszybszych aut skupiają się przede wszystkim na przyczepności, a te dla wolniejszych dbają bardziej o komfort czy żywotność.
Czym jest indeks prędkości opon?
Indeks prędkości określą maksymalną prędkość, z jaką można poruszać się na danej oponie. Określają go producenci na podstawie testów laboratoryjnych, przeprowadzanych na etapie projektu ogumienia.
Jak wyglądają takie testy? Opona początkowo jest rozpędzana do prędkości 10 km/h. Następnie w odstępach 10-minutowych zwiększa się prędkość o koleje 10 km/h. Dzieje się tak aż do osiągnięcia wymaganego wyniku (TUTAJ przeczytasz o prawidłowym ciśnieniu opon).
Aby otrzymać odpowiedni indeks, opona musi być w stanie wytrzymać określoną maksymalną prędkość przy dodatkowym, symulowanym obciążeniu.
Gdzie znajduje się oznaczenie indeksu prędkości?
Indeks prędkości znajduje się z boku opony, za indeksem nośności. Jest oparty na kodzie literowym, a każda litera określa konkretną prędkość. Wskazuje on największą prędkość, do jakiej można rozpędzić samochód na danym ogumieniu.
Jak należy odczytywać indeks prędkości?
Indeks prędkości jest reprezentowany przez literę. A oznacza najniższą, a Y – najwyższą prędkość. Przykładowe oznaczenie opony: 205/55 R16 91H. Ostatnia litera odnosi się właśnie do indeksu prędkości. H oznacza, że na takim ogumieniu można rozpędzić się do 210 km/h.
Tabela indeksów prędkości opon
Indeksy od A1 do A8
Opony o indeksie prędkości od A1 do A8 to ogumienie rolnicze (TUTAJ przeczytasz o oponach RunFlat),
Indeksy od B do Y
Opony o indeksach od B do N to ogumienie motocyklowe i ciężarowe. Z kolei opony z indeksami prędkości H oraz od P do Y są przeznaczone dla samochodów osobowych, terenowych lub dostawczych.
Jak dobrać opony o odpowiednim indeksie prędkości?
O indeksie prędkości opon dla danego samochodu informuje przede wszystkim tabliczka znamionowa. Znajduje się ona zazwyczaj w okolicach środkowego słupka lub progu (czasem na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa). Widnieją na niej dane nie tylko na temat ciśnień opon, ale i ich indeksu prędkości.
Trzeba pamiętać, aby nie łączyć ze sobą na jednej osi opon o różnych indeksach prędkości. Ale zgodnie z przepisami można stosować ogumienie o różnych indeksach na różnych osiach.
Choć podpowiedzią na temat indeksu jest informacja producenta samochodu o jego prędkości maksymalnej, nie należy się nią do końca sugerować. Otóż w przypadku większości nowoczesnych aut klasyfikacja opon nie jest bowiem tożsama z maksymalną prędkością, jaką pojazd osiąga.
Tak będzie np. w przypadku większość aut rodzinnych. Wynika to głównie ze względów bezpieczeństwa i ma na celu, aby możliwości opon zawsze przekraczały maksymalne osiągi samochodu. Wyższy indeks prędkości oznacza, że opona poradzi sobie lepiej z przyspieszaniem, hamowaniem czy szybkim pokonywaniem zakrętów.
Indeks prędkości: opony letnie i zimowe
W przypadku nowego ogumienia letniego nie jest dozwolone stosowanie opon o niższym indeksie prędkości niż zalecany przez producenta samochodu. Może to bowiem negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo – długotrwała jazda na takim ogumieniu z wyższą od zalecanej prędkością, może się skończyć jej rozerwaniem.
Po drugie, ubezpieczyciel może nie wypłacić odszkodowania, jeśli auto ma opony o niewłaściwym indeksie. Po trzecie, możemy utracić gwarancję na samochód. I po czwarte – narażamy się na mandat podczas policyjnej kontroli (TUTAJ przeczytasz o oponach bieżnikowanych).
W przypadku opon zimowych, zgodnie z przepisami, można stosować niższy indeks prędkości. Nie powinien on być jednak mniejszy od Q (do 160 km/h). Poza tym, w widocznym dla kierowcy w czasie jazdy miejscu należy umieścić informującą o tym naklejkę.
Zaleca się jednak, aby nie obniżać indeksu prędkości zimą, ponieważ może to wpłynąć negatywnie na komfort i właściwości jezdnie samochodu.
Wysoki indeks prędkości – czym się charakteryzuje?
Indeksy prędkości nie dotyczą wyłącznie maksymalnego tempa, z jakim można się poruszać na danym ogumieniu. Opona z wyższym indeksem zazwyczaj odznacza się lepszą przyczepnością i wyższą siłą hamowania, lecz może się to odbywać kosztem jej żywotności.
Dlatego opony z oznaczeniem V, Z, W i Y są zwykle lepiej dostosowane do pojazdów o wysokich osiągach, użytkowanych w cieplejszym klimacie.
Niski indeks prędkości – czym się charakteryzuje?
Opony o niższym indeksie prędkości nie zapewniają równie dobrej przyczepności w zakrętach. Poza tym nie oferują one tak samo dobrych trakcji oraz skuteczności podczas hamowania.