2 lipca 2025

Jak chronić wnętrze auta przed upałem i słońcem? Skuteczne sposoby

słońce upał auto zaparkowane osłona na szybie
Zdjęcie: GettyImages.

Afrykańskie upały powodują, że auto nagrzewa się niczym piekarnik. To z kolei sprawia, że mija sporo czasu, zanim klimatyzacja skutecznie obniży temperaturę w samochodzie. Są jednak sposoby, aby pojazd stojący w słońcu nie rozgrzewał się tak mocno.

Z badań ADAC wynika, że temperatura wewnątrz auta zaparkowanego w pełnym słońcu może wzrosnąć do 50°C już po 30 minutach. Po 90 minutach osiąga niemal 60°C. Jeszcze bardziej nagrzewają się powierzchnie – kierownica czy deska rozdzielcza mogą przekroczyć 70°C, co grozi poparzeniami. Co więcej, wpływa to także na trwałość materiałów – powodując ich pękanie czy blaknięcie. Oto jak chronić wnętrze auta przed upałem.

Jak chronić wnętrze auta przed upałem – skorzystaj z pokrowca

Najskuteczniejszym sposobem ochrony wnętrza auta przed nagrzaniem jest tzw. półgaraż, czyli specjalny pokrowiec zakrywający cały pojazd do linii szyb. Tego typu osłona odbija promienie słoneczne zanim te dotrą do szyb i karoserii, skutecznie ograniczając nagrzewanie kabiny.

W teście ADAC zastosowanie półgarażu pozwoliło obniżyć temperaturę wewnątrz auta o 10°C w porównaniu do pojazdu pozostawionego bez żadnej ochrony. Dodatkową zaletą jest ochrona części karoserii i wnętrza przed promieniowaniem UV, co może wydłużyć trwałość lakieru oraz elementów plastikowych i tapicerki.

Pokrowiec to rozwiązanie szczególnie warte rozważenia podczas dłuższego postoju w pełnym słońcu, np. na wakacyjnym parkingu.

Jak chronić wnętrze auta przed upałem – folia na szybie

Refleksyjna osłona umieszczona na zewnętrznej stronie przedniej szyby również skutecznie chroni przed upałem. Obniża temperaturę w kabinie o około 8°C i ogranicza nagrzewanie deski rozdzielczej oraz foteli. W porównaniu do pokrowca, jej montaż jest jednak szybszy i łatwiejszy, a skuteczność porównywalna.

Co ciekawe, maty umieszczone za przednią szybą, ale od wewnętrznej strony, działają mniej efektywnie niż osłony zewnętrzne. W teście temperatura we wnętrzu auta z taką ochroną była zaledwie o 4°C niższa niż w pojeździe bez osłon. Dodatkowo skuteczność zależy od idealnego dopasowania osłony do szyby.

Ochrona przed nadmiernym nagrzewaniem

Niektórzy twierdzą, że stosowanie ciemnej folii na szyby również pomaga walczyć z upałem. Jak się jednak okazuje, nie jest to do końca prawda, co jednak nie znaczy, że to rozwiązanie nie ma żadnego sensu. Fabrycznie przyciemniane tylne szyby lub dodatkowa folia mają niewielki wpływ na ogólną temperaturę w aucie (około 2°C różnicy), ale znacząco obniżają temperaturę powierzchni na tylnej kanapie. Nawet o 9°C. To ważne szczególnie dla podróżujących z dziećmi.

Z kolei zakrycie deski rozdzielczej np. białą tkaniną również przynosi niewielką poprawę. W teście temperatura spadła o około 3°C. Ta metoda może jednak chronić przed poparzeniami przy bezpośrednim kontakcie z kokpitem czy kierownicą.

Kolor auta – jak wpływa na temperaturę

Podczas testu została przeprowadzona jeszcze dość istotna próba. W jej trakcie wykazano, że wnętrze białego auta było o 5°C chłodniejsze niż wnętrze identycznego pojazdu z czarnym lakierem. Ciemne kolory pochłaniają więcej energii cieplnej, co przekłada się na wyższą temperaturę w środku pojazdu.

Tu jednak warto zaznaczyć, że stosowanie różnego rodzaju osłon przeciwsłonecznych skutecznie ogranicza nagrzewanie wnętrza pojazdu, nawet tego w ciemnym kolorze. Różnice temperatur sięgające kilkunastu stopni mogą zdecydować o komforcie podróży, a także skracają czas pracy klimatyzacji potrzebny do schłodzenia auta.