19 lipca 2023

Jak wymienić płyn hamulcowy? Jak często, jaki wybrać?

Płyn hamulcowy

Płyn hamulcowy to bardzo ważna ciecz w samochodzie. W końcu od jej prawidłowych ilości i stanu bezpośrednio zależy nasze bezpieczeństwo. Jak wymienić płyn hamulcowy? Jak często należy to robić? Czy można ze sobą mieszać płyny różnych klas i jaki płyn wybrać? Odpowiadamy!

Zadaniem płynu hamulcowego jest przenoszenie siły z pedału hamulca na klocki hamulcowe (lub szczęki). Działanie ludzkiej nogi wspomaga pompa hamulcowa. Gdy kierowca wciska lewy (w autach z automatem) lub środkowy pedał, przepycha ona, a następnie zwiększa ciśnienie płynu wtłaczanego do przewodów ze zbiorniczka wyrównawczego.

Płyn hamulcowy napiera na tłoki, dzięki czemu klocki lub szczęki mogą wykonać swoją pracę. Czyli zetknąć się z tarczami lub bębnami. Żywotność płynu, który zwykle jest wytwarzany z mieszanki glikolu i wody, jest jednak ograniczona i dlatego wcześniej czy później trzeba go wymieniać.

Jak wymienić płyn hamulcowy? Poradnik krok po kroku.

W poniższym przewodniku dowiesz się jak, krok po kroku, wymienić płyn hamulcowy:

  • przygotuj odpowiednie miejsce do pracy – najlepsza będzie czysta, płaska powierzchnia
  • zbierz niezbędne narzędzia, jak nowy pojemnik z płynem, ściereczki, rękawice, lejek, pojemnik na stary płyn, rurka, strzykawka, zestaw kluczy nasadowych
  • odkręć cztery koła samochodu, jeśli wymaga tego dostęp do odpowietrzników
  • otwórz maskę i zlokalizuj zbiorniczek wyrównawczy
  • odkręć zbiorniczek i za pomocą rurki ze strzykawką odciągnij jak największą ilość płynu
  • zlej go do przygotowanego wcześniej zbiornika
  • niektórzy zalecają też oczyszczenie zbiorniczka wyrównawczego, co ma na celu usunięcie zalegających tam zanieczyszczeń
  • dolej nowy płyn (upewnij się, że używasz właściwego dla swojego samochodu), wykorzystując do tego lejek
  • zakręć korek
  • teraz przychodzi czas na najtrudniejszą czynność, czyli odpowietrzenie hamulców. Będziesz do niej potrzebował pomocnika, którego zadanie polega na wciskaniu pedału hamulca
  • odpowietrzanie zaczynamy od koła położonego najdalej od pompy, czyli zazwyczaj prawego tylnego. Następnie przechodzimy do lewego tyłu, prawego przodu oraz lewego przodu
  • na odpowietrznik należy założyć gumową rurkę. Jej drugi koniec umieszczamy w pojemniku ze zużytym płynem, dbając o to, aby była w nim zanurzona. Inaczej do układu dostanie się niechciane powietrze
  • na nasz znak pomocnik kilkakrotnie pompuje pedał hamulca i na inną komendę przytrzymuje go w pozycji wciśniętej. Wtedy odkręcamy odpowietrznik, a do pojemnika powinien spłynąć czysty płyn z bąbelkami powietrza. Czynność powtarzamy do momentu aż pojawi się płyn bez powietrza
  • zakręcamy odpowietrznik, przechodzimy do kolejnych kół i powtarzamy wyżej wymienione czynności

Po wymianie płynu hamulcowego ważne jest, aby sprawdzić, czy czynność ta została wykonana prawidłowo. Warto w tym celu odbyć wolną jazdę próbną w bezpiecznym otoczeniu, przy okazji często hamując – np. zatrzymują się i ruszając.

Jak sprawdzić poziomu płynu hamulcowego?

To banalnie proste. Wystarczy otworzyć maskę silnika i odszukać zbiorniczek wyrównawczy płynu hamulcowego. Zazwyczaj producenci umieszczają go na pompie hamulcowej.

Prawidłowy poziom płynu hamulcowego jest wtedy, gdy znajduje się on pomiędzy wartościami minimum a maksimum, zaznaczonymi na zbiorniczku. Według ekspertów przy sprawdzaniu jego poziomu warto również ocenić kolor płynu (TUTAJ dowiesz się wymienić klocki hamulcowe krok po kroku).

Świeży, nieprzepracowany płyn ma barwę żółtą. Jeśli jest ona brązowa, oznacza to, że znajduje się w nim dużo zanieczyszczeń. To również informacje o konieczności wymiany płynu na nowy.

W przypadku zbyt niskiej wartości płynu w zbiorniczku jego ubytek należy uzupełnić. Informacja o rodzaju płynu widnieje na nakrętce. Określa go skrót DOT. Obecnie najczęściej stosuje się klasę DOT 4. W starszych autach było to przeważnie DOT 3.

Oznaczenie to informuje o poziomie, przy którym następuje wrzenie płynu w tzw. stanie „suchym”. W przypadku DOT 4 to 230 stopnie Celsjusza, a DOT 3 – około 205 stopni Celsjusza.

Jaki płyn hamulcowy wybrać?

Tutaj należy się kierować jedną zasadą – należy wybrać taki płyn hamulcowy, jaki zaleca producent samochodu.

Jak często wymieniać płyn hamulcowy?

Większość producentów zaleca wymianę płynu hamulcowego co dwa lata lub co 40-50 tys. km. W starszych modelach samochodów wytwórcy wspominali nawet o 4 latach pomiędzy wymianami.

W przypadku częstej jazdy w korkach lub w trudnych warunkach, np. górskich, warto wymieniać płyn hamulcowy zawczasu (TUTAJ poznasz przyczyny piszczenia hamulców).

Czy płyn hamulcowy można wymienić samodzielnie?

Jak najbardziej można wymieniać płyn hamulcowy samodzielnie. Choć nie jest to trudna czynność, wymaga posiadania odpowiednich narzędzi, cierpliwości – szczególnie przy odpowietrzaniu – a także obecności drugiej osoby.

W przypadku nowszych modeli samochodów, korzystających z różnych elektronicznych systemów, sytuacja jest już bardziej skomplikowana. Mogą one wymagać zastosowania sprzętu, który wysysa płyn pod ciśnieniem (np. w autach z układem ABS).

Bywa też, że niezbędne jest użycie komputera diagnostycznego. Służy on do otwarcia zaworów w hydraulicznym układzie ABS/ESP.

Ile płynu hamulcowego wchodzi do auta?

Do układu hamulcowego, który wykorzystuje przewody o niewielkiej średnicy, przeciętnie wchodzi 0,5 l cieczy. Zazwyczaj opakowanie płynu hamulcowego mieści od 0,5 do 1 l.

Ile kosztuje wymiana płynu hamulcowego?

Nie jest to droga czynność. Przeciętnie mechanik za wymianę płynu hamulcowego liczy sobie 100-150 zł. Z kolei sam płyn to wydatek kilkunastu złotych.

Jakie są objawy starego płynu hamulcowego?

Oto najważniejsze oznaki informujące o tym, że konieczna może być wymiana płynu hamulcowego:

  • gąbczasty lub miękki pedał hamulca
  • pedał hamulca wolno wraca do swojego pierwotnego położenia
  • niski poziom płynu w zbiorniku
  • ciężko „chodzący” pedał hamulca
  • spadek skuteczności hamulców

Jeśli zauważysz którykolwiek z powyższych objawów, należy udać się do mechanika w celu sprawdzenia układu hamulcowego.

Czy można mieszać płyn hamulcowy DOT 3 i DOT4?

I tak, i nie. Aktualne płyny typu DOT 3, DOT 4 i DOT 5 są ze sobą w pełni kompatybilne i mieszalne. Wyjątek stanowi płyn DOT 5 na bazie silikonu. Nie ma one jednak zastosowań w samochodach cywilnych.

Mimo tego, nie zaleca się mieszania ze sobą płynów. Tak, jak pisaliśmy powyżej, należy stosować ciecze rekomendowane przez producenta samochodu. I kropka.

Czy po dolaniu płynu hamulcowego trzeba odpowietrzać układ?

Płyn hamulcowy uzupełniamy poprzez zbiorniczek wyrównawczy. Przy jego dolewaniu należy zachować ostrożność, ponieważ jest to substancja szkodliwa dla zdrowia i o żrącym działaniu. Dlatego warto używać do tego gumowych rękawiczek i nie rozlewać po innych elementach samochodu.

Płyn hamulcowy
Uzupełnienie płynu hamulcowego nie wymaga odpowietrzania układu. | Zdjęcie: gettyimages.com

Czy po dolaniu płynu trzeba odpowietrzać układ hamulcowy? Nie, nie ma takie potrzeby. Jeśli po dodaniu cieczy jej poziom po kilku tygodniach ponownie spada, prawdopodobnie układ hamulcowy jest nieszczelny.

W takim przypadku niezbędna jest jak najszybsza wizyta w serwisie. W końcu układ hamulcowy bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy.