29 czerwca 2025

Jak za darmo sprawdzić wyposażenie auta po VIN? 

Numer VIN
Numer VIN

Jak za darmo sprawdzić wyposażenie auta po VIN ? Zobacz, gdzie znaleźć numer VIN, co on oznacza i jakie dane o pojeździe możesz na jego podstawie uzyskać.

Na początek ważne zastrzeżenie: otóż za darmo w dzisiejszych czasach zazwyczaj wiele sprawdzić się nie da. Owszem, w wielu markach – choć nie we wszystkich – numer VIN pozwala mniej lub bardziej poznać fabryczną specyfikację danego auta. Natomiast, i powtórzmy to wyraźnie, w większości wypadków za dostęp do takich danych trzeba zapłacić. Po prostu. Lub mieć znajomego, który pracuje w autoryzowanej stacji obsługi danej marki i będzie w stanie sprawdzić takie informacje „pod stołem”. Wyposażenie auta po VIN za darmo i zdalnie da się jeszcze sprawdzić np. w przypadku BMW. Ale to już raczej wyjątek niż reguła. 

Musisz mieć też na uwadze fakt, że część darmowych internetowych dekoderów pokazuje informacje wyssane z palca i nie można traktować ich poważnie. A są i takie portale, które kuszą darmowym, sprawdzeniem VIN-u i… słowa dotrzymują. W takim wypadku ustalisz, owszem, o jaką markę i model chodzi. I nic poza tym. Ale jeśli zechcesz dowiedzieć się czegoś więcej, to i tak zostaniesz poproszony o podanie numery karty kredytowej. Lub o kod BLIK.

Natomiast tu najważniejsze zastrzeżenie: weryfikacja numeru VIN to podstawa, jeśli chodzi o zakup auta z rynku wtórnego. Nawet jeśli nie uda się za darmo ustalić jego wyposażenia, to i tak zawsze zaczynamy przynajmniej od wizyty na historiapojazdu.gov.pl. Bo wstępnie zweryfikujemy np. przebieg i – nierzadko – kwestie ewentualnej bezwypadkowości danego egzemplarza. A to już tzw. „większa połowa” sukcesu.

Czym jest numer VIN i gdzie szukać go w samochodzie?

Numer VIN, czyli „Vehicle Identification Number”, to nadawany przez producenta unikalny numer identyfikacyjny danego pojazdu. Standardowo składa się on z 17 znaków (są wyjątki, np. wybrane auta z Japonii/JDM) – każda z cyfr i liter ma zazwyczaj określone znaczenie. Na podstawie VIN-u można więc w wielu przypadkach sprawdzić m.in. rok produkcji, typ silnika, wersję auta oraz fabryczne wyposażenie. 

Numer VIN znajduje się zawsze w dowodzie rejestracyjnym pojazdu w rubryce oznaczonej literą E. Wystarczy poprosić właściciela o dokument i odczytać 17-znakowy ciąg, który należy porównać z identycznymi oznaczeniami umieszczonymi na stałe w różnych miejscach samochodu. Dla uniknięcia pomyłek numer VIN nie zawiera liter „O” i „I”, które mogłyby zostać pomylone z cyframi „0” i „1”.

Numer VIN można znaleźć w kilku miejscach pojazdu. Przepisy określają to następująco:

Numer VIN powinien być umieszczony na nadwoziu, ramie lub innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym po prawej stronie pojazdu, a także na tabliczce znamionowej.

Poza tym wymogiem istnieje w zasadzie pełna dowolność. I tak naprawdę to od inwencji producenta zależy to, w jak dobrze dostępnym miejscu na nadwoziu zostanie umieszczony VIN.

Numer VIN często znajduje się również w specjalnej ramce w dolnym narożniku przedniej szyby od strony kierowcy. Ramka jest, a numeru nie widać? Tak też się zdarza, i wcale nie musi to świadczyć o jakimś przekręcie. VIN może też znajdować się np. w okolicy fotela pasażera – czyli m.in. pod dywanikiem (czasem – pod specjalną klapką), ale także na środkowym słupku karoserii. Często numer VIN jest powielany w kilku miejscach nadwozia i umieszczany również w komorze silnika. Czyli np. w okolicy któregoś z przednich kielichów. Ale są i auta, w których VIN-u musisz szukać pod wykładziną w bagażniku.

Z czego składa się numer VIN?

Zasadniczo, 17-znakowy numer VIN można podzielić na trzy sekcje. Pierwsza (trzy znaki) wskazuje markę i kraj pochodzenia danego samochodu. Druga część przeważnie obejmuje sześć znaków i zazwyczaj opisuje ogólną charakterystykę pojazdu (m.in. silnik, wersja wyposażenia). Dziewiąty znak przeważnie pełni funkcję kontrolną i służy do weryfikacji poprawności numeru VIN. Osiem ostatnich znaków w większości przypadków identyfikuje konkretny egzemplarz – są tu dane dotyczące np. roku produkcji, fabryki i dokładne dane dotyczące jego specyfikacji.

W niektórych przypadkach (tu znów powołamy się na BMW/MINI) do identyfikacji auta w bazie producenta wystarczy tylko osiem ostatnich znaków. A u innych producentów z kolei potrzebny jest pełny numer VIN.

Jak sprawdzić wyposażenie auta po VIN za darmo?

Jak wspomnieliśmy, dziś to już w zasadzie niemożliwe. Za tego typu informacje trzeba zazwyczaj zapłacić (patrz niżej). Czasem da się ustalić listę w autoryzowanym serwisie danej marki, ale – po pierwsze – takich informacji zazwyczaj nikt nie udziela przez telefon. A po drugie – prawie zawsze trzeba się stawić razem z obecnym właścicielem danego samochodu. 

Są jeszcze wyjątki jeśli chodzi o darmowe internetowe dekodery VIN – choć jest już trudniej niż jeszcze kilka lat temu, to wciąż da się ustalić fabryczną specyfikację np. w przypadku większości modeli marki BMW. 

No i powtórzmy to po raz kolejny: zawsze warto skorzystać z portalu historiapojazdu.gov.pl. Owszem, nie sprawdzisz tam pełnego wyposażenia danego auta, ale przynajmniej ustalisz, czy zgadzają się wersja silnika i mocy, rok produkcji. Pamiętaj: w tej bazie też zdarzają się pomyłki. I dotyczą np. roku produkcji, bo jeśli auto zostało na jakimś etapie sprowadzone z zagranicy, a diagnosta podczas pierwszego badania technicznego wpisał rok produkcji na podstawie daty pierwszej rejestracji (a ta nie zawsze pokrywa się z rokiem produkcji!), to błąd trafia do systemu CEP (Centralna Ewidencja Pojazdów). I już w nim zostaje. 

Jak sprawdzić wyposażenie auta po numerze VIN płatnie?

Tu wachlarz możliwości jest już bardzo duży. Usługę sprawdzenia wyposażenia i historii pojazdu po numerze VIN oferują popularne portale, takie jak np.: autoDNA, autobaza.pl, Carfax i carVertical. Za raport należy przeważnie zapłacić od kilkunastu do nawet ponad 100 zł za sztukę (zazwyczaj im więcej aut sprawdzamy na raz, tym niższa cena jednego raportu). Pamiętaj: raporty zawsze mogą zawierać błędy, a najbardziej wiarogodne w kwestii sprawdzania wyposażenia zawsze bazy będą danych/systemy serwisowe, z których korzystają autoryzowane warsztaty danej marki. Lub mechanicy niezależni, którzy płacą za dostęp do oficjalnego systemu serwisowego producenta. 

Uwaga: drobne pomyłki i nieścisłości mogą zdarzać się i tam, ale zazwyczaj jest to najbardziej wiarygodne źródło odnośnie sprawdzania wyposażenia danego samochodu. 

Czy można sprawdzić wyposażenie po VIN w samochodach z zagranicy?

Oczywiście, że można. Przeważnie działa to na takiej samej zasadzie, jak w przypadku auta z Polski. Bazy informatyczne producentów zazwyczaj obejmują auta danej marki sprzedane w różnych zakątkach świata. No a te dane można uzyskać przez któryś z wyżej wymienionych portali, albo poprzez oficjalną bazę serwisową.

FAQ: wyposażenie auta po VIN

Jakie pojazdy mają numer VIN?

Zasadniczo powinien posiadać go każdy pojazd silnikowy i przyczepa zarejestrowane w Polsce po 1 stycznia 1995 r. Od tej reguły istnieją jednak wyjątki, bo np. numer VIN nie jest wymagany dla przyczep przeznaczonych do łączenia z ciągnikami rolniczymi i pojazdami wolnobieżnymi, o ile mają nadany i wybity numer nadwozia lub podwozia zgodnie z odrębnymi przepisami. Zwolnienie dotyczy także motocykli i motorowerów zarejestrowanych przed 1 stycznia 2003 r. – obowiązek posiadania VIN mają jedynie te zarejestrowane po tej dacie.

Gdzie sprawdzić auto po numerze VIN?

Albo w płatnej komercyjnej bazie (np. autoDNA, carVertical), albo w serwisie (ASO lub niezależny) mającym dostęp do oficjalnej bazy danych konkretnego producenta. 

Czy można sprawdzić historię pojazdu po numerze VIN?

Oczywiście, ale dużo zależy od marki/modelu oraz od tego, czy i do jakich serwisów auto jeździło w trakcie wcześniejszej eksploatacji. I jakie informacje były do bazy wprowadzane. Osobny temat to historia ubezpieczeniowa, do której dostęp mają niektóre komercyjne portale. Ogólnie to temat rzeka, któremu należy poświęcić osobny materiał.

Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?

Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu

Wklej link do ogłoszenia

Zamów raport z inspekcji
VW Aftersales

W portalu OTOMOTO na podstawie numeru VIN możesz zamówić oględziny interesującego Cię samochodu.

Jak sprawdzić wyposażenie auta za darmo?

W dzisiejszych czasach to już w zasadzie niemożliwe. Są jeszcze wyjątki od tej reguły, ale należy przyjąć, że za wiarygodne dane trzeba będzie zapłacić. Lub wybrać się z właścicielem auta do serwisu danej marki. 

Co zrobić, jeśli numer VIN jest nieczytelny?

Jeśli chodzi o auto, które chcemy kupić, to lepiej temat odpuścić. Chyba że jest to auto po wypadku, i wiadomo, że pole z VIN-em uległo uszkodzeniu właśnie z tego względu.

Jeśli chodzi o samochód będący już naszą własnością, to wyrobienie nowego numeru VIN jest dość kłopotliwe. Procedura wymaga m.in. uzyskania opinii rzeczoznawcy, a także wizyt w wydziale komunikacji oraz w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Koszt operacji wynosi zazwyczaj od kilkuset do nawet ponad 1000 zł. Pamiętaj: jeśli doszło do uszkodzenia pola z VIN-em, to nie manipuluj przy nim samemu, ani niczego nie poprawiaj.