Jakie czujniki parkowania wybrać? Najważniejsze informacje

Czujniki parkowania pozwalają na bezpieczne parkowanie na ciasnych parkingach miejskich oraz w słabo oświetlonych garażach. W wielu nowoczesnych samochodach są one montowane fabrycznie, natomiast w starszych autach można je bez problemu dodatkowo zainstalować. Podpowiadamy, jak działają i jak wybrać czujnik parkowania idealny do naszego auta.
Jak działa czujnik parkowania?
Czujnik ultradźwiękowy działa na zasadzie odbijania fali ultradźwiękowej. Po aktywacji trybu parkowania (w autach z automatyczną skrzynią biegów) albo wrzucenia biegu wstecznego, sensory zaczynają emitować fale ultradźwiękowe. Te rozchodzą się i odbijają od obiektów znajdujących się w pobliżu pojazdu. Kiedy fale trafiają na przeszkodę, np. ścianę albo inny pojazd, odbijają się od niej i płyną z powrotem do czujnika. Informacja jest przekazywana do centralki, która na podstawie czasu, jaki upływa od wysłania fali do jej odbioru, oblicza odległość do przeszkody. Następnie emituje odpowiedni sygnał dźwiękowy informujący kierowcę o zbliżającym się zagrożeniu. Zwykle im bliżej zagrożenia, tym sygnał jest intensywniejszy.
Jak działają czujniki parkowania elektromagnetyczne? Zasada jest taka sama, jednak w tym przypadku sensory wysyłają fale elektromagnetyczne, zamiast ultradźwiękowych.
Czujnik parkowania – jaki wybrać?
Kupując czujniki parkowania, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych parametrów. Najważniejsze z nich to: liczba sensorów (powinno ich być co najmniej 4), typ czujnika (przód, tył, elektromagnetyczny albo ultradźwiękowy), sposób montażu (bezprzewodowe, naklejane, montowane kablowo), rodzaj wyświetlacza, zasięg oraz dodatkowe funkcje.
Rodzaje czujników parkowania
Na rynku dostępne są różne typy czujników parkowania. Najpopularniejsze rodzaje to:
- 4 ultradźwiękowe czujniki parkowania tylko na tylny zderzak – jest to najtańsze rozwiązanie i najczęściej montowane
- 8 ultradźwiękowych czujników parkowania – na przód i tył, jest to opcja droższa, ale bardziej komfortowa
- czujniki parkowania z kamerą na tył – połączenie sygnałów dźwiękowych z obrazem to też droższe, ale bezpieczne i wygodne dla kierowcy rozwiązanie
Czujniki elektromagnetyczne to najmniej popularny typ sensorów, choć skuteczny. Ich zaletą jest montaż bez konieczności wiercenia. Sensory znajdują się na taśmie magnetycznej, którą przykleja się do zderzaka.
Ponadto do wyboru są jeszcze bezprzewodowe systemy, gdzie czujniki parkowania montuje się w otworach wywierconych w zderzaku, ale już komunikacja z centralką i wyświetlaczem nie wymaga okablowania.
Zasięg czujników parkowania
Najlepsze czujniki parkowania mają zasięg od 1,5 do 2 metrów. Dzięki temu kierowca może w porę zareagować na przeszkodę. Systemy z mniejszym zasięgiem mogą nie spełnić swojego zadania, bo kierowca będzie miał zbyt mało czasu na skuteczne zatrzymanie się i ominięcie przeszkody. Z kolei czujniki parkowania o zasięgu większym niż 2 metry, będą sygnalizowały przeszkody zbyt wcześnie, utrudniając sprawne wykonanie manewru.
Wyświetlacz czujnika parkowania
Wyświetlacz pozwala zobaczyć, jaka odległość dzieli nas od ewentualnej przeszkody, oraz po której stronie ona się znajduje. Optymalna wielkość ekranu to 2-3 cale i pozwala ona odczytać obraz oraz nie będzie przeszkadzała w prowadzeniu auta. Warto wybrać taki wyświetlacz, który umożliwia regulację jasności, tak aby zwiększyć widoczność wyświetlanych informacji podczas słonecznego dnia oraz zminimalizować ryzyko oślepiania w nocy.
Dodatkowe funkcje
System czujników parkowania może też być wyposażony w dodatkowe opcje, np. regulację albo wyłączenie sygnału dźwiękowego, wykrywanie i odróżnianie od rzeczywistej przeszkody dodatkowych elementów auta np. haka holowniczego albo bagażnika rowerowego, a także regulację wysokości czułości czujników.
Z czego składają się czujniki parkowania?
W skład zestawu czujników parkowania najczęściej wchodzą takie elementy jak:
- czujniki – w samochodzie można zamontować od 3 do 8 sensorów
- centralkę z procesorem, która steruje, odbiera i przetwarza sygnał z czujników
- wyświetlacz – wskazujący odległość od przeszkody, może być numeryczny, trójkolorowy, symulacyjny, a także wskazujący pozycję przeszkody
- moduł wydający sygnał dźwiękowy – zwykle jest zamontowany w wyświetlaczu
- przewody montażowe – niezbędne, aby podpiąć czujniki parkowania do centralki i do całego układu samochodu
- ewentualnie dodatkowa kamera, przekazująca do wyświetlacza obraz z tyłu pojazdu
Same czujniki cofania są zbudowane z dwóch podzespołów, z których jeden nadaje falę ultradźwiękową, drugi ją odbiera po odbiciu i przekazuje przewodami do centralki.
Jak dbać o czujniki parkowania?
Czujniki parkowania do działania wykorzystują fale ultradźwiękowe, które odbijając się od przeszkody, pokazują nam odległość od niej. Jeśli będą zanieczyszczone np. woskiem, śniegiem albo błotem, odczyt może być niedokładny, albo system nie będzie pracował prawidłowo. Dlatego tak ważne jest systematyczne czyszczenie czujników parkowania.
Do czyszczenia sensorów można użyć łagodnego detergentu samochodowego. Spryskujemy nim czujniki, a powierzchnię czyścimy czystą ściereczką z mikrofibry. Bród i wosk z boków czujnika usuwamy delikatnie za pomocą wykałaczki.
Przeczytaj również: Jak sprawdzić czujniki parkowania?
Kiedy przydają się czujniki cofania?
Czujniki cofania sprawdzą się w codziennej jeździe po zatłoczonym mieście, jak i podczas weekendowych wypadów. Są dobrym rozwiązaniem dla tzw. świeżych kierowców, jak i doświadczonych.
W jakich sytuacjach się przydają czujniki parkowania? Z pewnością są pomocne, jeśli przesiadamy się z małego miejskiego auta na znacznie większe i nie mamy jeszcze wyczucia jego wielkości. Parkowanie dużym SUV-em przed marketem albo w centrum miasta dla wielu osób będzie trudnym zadaniem. Wtedy właśnie pomocne są systemy wspomagające parkowanie.
Asystent kierowcy pomaga też pozbyć się stresu związanego z parkowaniem, jaki mają początkujący kierowcy.
Ponadto czujniki parkowania są ogromnym ułatwieniem w trakcie niesprzyjającej pogody, gdy szyby są zaparowane lub zalane deszczem. Wtedy trudno jest manewrować samochodem, z racji ograniczonej widoczności. System pakowania z czujnikami przednimi i tylnymi oraz kamerą cofania pozwoli bezpiecznie postawić auto na miejscu parkingowym bez konieczności sprawdzania otoczenia w lusterkach, jak i z niego wyjechać.
Czujniki sprawdzą się też w kiepsko oświetlonych garażach i parkingach podziemnych, głównie w nowych miejscach, gdy nie mamy pewności, jak głębokie jest dane miejsce postojowe.
Kierowcy muszą jednak pamiętać, że czujniki parkowania to elementy elektroniczne, które łatwo ulegają awarii. Najczęstsze usterki to m.in.:
- Awaria sygnalizatora dźwiękowego – objawia się przerywanym sygnałem lub brzmi on w innej częstotliwości niż zazwyczaj. Przyczyną może być np. gubienie masy w instalacji elektrycznej.
- Uszkodzenie czujnika w wyniku zabrudzenia lub zniszczenia mechanicznego. W fabrycznie montowanych układach zwykle wyłącza się cały system wspomagania parkowania. Natomiast w zestawie dokładanym, może przestać działać tylko jeden z nich, zmniejszając jedynie pole widzenia.
- Uszkodzenie centralki, choć zdarza się rzadko, nie można tej usterki wykluczyć. Awaria centralki może wyłączyć cały system czujników parkowania. Zdarza się to w sytuacji, kiedy element został zamontowany w miejscu podatnym na wilgoć.
Czy do każdego auta jest możliwe dołożenia czujników cofania?
Czujniki parkowania to obecnie standard w nowych samochodach. Jednak jeszcze niedawno producenci aut montowali je tylko w droższych autach lub za dodatkową opłatą. Obecnie można niewielkim kosztem doposażyć w ten system niemalże każdy samochód.
W autach, w których system czujników parkowania był przy zakupie opcją dodatkowo płatną, często w miejscach sensorów są zaślepki. Te można łatwo wymontować i zainstalować w ich zestaw oryginalnych czujników. Jednak właściciele aut nie muszą korzystać z takiego rozwiązania, alternatywą są modele uniwersalne, albo pochodzące od znanych producentów zamienników.
Montaż czujników parkowania można wykonać samodzielnie – nie jest to bardzo skomplikowana czynność, ale czasochłonna i wymagająca precyzji. Najprościej mają właściciele aut z zaślepkami na zderzaku – wtedy wystarczy je tylko zdemontować. W innym przypadku trzeba zapoznać się z instrukcją, w której powinny być opisane zalecenia co do rozmieszczenia czujników. Zdarza się też, że producenci zestawów czujników parkowania dołączają szablon, który ułatwia rozmieszczenie sensorów na zderzaku.
Następnie zaznaczamy miejsca na czujniki, a potem wiercimy otwory w zderzaku. Przed tym warto sprawdzić, czy w zestawie są otwornice do wkrętarki, jeśli nie – musimy je kupić. Kolejnym krokiem jest demontaż zderzaka i wyprowadzenie czujników przez otwory. Kable musimy przeprowadzić także do wewnątrz auta. W związku z tym konieczne będzie zdjęcie tapicerki w bagażniku, gdzie zwykle instaluje się centralkę oraz podsufitkę w kabinie (w zależności jak poprowadzimy przewody).
Centralkę podpinamy do przewodu zasilającego światło cofania, co sprawi, że czujniki parkowania uruchomią się w momencie rozpoczęcia cofania. Ostatni etap to podłączenie przewodów sensorów do centralki, centralki do zasilania i zamontowanie sygnalizatora dźwiękowego pod kolumną kierownicy. Na końcu montujemy z powrotem zderzak i tapicerkę.
Alternatywnym rozwiązaniem jest zakup bezprzewodowych czujników parkowania, które po prostu przykleja się do zderzaka. Wszystko montuje się bez przeciągania kabli i wiercenia.
Po zainstalowaniu i podłączeniu systemu trzeba wykonać kalibrację zgodnie z instrukcjami producenta.
Sprawdź także: Jak zamontować czujniki parkowania? Prosta instrukcja
Jakie czujniki parkowania wybrać?
Wybór czujników parkowania powinien być podyktowany potrzebami kierowcy. Jeśli na co dzień poruszamy się samochodem po mieście – warto rozważyć nabycie systemu z dodatkową kamerą. Istoty jest także sposób montażu, ponieważ niektóre modele wymagają ingerencji w karoserię.
Dużą popularnością wśród właścicieli aut cieszą tacy producenci czujników parkowania jak np. Blow, Valeo, Conrad, Easy Park, Noxon, Steel Mate, Exus, RTX, Bosch albo Parktronik.
W każdym przypadku, przed dokonaniem wyboru dobrze jest dokładnie przyjrzeć się specyfikacji produktu, aby nie przepłacić za nieprzydatne funkcje.
Czujniki parkowania – czy warto?
Czujniki parkowania to dobre rozwiązanie nie tylko dla młodych kierowców, ale i doświadczonych. Ułatwiają wykonywanie manewrów na wąskich ulicach i parkingach w mieście. Dzięki temu zapewniają bezpieczne parkowanie nawet w ciemnościach, kiedy obserwowanie otoczenia w lusterkach jest utrudnione.
Koszty zakupu czujników parkowania, jak i ich montażu nie są wygórowane, a w wielu przypadkach pozwolą właścicielowi samochodu na uniknięcie wysokich kosztów napraw uszkodzonej karoserii we własnym aucie, albo – co gorsze – w innym pojeździe.
Wybór konkretnego zestawu czujników parkowania powinien być podyktowany nie tylko ceną, ale też możliwością jego montażu w aucie oraz potrzebami kierowcy. Przy dużych autach warto zdecydować się na system z wieloma czujnikami na tył i przód, które dadzą dokładniejszy pomiar, a tym samym zapewnią bezpieczniejsze pakowanie i większy komfort dla kierowcy.
Aby system był efektywny, trzeba o niego dbać i systematycznie czyścić czujniki parkowania z kurzu, błota i innych zanieczyszczeń.
FAQ
Ile kosztuje montaż czujników parkowania na przód i tył?
Koszt montażu czujników parkowania na przód i tył wynosi od ok. 100 do ok. 300 zł. Cena zależy od cennika warsztatu oraz stopnia skomplikowania elektroniki w aucie.
Co jest lepsze – kamera cofania czy czujniki parkowania?
Czujniki parkowania są tańsze i działają niezależnie od pory dnia oraz warunków atmosferycznych. Jednak ich montaż w wielu przypadkach wymaga wiercenia w karoserii. Kamery cofania są droższe w zakupie, jednak jeśli mają dobry obiektyw szerokokątny, dają precyzyjny i kolorowy obraz. Minusem jest natomiast wysoka podatność na zabrudzenia oraz zła widoczność po zmroku i w słabo oświetlonych miejscach. Plusem łatwość montażu.
Ile kosztują czujniki parkowania?
Cena czujników cofania różni się w zależności od producenta, a także zaawansowania całego układu. Najtańsze czujniki tylne z sygnalizatorem dźwiękowym kosztują już od ok. 40 zł, a zestaw czujników parkowania z mini wyświetlaczem od ok. 70 zł. Za zestaw czujników parkowania od renomowanych producentów na przód i tył z wyświetlaczem trzeba zapłacić ok. 600 - 800 zł.