Jedna nowa opona: czy jej założenie do samochodu jest dozwolone? Jakie są zalecenia producentów?

Jedna opona nadaje się tylko do wymiany, a reszta jest w przyzwoitym stanie – co wtedy zrobić? Choć producenci zalecają stosowanie nowych opon parami, istnieje sytuacja, w której dopuszcza się montaż tylko jednej nowej opony.
Aby uzyskać optymalne prowadzenie pojazdu, jak najlepsze przyczepność i komfort, producenci zalecają wymianę wszystkich czterech opon. Oczywiście, dopuszcza się też zakładanie nowych opon parami na jednej osi. Ale w przypadku, gdy w grę wchodzi jedna nowa opona, trzeba sobie zdawać sprawę, że będzie miała inną od reszty głębokość bieżnika. Tym samym – różne od pozostałych właściwości podczas przyspieszania, hamowania czy pokonywania zakrętów.
Najlepiej unaocznić to sobie przy pomocy obuwia. W końcu buty wymienia się nie pojedynczo, a parami. Próba biegania w jednym zupełnie nowym i drugim zużytym bucie może być nie tylko mało wygodna, ale i doprowadzić do kontuzji.
Jedna nowa opona: można, ale...
Tak samo jest w przypadku opon. Znacząca różnica w zużyciu ogumienia pomiędzy jedną a resztą opon może negatywnie wpłynąć na ogólne osiągi oraz stabilność samochodu. Ponadto elektroniczne i mechaniczne układy pojazdu, jak skrzynia rozdzielcza, mechanizmy różnicowe czy układ kontroli stabilności toru jazdy, mogą mieć trudność z właściwą interpretacją danych.
Mimo tego istnieje sytuacja, kiedy można wymienić jedną oponę bez uszczerbku dla samochodu. Warunkiem jest, aby różnica pomiędzy nią, a ogumieniem zamontowanym na aucie nie przekraczała 2-2,5 mm. Ale producenci opon zalecają łączenie nowej opony z resztą w różny sposób w zależności od rodzaju napędu.
Jedna nowa opona: auta z napędem na przednie lub tylne koła
Podczas wymiany jednej opony łączy się ją z tą, która ma najwyższy bieżnik. Następnie zaleca się montowanie obu takich opon na tylnej osi. Tak samo, jeśli wymienia się dwie opony na nowe – zaleca się montowanie ich z tyłu.
Powód? Zapobiegnie to wystąpieniu zjawiska nadsterowności, która jest po prostu trudniejsza do opanowania niż podsterowność (TUTAJ dowiesz się, dlaczego opomy szumią).
Pojazdy z napędem obu osi
W przypadku pojazdów ze stałym napędem na obie osie producenci zalecają wymianę wszystkich opon jednocześnie. Nawet niewielkie różnice w średnicach opon na jednej osi lub pomiędzy nimi mogą bowiem doprowadzić do usterki w układzie napędowym.
W autach z dołączanym napędem 4x4 dopuszcza się wymiany opon parami. W końcu w ich przypadku przez większość czasu spędzonego na drodze odpychają się one od podłoża kołami jednej osi.
Jedna nowa opona: zalecenia producenta
Trzeba pamiętać, że nawet jeśli różnica pomiędzy wysokością bieżnika nowej opony i ogumienia w samochodzie nie jest duża, i tak zawsze należy postępować zgodnie z zaleceniami producenta auta.
Czyli albo znaleźć odpowiednią informację w instrukcji pojazdu, albo uzyskać ją w autoryzowanym serwisie. Tylko w ten sposób zapobiegniemy wystąpieniu ewentualnych usterek, np. przedwczesnemu zużyciu łożyska w kole.