Kierowcy nie zawsze wiedzą, co oznacza czerwone światło na przejeździe kolejowym. Będzie zmiana przepisów

Sygnalizacja świetlna na przejazdach kolejowych różni się od tej stosowanej na tradycyjnych skrzyżowaniach. Przez to wielu kierowców ma problemy z prawidłową interpretacją jej wskazań. Dlatego pojawiła się propozycja wymiany „świateł” na bardziej tradycyjne: zielone i czerwone.
Resort infrastruktury prowadzi prace nad przepisami dotyczącymi sygnalizacji świetlnej. Przy okazji okazało się, że część kierowców nie wie, co oznaczają sygnały stosowane na przejazdach kolejowych. Winny jest system szkoleń oraz przepisy, którym „umknęła" sygnalizacja kolejowa.
Sygnalizacja kolejowa – kierowcy nie wiedzą, jak działa
Sygnalizacja świetlna na przejazdach różni się od tej stosowanej na tradycyjnych skrzyżowaniach. Czerwone, migające światło lub dwa na przemian migające sygnały czerwone oznaczają zakaz wjazdu za sygnalizator lub inne urządzenie nadające te sygnały. Problem w tym, że w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych jest mowa o znakach pionowych stosowanych przed przejazdami, ale brak w nim szczegółów dotyczących sygnalizacji kolejowej.
Tymczasem pytania testowe na prawo jazdy, dotyczące znaków i sygnałów drogowych, powstają na podstawie tego rozporządzenia. W efekcie przyszli kierowcy mogą nie wiedzieć, co oznacza pulsujące czerwone światło. Jak zauważa Adrian Furgalski, prezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, „większość pytanych kierowców myślała, że jest to informacja o uszkodzeniu sygnalizatora”.
Sygnały na przejazdach – będzie zmiana przepisów
Ministerstwo, które nadzoruje bazę pytań egzaminacyjnych oraz system szkoleń kierowców, planuje korektę przepisów. W testach egzaminacyjnych ma się pojawić pytanie dotyczące sygnalizatora kolejowego. Nie wyklucza się również, że w przyszłości na przejazdach będą montowane proste sygnalizatory drogowe wyświetlające jedynie zielone i czerwone światło.
Sygnalizacja kolejowa – mandaty
Taryfikator mandatów przewiduje za „naruszenie przez kierującego pojazdem na przejeździe kolejowym zakazu wjazdu za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych lub za inne urządzenie nadające te sygnały” karę w wysokości aż 2000 zł. Dodatkowo, na konto kierowcy trafia wtedy 15 punktów karnych. Warto pamiętać, że w przypadku recydywy (ponowne popełnienie tego samego wykroczenia w ciągu dwóch lat) kara wzrasta do 4000 zł.