19 lipca 2024

Jakość paliw w 2023 r. Prawie dwa razy gorzej niż przed rokiem

dystrybutor kobieta paliwo
Zdjęcie: GettyImages.

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 2,59% skontrolowanych próbek paliw ciekłych. Sprawdź, które stacje lepiej omijać.

Kontrola jakości paliwa prowadzona jest regularnie od 2003 r. Początkowo aż 30% badanych próbek nie spełniało norm. Obecnie takich nieprawidłowości jest ponad 10 razy mniej. Nie znaczy to jednak, że zawsze i wszędzie tankujemy samochód dobrym paliwem.

Kontrola jakości paliwa – sprawdź na mapie, gdzie nie tankować

Przez cały 2023 r. Inspekcja Handlowa pobrała łącznie 1946 próbek, z czego 1584 stanowiły paliwa ciekłe (832 benzyny i 752 oleju napędowego), 360 próbek to LPG, a 2 próbki to lekki olej opałowy. Wyniki badań wykazały, że 41 próbek paliw ciekłych (2,59% zbadanych) nie spełniało norm jakościowych. Najwięcej problemów stwierdzono w przypadku oleju napędowego (34 niezgodne próbki), natomiast 7 próbek benzyny również nie przeszło testów. Należy jednak zaznaczyć, że odsetek zakwestionowanych próbek znacząco różnił się w zależności od województwa.

Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości ujawniono w Wielkopolsce (5,75% zbadanych próbek), na Podlasiu (4,76%), w Małopolsce (3,81%) i na Kujawach i Pomorzu (3,64%). W przypadku kontroli przeprowadzanych na podstawie m.in. zgłoszeń od kierowców, wszystkie stwierdzone nieprawidłowości (100%) dotyczyły oleju napędowego, a najwięcej problemów zaobserwowano w województwach pomorskim (25% zbadanych próbek), warmińsko-mazurskim (22,22%) i małopolskim (10%). Ważną informacją jest, że w przypadku LPG żadna z 360 pobranych próbek nie budziła zastrzeżeń.

Mapę z kontrolowanymi stacjami oraz dokładne wyniki badań pobranych próbek znajdziesz na stronie UOKiK.

Kontrola jakości paliwa – najczęstsze zastrzeżenia

Inspektorzy podczas badania pobranych próbek ON zwracali uwagę na następujące parametry, które nie były spełnione:

  • Niska stabilność oksydacyjna – może powodować mętnienie paliwa, powstawanie osadów w zbiorniku i systemie zasilania, co prowadzi do zatykania filtrów paliwa i zanieczyszczenia zaworów wtryskowych.
  • Zbyt niska temperatura zapłonu – stwarza ryzyko wybuchu oparów oleju podczas tankowania.
  • Nadmierna zawartość wody – może prowadzić do korozji układu paliwowego. Stwierdzono w 2 próbkach.

W przypadku benzyny, najczęściej zastrzeżenia dotyczyły:

  • Niewłaściwa prężność par – utrudnia uruchamianie silnika w niskich temperaturach, a w wysokich może powodować powstawanie korków parowych.
  • Zbyt niska liczba oktanowa – może powodować spalanie stukowe, objawiające się głośną i nierównomierną pracą silnika, a także zwiększone zużycie paliwa.
  • Niewłaściwy indeks lotności – utrudnia rozruch silnika.

Kontrola jakości – gorzej niż przed rokiem

Inspektorzy wycofali z obrotu 17 partii paliw z powodu znacznych przekroczeń wymagań jakościowych. Złożyli również 25 zawiadomień z podejrzeniem popełnienia przestępstwa związanego z wprowadzaniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości. Poinformowali o wynikach kontroli inne instytucje, m.in. Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, Krajową Administrację Skarbową oraz Policję.

CZYTAJ TEŻ: Tankowanie pod korek: dlaczego szkodzi?

W 2023 roku na stacjach kontrolowanych na podstawie zgłoszeń (od kierowców i innych organów) zaobserwowano poprawę jakości benzyny. Nadal dominuje problem z olejem napędowym. W jego przypadku dwa razy częściej niż przed rokiem wykrywano próbki niespełniające norm. Wyniki kontroli jakości LPG w 2023 roku były lepsze niż w 2022 roku. Wszystkie pobrane próbki spełniały normy. W ostatnich latach (2020-2023) nie stwierdzono przekroczeń zawartości siarki w oleju napędowym i benzynie.

Chrzczone paliwo – co można zrobić?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w przypadku zastrzeżeń co do paliwa radzi, aby kierowca, który uważa, że paliwo złej jakości uszkodziło silnik jego pojazdu, złożył reklamację u właściciela stacji. Podejrzenie nieprawidłowości na danej stacji należy zgłosić Inspekcji Handlowej, a przypuszczenie, że licznik dystrybutora na stacji wskazuje nieprawidłową ilość tankowanego paliwa – Głównemu Urzędowi Miar.