Kontrolka wspomagania kierownicy – jaka jest jej przyczyna?

Nowoczesne samochody są pełne elektroniki. W związku z tym na desce rozdzielczej widoczne są liczne kontrolki. Warto wiedzieć, co oznacza ich migotanie albo zapalenie się. Dziś wyjaśniamy, czym jest kontrolka wspomagania kierownicy.
Co oznacza migająca kontrolka wspomagania kierownicy?
Świecąca lub migająca na desce rozdzielczej kontrolka często sygnalizuje usterkę w samochodzie. Ikonka w kształcie kierownicy z wykrzyknikiem przypisana jest do układu kierowniczego.
Już od wielu lat standardem jest wspomaganie kierownicy. Daje ono lekkość operowania kierownicą, która jest szczególnie przydatna podczas jazdy po wąskich miejskich ulicach i przy manewrowaniu. W samochodach można spotkać dwa typy wspomagania: hydrauliczne i elektryczne (EPS/EPAS).
Hydrauliczne wspomaganie posiada wiele elementów, a najważniejszym z nich jest pompa hydrauliczna, która pracuje ciągle, nawet jak nie kręcimy kierownicą. Do jej działania niezbędny jest płyn hydrauliczny oraz chłodzenie układu.
Wspomaganie elektryczne działa dzięki silnikowi elektrycznemu i opiera się na systemie czujników.
Pierwszym objawem problemów jest opór w tracie kręcenia kierownicą, drugim zapalenie się lub miganie na żółto, albo na czerwono kontrolki wspomagania kierownicy. Niekiedy też odczuwalne są wibracje kierownicy oraz stukanie i hałas dochodzące z układu kierowniczego.
Awaria układu wspomagania nie tylko zmniejsza komfort jazdy, ale też naraża bezpieczeństwo użytkowników auta. Kierowca samochodu, któremu nagle zapala się kontrolka, a wspomaganie przestaje działać, jest zmuszony do manewrowania pojazdem w inny sposób, niż zwykle. A to może być przyczyną utraty panowania nad autem i może skończyć się kolizją albo wypadkiem.
Jazda z uszkodzonym hydraulicznym układem wspomagania grozi poważnymi uszkodzeniami, np. zatarciem pompy.
Jakie są jej przyczyny?
Niekiedy kontrolka wspomagania kierownicy miga z powodu błędu. W takim wypadku powinna zgasnąć po ponownym uruchomieniu silnika. Jeśli kontrolka nadal się pali, jest to objaw awarii.
Niski poziom płynu układu wspomagania
We wspomaganiu hydraulicznym najczęstszą przyczyną zapalenia się kontrolki jest zbyt niski poziom płynu. Jeśli w zbiorniczku wyrównawczym jest go za mało, wystarczy uzupełnić jego stan. Trzeba jednak pamiętać, że musi to być ten sam płyn, który był dodany wcześniej. Specjaliści zalecają wymianę płynów co 2 lata albo 60 tys. km.
Nieszczelność układu wspomagania
Zdarza się, że ubytek płynu jest skutkiem nieszczelności układu.
Najczęściej powstają one w:
- przewodach hydraulicznych oraz ich złączkach
- zbiorniczku płynu wspomagania
- uszczelnieniach pompy wspomagania
W takiej sytuacji niezbędna jest wizyta u mechanika.
Awaria pompy wspomagania
Nieprawidłowa praca pompy hydraulicznej lub jej napędu to kolejna przyczyna świecenia się kontrolki. Zimą jest to często efekt ślizgania się paska wielorowkowego napędzającego pompę. Wtedy ciśnienie jest zbyt małe, aby działało wspomaganie. Uszkodzeniu mogą też ulec łopatki wirnika pompy, jednak wtedy oprócz palącej się kontrolki pojawi się charakterystycznie wycie pompy podczas skrętu kierownicą.
Przepalone bezpieczniki
W autach z elektrycznym układem najczęstszą przyczyną migającej kontrolki wspomagania kierownicy są przepalone bezpieczniki. Skrzynka znajduje się pod maską, za schowkiem pasażera lub pod kierownicą (w zależności od modelu auta). Po wymianie bezpiecznika kontrolka powinna zgasnąć, a samochód odzyskać pełne wspomaganie.
Awaria elektroniki
W nowoczesnych samochodach częste są też awarie elektroniki sterującej wspomaganiem. Za świecącą kontrolkę wspomagania kierownicy może odpowiadać uszkodzony czujnik albo przerwany kabelek odpowiadający za odblokowanie kierownicy. W takim wypadku najprościej jest skorzystać z pomocy mechanika, który zlokalizuje problem, podpinając auto do komputera diagnostycznego.
FAQ
Jak sprawdzić wspomaganie kierownicy?
Przy sprawnie działającym wspomaganiu kierownica obraca się lekko nawet przy mocnych skrętach. Jeśli jest opór, właściciel samodzielnie może sprawdzić, czy jest odpowiedni poziom płynu albo, czy bezpiecznik nie jest przepalony. Jeśli to żadna z wymienionych przyczyn, należy umówić się na wizytę w serwisie.
Co zrobić, gdy wyłącza się wspomaganie kierownicy?
W takiej sytuacji należy się zatrzymać w bezpiecznym miejscu i sprawdzić (o ile potrafimy) poziom płynu albo bezpieczniki. Można jechać autem dalej, jedynie ciężej będzie manewrować kierownicą. Jeśli usterka jest poważniejsza, trzeba umówić się z mechanikiem na diagnozę problemu.
Co oznacza żółta kontrolka w samochodzie?
Kontrolka kierownicy z wykrzyknikiem przypisana jest do układu kierowniczego. Jej świecenie na żółto oznacza osłabienie działania wspomagania. W tym przypadku można kontynuować jazdę, ale trzeba umówić się w warsztacie na sprawdzenie układu.