Który rodzaj napędu jest najczystszy? To badanie rozwiewa wszelkie wątpliwości

Międzynarodowa Rada Czystego Transportu (ICCT) obliczyła emisję gazów przez samochody o różnych rodzajach napędów w ich cyklu życia. Jeden typ bezapelacyjnie wygrywa.
Międzynarodowa Rada Czystego Transportu (ICCT) w swoim badaniu przyjrzała się samochodom z roku modelowego 2024, oferowanym w Stanach Zjednoczonych. Pod uwagę wzięła zarówno auta z klasycznym silnikiem spalinowym, hybrydy, hybrydy plug-in oraz pojazdy w pełni elektryczne.
Co istotne, badanie obejmują cały cykl życia danego pojazdu. Czyli m.in. emisje gazów z produkcji surowców, akumulatorów, całych pojazdów, paliwa (energii elektrycznej) oraz użytkowania i utylizacji samochodu po zakończeniu eksploatacji.
Takie podejście daje więc pełny obraz zanieczyszczeń, jakie powodują dany pojazd w zależności od rodzaju napędu.
Rodzaj napędu, a wpływ na środowisko
ICCT w swoim badaniu rozdziela auta również na dwie grupy pod względem rodzaju nadwozia. Są to klasyczne sedany oraz SUV-y. Niezależnie od tego, najmniejszy wpływ na środowisko naturalne zawsze wywiera samochód o napędzie elektrycznym (TUTAJ przeczytasz o przewadze sedanów nad SUV-ami).
Według Międzynarodowej Rady Czystego Transportu klasyczne hybrydy w całym cyklu swojego życia emitują od 2,2 (sedany) do 2,5 razy (SUV-y) więcej gazów cieplarnianych niż modele o napędzie czysto elektrycznym.
Tylko nieco lepsze wyniki osiągają hybrydy plug-in. W ich przypadku ICCT wyliczyło emisję gazów na poziomie około 2 razy wyższym (niezależnie od rodzaju nadwozia) niż w autach na prąd. Z kolei samochody o klasycznym napędzie spalinowym wytwarzają do 3,5 razy więcej gazów niż elektryki.
Powyższe liczby dotyczą ładowania z wykorzystaniem standardowej sieci elektrycznej w USA. Oznacza to, że 21,4% prądu pochodzi ze źródeł odnawialnych, a 18,6% – z atomu. Najważniejszym źródłem energii elektrycznej wciąż pozostają elektrownie gazowe (41,1%).
Gdy auta na prąd korzystają wyłącznie z energii odnawialnej, jeszcze mocniej wyprzedzają pojazdy o innym rodzaju napędu. W przypadku hybrydowych SUV-ów ich negatywny wpływ na środowisko naturalne względem elektryków wzrasta do 4,9 razy. Dla SUV-ów z klasycznym napędem – do 6,7 razy.
Hybrydy mają ograniczony potencjał
Międzynarodowa Rada Czystego Transportu podobne badanie przeprowadziła w 2021 roku. Wtedy emisja w cyklu życia przeciętnego auta elektrycznego średniej wielkości była o 57-58% niższa niż odpowiadającego mu samochodu spalinowego.
Aktualne dane ICCT wskazują z kolei, że obecnie są one średnio o 66-74% czystsze niż auta o innych rodzajach napędu. W optymalnym scenariuszu, a więc przy zasilaniu wyłącznie energią odnawialną, okazują się mieć nawet o 85% niższy negatywny wpływ na środowisko naturalne.
Ale to nie wszystko. Międzynarodowa Rada Czystego Transportu przedstawiła również prognozy na 2030 rok. Zgodnie z jej szacunkami auta na prąd (zasilane z odnawialnych źródeł) mają być jeszcze „czystsze” – średnio o 7,5 raza w stosunku do SUV-ów z silnikami spalinowymi.
Ponadto ICCT twierdzi, że pojazdy hybrydowe, w tym również typu plug-in, mają znacznie bardziej ograniczony potencjał dotyczący redukcji gazów cieplarnianych niż auta na prąd.