22 października 2024

Kupiłeś Volkswagena, Skodę lub Seata na rynku wtórnym? O tych 5 rzeczach musisz pamiętać

VW Aftersales

Zmiana auta zawsze wiąże się z emocjami – w końcu to jedna z najdroższych inwestycji dnia codziennego. W ich ferworze łatwo przeoczyć kilka ważnych aspektów związanych z zakupem używanego samochodu, a to może mieć kosztowne konsekwencje. Podpowiadamy jak ich uniknąć.

Kupno samochodu na rynku wtórnym ma sporo zalet, w tym również ekonomicznych. Jednak każdy medal ma dwie strony – wejście w posiadanie używanego pojazdu to dopiero początek wydatków. Niektóre z nich mogą być niespodziewane i odroczone w czasie, jednak są i takie, które należy ponieść od razu po zakupie.

Serwis pozakupowy

Wśród tych wydatków, które pojawiają się od razu po zakupie używanego samochodu, na pierwszy plan wybija się tzw. serwis pozakupowy. Nawet jeśli sprzedawca twierdzi, że „wszystko było robione na czas”, profilaktyczna wymiana oleju czy rozrządu zawsze pozwoli kupić sobie święty spokój, a w skrajnych przypadkach – zapobiegnie kosztownym awariom.

Pierwszy serwis pozakupowy powinien objąć absolutnie niezbędne czynności, takie jak wspomniane już wymiany oleju, filtrów czy rozrządu. Jeśli samochód wyposażony jest w wygodną automatyczną skrzynię biegów DSG, warto zlecić również wymianę oleju w przekładni.

Z pewnością nie należy też oszczędzać na wymianie płynu hamulcowego czy chłodniczego – mimo że wielu kierowców ignoruje ten fakt, one również podlegają naturalnemu zużyciu i w trakcie eksploatacji stopniowo tracą swoje właściwości. Nie zaszkodzi też sprawdzić układ zapłonowy, hamulcowy, zawieszenie wraz geometrią kół czy dokonać serwisu klimatyzacji.

Ale gdzie to wszystko zrobić?

Odwiedź autoryzowany serwis

Choć autoryzowane serwisy często nie są pierwszym wyborem kierowców kupujących swoje cztery kółka na rynku wtórnym, to jednak warto skorzystać właśnie z ich usług. Wynika to z faktu, że to właśnie w ASO można zweryfikować historię serwisową danego egzemplarza oraz jego udział w ewentualnych akcjach naprawczych.

Jasne, nie każdy samochód oferowany na rynku wtórnym był stale serwisowany w fabrycznym warsztacie. Jednak przez pierwsze kilka lat – w tym co najmniej przez okres gwarancji – raczej tak. Dlatego warto odwiedzić autoryzowany punkt choćby po to, by sprawdzić wszystko, co na temat danego egzemplarza zawiera baza danych producenta.

Przy okazji można zweryfikować u źródła interwały serwisowe – w końcu to właśnie autoryzowane serwisy wiedzą najlepiej co i przy jakim przebiegu (tudzież w jakim wieku) należy profilaktycznie wymienić w konkretnej wersji konkretnego modelu. A taka wiedza może być na wagę złota – i to dosłownie, co potwierdzą wszyscy kierowcy, którzy nieświadomie przekroczyli np. termin wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów. Koszty napraw potrafią być kolosalne!

Z tego powodu znacznie lepiej postawić na profilaktykę. A skoro tak, może pójść o krok dalej i zamiast ograniczać się do sprawdzenia interwałów serwisowych, zlecić gruntowny przegląd świeżo nabytego, używanego auta? To, w połączeniu z ewentualnymi naprawami, pozwoli nam cieszyć się spokojną i bezproblemową eksploatacją.

Nie oszczędzaj na częściach

Spokój ducha wynika również z zastosowania wysokiej jakości części. Choć pokusa kupna tanich zamienników jest dla wielu kierowców silna, to wynikająca z niej „oszczędność” jest iluzoryczna, ponieważ oryginalne części charakteryzują się znacznie większą trwałością.

Co ważne, w przypadku likwidacji szkody w ramach ubezpieczenia, masz prawo do wykorzystania oryginalnych części zamiennych – TUTAJ dowiesz się więcej na ten temat.

To sprawia, że w długofalowej perspektywie montaż elementów sygnowanych logo producenta samochodu jest bardziej opłacalny. Szczególnie jeśli do ceny samych części doliczymy koszt ich montażu. Wówczas sens ekonomiczny tanich i niegrzeszących trwałością zamienników staje pod ogromnym znakiem zapytania.

I choć na tym można by skończyć wymienianie zalet oryginalnych części, to jednak mają one jeszcze jedną, krytyczną przewagę nad zamiennikami. Otóż objęte są 2-letnią gwarancją producenta. Ta obowiązuje również na usługę serwisową, tym samym unieważniając stare porzekadło domorosłych mechaników: „gwarancja jest do bramy, a potem się nie znamy”.

Skorzystanie z usług ASO sprawia, że eksploatacja samochodu kupionego na rynku wtórnym będzie równie transparentna, co w przypadku aut fabrycznie nowych.

Inwestycja w spokój, czyli zostań z ASO na dłużej

Połączenie fachowej wiedzy mechaników z autoryzowanych stacji obsługi (ASO) z zaletami stosowania oryginalnych części zamiennych sprawiają, że w głowie rodzi się jedno pytanie – czy samochód kupiony na rynku wtórnym warto serwisować w autoryzowanych punktach? Odpowiedź może być krótka – tak.

Ale rozłóżmy ją na czynniki pierwsze wyjaśniając dlaczego. Najlepszym argumentem są oczywiście pieniądze. Punkty dealerskie aktywnie walczą o przekonanie do siebie klientów oferując spore rabaty na swoje usługi. Dzięki temu ceny napraw w ASO wcale nie są tak duże, jak przyjęło się powszechnie uważać.

Wystarczy spojrzeć na program 4Service Volkswagena, Skody oraz Seata. Oferuje on rabaty na obsługę samochodów starszych niż 4 lata. Jakby tego było mało – im więcej lat na karku ma nasze auto, tym na większy upust możemy liczyć. Finalnie może to być nawet 20% rabatu na oryginalne części zamienne oraz do 30% upustu na usługi wykwalifikowanych mechaników.

Ogranicz utratę wartości

Serwisowanie samochodu w autoryzowanej stacji obsługi niesie za sobą wygodę oraz spokój – a te są bezcenne. Jednak tylko z pozoru, ponieważ na rynku wtórnym historia serwisowa z ASO, która jako jedyna jest naprawdę wiarygodna, to nie lada argument przemawiający za danym autem.

Fachowa wiedza mechaników i wysoka jakość oryginalnych części sprawiają, że pojazdy, które regularnie odwiedzały ASO cieszą się większym wzięciem. Dzięki temu charakteryzują się niższą utratą wartości oraz większą łatwością odsprzedaży. Potwierdza to raport przygotowany przez OTOMOTO wspólnie ze Związkiem Dealerów Samochodów, wskazując, że „Średnia różnica w cenie to 13% na korzyść samochodów serwisowanych
w autoryzowanych serwisach”.

To sprawia, że nie warto zwlekać – już dziś znajdź najbliższy autoryzowany serwis Volkswagena, Skody lub Seata i zadbaj o profesjonalną obsługę swojego auta.