Mandat z fotoradaru – sprawdź, o ile kierowcy najczęściej przekraczają prędkość

Niektórzy kierowcy twierdzą, że już niewielkie przekroczenie prędkości skutkuje zdjęciem i mandatem. Inni są zdania, że fotoradary wyłapują tylko prawdziwych piratów drogowych. Najnowsze dane dotyczące zarejestrowanych wykroczeń przez urządzenia do automatycznej kontroli prędkości nie pozostawiają złudzeń.
Urządzenia rejestrujące (fotoradary i kamery do pomiaru średniej prędkości) nie uruchamiają się, jeśli pojazd przekracza limit o nie więcej niż 10 km/h. Jednak już przyspieszenie o dodatkowy 1 km/h oznacza mandat za przekroczenie prędkości o 11 km/h.
Tak wygląda teoria, ale czy w praktyce kierowcy rzeczywiście dostają mandat z fotoradaru już za 11 km/h powyżej limitu?
Mandat z fotoradaru – czy sprzęt nadal jest wyrozumiały?
Według raportu Najwyższej Izby Kontroli (NIK) z 2019 r., Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) ustawiało urządzenia tak, aby wyłapywały głównie prawdziwych piratów drogowych. Inspektorzy stosowali pewien trik, który utrudniał kierowcom określenie, czy i jaka jest dodatkowa tolerancja urządzeń rejestrujących prędkość. NIK ujawnił, że co dziewiąty dzień działania kamer rejestrowano przekroczenia prędkości już od 11 km/h. W przypadku fotoradarów miało to miejsce średnio raz w miesiącu. W pozostałe dni próg tolerancji wynosił najczęściej od 25 km/h do 40 km/h.
Czy obecnie fotoradary nadal stosują tak wysokie progi tolerancji? CANARD tego nie ujawnia, ale podaje statystyki, które pokazują, jakie limity prędkości kierowcy najczęściej przekraczają.
Mandat z fotoradaru – niewielkie przekroczenia na czele statystyk
W 2024 r. fotoradary oraz odcinkowy pomiar prędkości zarejestrowały następujące wykroczenia związane z szybkością:
- 11-20 km/h – 593,3 tys. zdjęć
- 21-30 km/h – 356,2 tys. zdjęć
- 31-40 km/h – 97,2 tys. zdjęć
- 41–50 km/h – 31,7 tys. zdjęć
- 51-60 km/h – 11,7 tys. zdjęć
- 61-70 km/h – 4,3 tys. zdjęć
- ponad 71 km/h – 2,2 tys. zdjęć
Dane jasno pokazują, że ponad połowa kierowców przekracza limit prędkości o kilkanaście kilometrów na godzinę. Niestety, statystyki łączą w jedną kategorię przekroczenia o 11–15 km/h oraz 16–20 km/h, co utrudnia dokładniejszą analizę. Nie zmienia to jednak faktu, że co drugi sfotografowany kierowca w ubiegłym roku dostał mandat na kwotę od 100 do 200 zł. Zaledwie 2,2 tys. kierowców przekroczyło prędkość o ponad 71 km/h, narażając się na maksymalną karę przewidzianą w taryfikatorze – 2500 zł lub 5000 zł w przypadku recydywy.
Jaki jest faktyczny próg tolerancji?
Najnowsze dane Inspekcji Transportu Drogowego nie pozwalają jednoznacznie określić, jaki próg tolerancji stosują fotoradary i systemy odcinkowego pomiaru prędkości (OPP). Jednak analiza statystyk wskazuje, że blisko 600 tys. kierowców z 1,1 mln zostało ukaranych za przekroczenie prędkości o nieznacznie ponad 10 km/h, co sugeruje, że obecnie niemal każde urządzenie rejestruje jazdę o 11-15 km/h powyżej limitu. Tu znajdziesz listę najbardziej zapracowanych urządzeń CANARD w 2024 r.