16 kwietnia 2024

Prawie co czwarta rejestracja w marcu to samochód segmentu premium

Leasing na firmę
Obraz autorstwa senivpetro na Freepik

Na polskich ulicach przybywa samochodów z najwyższej półki cenowej. Jak podaje IBRM Samar, w marcu zarejestrowano 12 250 samochodów osobowych z segmentu premium. Co było wynikiem o 13,71% lepszym niż miesiąc wcześniej i o ponad 15% lepszym niż w marcu.

To jednocześnie najlepszy historycznie wynik dla tego miesiąca w segmencie samochodów premium. Segment samochodów popularnych też jest na plusie, ale dynamika wzrostów przyhamowała.

Liczba rejestracji „zwykłych” samochodów osobowych była o 0,9% wyższa niż przed rokiem i o 8,59% wyższa niż w lutym 2024. Za większość zakupów odpowiadają tradycyjnie firmy, osoby fizyczne zgłosiły do rejestracji 31,47% zakupionych samochodów. Wśród klientów instytucjonalnych dominowały firmy finansujące. Firmy leasingowe odpowiadały za 40% rejestracji, a firmy oferujące najem długoterminowy za kolejne 10%. Największy wzrost liczby rejestracji od początku roku zanotowała marka Nissan (+111% r/r).


Na OTOMOTO w marcu także widać silną pozycję marek premium wśród potencjalnych kupujących. Najczęściej wyświetlane ogłoszenia to oferty sprzedaży BMW i Mercedes-Benz (odpowiednio 10,7% i 10,3% wyświetleń). Na trzecim miejscu uplasowało się Audi z wynikiem 8,0% wyświetleń. Ta kolejność zainteresowania markami jest identyczna jak miesiąc wcześniej, chociaż liderzy cieszyli się minimalnie mniejszym zainteresowaniem niż w lutym, a Audi poprawiło swój wynik.

W rankingu modeli, marzec był kolejnym miesiącem, w którym Škoda Octavia (2,0%) wyprzedziła Cuprę Formentor (1,7% wyświetleń). A do czołówki zainteresowania wraca także Kia Sportage (również 1,7% wyświetleń ogłoszeń). Kolejne miejsca w rankingu to Škoda Superb i Volkswagen Tiguan (oba modele po 1,5% wyświetleń ogłoszeń).


Poprawa dostępności samochodów w salonach i wyprzedaże rocznika sprawiły, że najwięcej ofert na OTOMOTO w marcu mieściło się w przedziale cenowym 100 000-200 000 złotych (46,5% wystawionych ogłoszeń), droższe modele, za ponad 200 000 złotych stanowiły 42,7% ogłoszeń. W lutym, udział tych ostatnich (najdroższych) w liczbie ogłoszeń był wyższy. Jednocześnie największe zainteresowanie potencjalnych kupujących dotyczy najwyższej półki cenowej (48,4% wyświetleń w marcu), ale też nieco zmalało w porównaniu z lutym (-0,5 p.p.).


Liderem zainteresowania pozostają SUV’y, które odpowiadały za prawie połowę wszystkich, wyświetlonych ogłoszeń. Na kolejnych miejscach w marcu uplasowały się sedany (12,9% wyświetleń), a dalej kompakty i modele kombi (odpowiednio 11,7% i 11,4% wyświetleń). Zainteresowanie dwoma ostatnimi typami nadwozia było większe, niż jeszcze w lutym. Wiosenna pogoda nie spowodowała wzrostu zainteresowanie kabrioletami (1,1% wyświetleń).


Na rynku samochodów osobowych nowych najpopularniejsze pozostają silniki benzynowe (60,3% wyświetleń). Pojazdy niskoemisyjne (elektryczne i hybrydowe) wygenerowały w marcu 16,4% wyświetleń i stanowiły 18,8% wystawionych ogłoszeń.
Dominuje (i nadal rośnie) zainteresowanie samochodami z automatyczną skrzynią biegów (82,6% wyświetleń).