29 kwietnia 2023

Masz SUV-a? To raczej nie zmienisz go na inny rodzaj samochodu: wyniki badania

2023 BMW X7

Kto jeździ SUV-em, ten już raczej nie będzie chciał się przesiąść do samochodu o innym rodzaju nadwozia – wynika z badania przeprowadzonego przez S&P Global Mobility. Aż 3/4 właścicieli takich aut przy zmianie na nowe pozostaje im lojalne.

Absolutnie nie ulega wątpliwości, że SUV-y to samochody nad wyraz uniwersalne. I właśnie temu zawdzięczają swoją ogromną, zresztą rosnącą z roku na rok popularność.

Ich zalety są bezsprzeczne: podniesiony prześwit, podwyższona pozycja za kierownicą, większa przestrzeń w kabinie i w bagażniku niż w porównywalnym aucie osobowym, czy zdolność do jazdy w niezbyt wymagającym terenie. Oczywiście, pod warunkiem zastosowania napędu 4x4.

I choć auta uterenowione mają też swoje wady, jak choćby wyższa cena czy zwiększone zużycie paliwa, klienci ich pożądają. A ci, którzy już nimi raz jeździli, nie chcą już tego zmieniać – tak wynika z badania S&P Global Mobility.

Właściciele aut uterenowionych najbardziej lojalni

Zgodnie z jego wynikami, właściciele aut uterenowionych są najbardziej lojalnymi kierowcami w kwestii rodzaju nadwozia. Aż 73% z nich przy wyborze kolejnego samochodu ponownie sięgnęłoby właśnie po SUV-a.

Znacznie mniej lojalni są kierowcy innych rodzajów pojazdów. I tak, 48,8% właścicieli pick-up'ów ponownie sięgnęłoby po takie właśnie auto. W przypadku sedanów byłoby to 35,6% ich dotychczasowych użytkowników (TUTAJ przeczytasz o przewagach sedana nad SUV-em).

Lojalność, ale nie pomiędzy klasami SUV-ów

Pomimo że dane S&P Global Mobility wskazują na ogromną lojalność właścicieli SUV-ów, wielu z nich nie chce wracać do aut tego samego segmentu. Lojalność w przypadku modeli kompaktowych, klasy średniej, wyższej i luksusowej nigdy nie sięgnęła 50%.

To prowadzi do prostego wniosku, który już dawno wyciągnęły firmy motoryzacyjne. Otóż, aby myśleć o śrubowaniu słupków sprzedaży, w swojej ofercie należy mieć nie jednego SUV-a, a kilka.

W sumie to najlepiej, aby pojazdami uterenownionymi pokrywać niemal każdy możliwy segment rynku. Właśnie w ten sposób od lat postępują tacy producenci, jak BMW czy Mercedes, a wśród marek popularnych – Kia czy Toyota.

SUY-y dominują w serwisie otomoto.pl

Jak wynika z badania Internetowy Samochód Roku 2022 (ISR 2022), pojazdy typu SUV cieszą się obecnie największym zainteresowaniem Polaków. Dotyczy to nie tylko rynku pojazdów nowych, ale i używanych.

W zeszłym roku 21,6% użytkowników serwisu otomoto.pl przy wyborze rodzaju nadwozia w wyszukiwarce zaznaczyło właśnie pojazdy sportowo-użytkowe (SUV-y). Kolejne miejsca przypadły sedanom z wynikiem 20,7%, autom typu kombi (16,4%) oraz samochodom miejskim (5,1%).

W przypadku nowych samochodów osobowych zarysowuje się jeszcze większa dominacja SUV-ów. W 2022 roku 48,5% wyświetleń w serwisie otomoto.pl dotyczyło właśnie takich modeli.

Drugie miejsce pod względem zainteresowania potencjalnych klientów przypadło sedanom z wynikiem 15,1%. Na kolejnych pozycjach uplasowały się samochody typu kombi (9,1%) i kompaktowe (8,7%).

Jeżeli nowy SUV, to Kia Sportage

O dominacji SUV-ów wśród nowych samochodów świadczy również fakt, że modele tego typu okupują pierwsze trzy pozycje w badaniu ISR 2022. Zresztą połowa najpopularniejszych aut na liście najczęściej wyszukiwanych nowych pojazdów serwisu otomoto.pl to właśnie samochody sportowo-użytkowe.

Ranking zdominowała nowa odsłona Kii Sportage, stanowiąca 1,78% wyszukań. Drugie miejsce zajął, spokrewniony z nią konstrukcyjnie, Hyundai Tucson (1,28%), a trzecie przypadło Cuprze Formentor (1,26%).

W przypadku hiszpańskiego modelu nie sposób nie zauważyć tzw. efekt Roberta Lewandowskiego i jego lipcowego (2022 roku) transferu do FC Barcelony. Otóż oficjalnym samochodem tego klubu z Katalonii jest właśnie Cupra Formentor, która nagle, w lipcowym rankingu wyświetleń wdarła się do czołówki zestawienia.