Mazda 6 II – wszystko super, ale co z rdzą? | Test OTOMOTO TV
Mazda 6 II generacji jest wygodnym sedanem. Lecz niestety nie jest wzorem japońskiej niezawodności. Największy jej grzech to podatność na rdze i awaryjne silniki. Czy mimo tego, warto brać Mazdę 6 pod uwagę, szukając auta używanego?
Mazda 6 trafiła do sprzedaży w 2007 roku i produkowana była do 2012 r. Wbrew pozorom nie wszystkie egzemplarze przypłynęły do nas z fabryki w Hiroszimie. Auto produkowane było także w Stanach Zjednoczonych oraz w Chinach. Te z azjatyckiej fabryki sprzedawano wyłącznie w Państwie Środka.
Auto otrzymało kod fabryczny GH i dostępne było w 3 rodzajach nadwozia: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback oraz kombi. Każde z nich można było wyposażyć w pakiet Dynamic Sport, nadając autu nieco bardziej agresywnego wyglądu i uzupełniając o nieco bogatsze wyposażenie (m.in. nagłośnienie BOSE, systemy bezpieczeństwa, czujniki parkowania).
W stosunku do pierwszej wersji szóstki, opisywana generacja niewiele urosła. Ma 477 cm długości, a rozstaw osi to 272 cm.
Nowy silnik i nowy przód
Wnętrze jest proste i nieprzekombinowane. Dominują typowe dla aut z tamtych lat srebrne, plastikowe elementy wykończenia, które nieźle znoszą próbę czasu. Zresztą nadwozie Mazdy 6 również nie jest zachwycające pod względem designu. Linie są spokojne, płynne i pozbawione ekstrawagancji.
Dzięki powiększeniu rozmiarów nadwozia udało się wygospodarować nieco więcej miejsca dla pasażerów. Mazda stała się przez to wygodnym rodzinnym autem i to niezależnie od wersji nadwoziowej. Każda z nich oferuje sporo miejsca i przynajmniej 500 litrów przestrzeni w bagażniku. Narzekać można jedynie na krótkie siedziska foteli i kanapy.
Lifting z 2010 roku zmienił przednią część nadwozia (zderzak, reflektory i grill). We wnętrzu na konsoli środkowej pojawiło się nowe wykończenie oraz większy wyświetlacz. Zmieniono także charakterystykę zawieszenia na bardziej komfortowe i wprowadzono nowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa (2.0 DISI).
Mazda 6 – jaki silnik wybrać?
I tutaj zaczynają się problemy. Choć paleta silników to aż 6 jednostek o różnej pojemności (cztery benzynowe i dwa Diesle), nie wszystkie są trwałe i bezawaryjne.
Gamę otwierają benzynowe silniki z pośrednim wtryskiem paliwa – 1.8 l 120 KM, 2.0 l 143 KM i 2.5 l 170 KM, oznaczone kodem MZR (od Mazda Responsive). Pierwszy i ostatni występowały w Maździe przez cały okres produkcji i nieźle znoszą instalację LPG. Wprowadzony po liftingu z 2010 roku silnik 2.0 l. DISI (155 KM), choć jest bardziej dynamiczny, uchodzi za paliwożerny i bardziej awaryjny. Trzeba też pamiętać, by ręcznie regulować w nim luz zaworowy.
Jest jeszcze silnik 3.7 l. MZI V6 o mocy 276 KM. Nie występował on w polskiej sprzedaży. Wszystkie auta z tym motorem przypłynęły do nas z USA. Jak na silnik widlasty przystało, nie jest on mistrzem oszczędności. Rozwiązaniem jest instalacja LPG, która w tym przypadku sprawdza się idealnie.
W przypadku Diesli każdy z silników ma swoje kaprysy, a na dodatek są drogie w eksploatacji, mają np. drogi pasek rozrządu. Silnik 2.0 l MZR-CD występował w dwóch wariantach (121 i 140 KM). Ma problemy ze szczelnością podkładek pod wtryskiwaczami, co prowadzi w skrajnych przypadkach nawet do zatarcia silnika.
Silnik 2.2 l. MZR-CD ma trzy wersje mocy (163, 180 i 185 KM) i choć ma już rozrząd łańcuchowy również potrafi płatać figle, np. zatykając filtr DPF i falując na obrotach.
Mazda 6 – ile kosztuje?
Najtańsze egzemplarze Mazdy 6 wyceniane są na 12-14 tys. zł. W większości napędzane są silnikami Diesla, czyli to dość ryzykowny wybór. Najwięcej samochodów jest w cenie 22-28 tys. zł. I w tym budżecie można przebierać spośród aut sprzed i po liftingu oraz wśród silników benzynowych.
W tym odcinku testujemy Mazdę 6 drugiej generacji. Mimo upływu lat, auto nadal prezentuje się atrakcyjnie. Czy „szóstka” rzeczywiście świetnie się prowadzi? Czy jest odporna na korozję? Jak praktyczne może być wnętrze japońskiego samochodu? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV.
Zapraszamy do oglądania! Testowany model to Mazda 6 II z silnikiem 2.0 MZR o mocy 147 KM.





