12 grudnia 2022

Mercedes zbuduje w Polsce fabrykę samochodów dostawczych.

Mercedes

Mercedes-Benz Vans w ramach reorganizacji swojej europejskiej sieci produkcyjnej na potrzeby nowej modułowej architektury w pełni elektrycznych samochodów dostawczych, opartej na platformie VAN.EA rozbuduje obecne zakłady w Jaworze i będzie w nich produkować lekkie elektryczne auta dostawcze.

Zakład powstanie tuż obok istniejącej już fabryki silników i baterii elektrycznych Mercedesa na Dolnym Śląsku. Inwestycja będzie kosztować ponad 1 mld euro, zatrudniać ma blisko 2,5 tys. osób.

Naszą ambicją jest oferowanie najbardziej pożądanych samochodów dostawczych i usług około sprzedażowych. Aby ten cel osiągnąć, musimy być wysoce innowacyjni i konkurencyjni we wszystkich obszarach, a jednocześnie zabezpieczyć nasz biznes w dłuższej perspektywie. Kluczowym czynnikiem sukcesu jest tu reorganizacja naszej europejskiej sieci produkcji – mówi Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans.

Decyzja o wyborze Jawora to kolejny kamień milowy na drodze do elektromobilności. Ponadto musimy dostosować nie tylko nasze produkty, ale także cały łańcuch wartości – od zakupów przez produkcję i logistykę po sprzedaż – do wymogów przyszłości. Dlatego inwestujemy w całkowicie elektryczną platformę VAN.EA, a tym samym w transformację, mającą nam zapewnić pozycję lidera na rynku aut elektrycznych. Tym samym zabezpieczamy też długoterminowe perspektywy istniejących zakładów Mercedesa w Europie – dodaje Geisen.

Jawor już produkuje silniki i baterie

Oprócz zakładów produkujących samochody dostawcze w Niemczech (Düsseldorf i Ludwigsfelde) oraz w Hiszpanii (Vitoria), pojawi się nowy zakład w Jaworze na Dolnym Śląsku. Firma planuje zainwestować ponad 1 mld euro w latach 2023-2027 w ramach uzgodnionego planu inwestycyjnego na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest Park”. W przyszłości ma tu znaleźć zatrudnienie ok. 2500 osób. Silniki produkowane są w Jaworze od 2019 roku, a baterie do samochodów elektrycznych Mercedes-Benz od 2020 roku.

Nowa fabryka

Polski rząd i agencje państwowe, jak Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „Invest Park”, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, a także miasto Jawor i gmina Męcinka wspierają projekt i aktywnie angażują się w rozwój inwestycji. We wspólnym oświadczeniu (Memorandum of Understanding) strony zobowiązały się do dalszego rozwoju terenu przyszłej inwestycji. Istniejący zakład w Jaworze był od początku zaprojektowany, jako fabryka neutralna pod względem emisji CO2 i tym samym odgrywa pionierską rolę w strategii realizacji celów zrównoważonego rozwoju Mercedes-Benz Group AG.

Decyzja o lokalizacji produkcji elektrycznych aut dostawczych i budowa fabryki zależą jeszcze od spełnienia różnych warunków ramowych, w tym przyznania pomocy publicznej.

W globalnej sieci produkcyjnej konsekwentnie realizujemy strategię Mercedes-Benz w kierunku „electric only”. Zakład w Jaworze odgrywa w tym już dziś ważną rolę – a będzie odgrywał jeszcze większą, wzmocniony produkcją elektrycznych samochodów dostawczych. Jestem pewien, że doświadczony i kompetentny zespół w Jaworze odniesie sukces także w produkcji pojazdów w pełni elektrycznych. Jestem bardzo zadowolony z tej wspólnej decyzji – Mercedesa i polskiego rządu, dzięki której jest szansa stworzenia i wykorzystania istotnych synergii w przyszłości – Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. produkcji i zarządzania łańcuchem dostaw

Elektryczne samochody dostawcze

Dzięki nowej architekturze VAN. EA (Van Electric Architecture) Mercedes-Benz Vans przyspiesza transformację w dostawcę całkowicie elektrycznego portfolio swoich produktów. VAN.EA stanowi podstawę dla wszystkich elektrycznych aut dostawczych w segmencie średnim i dużym, które będą wprowadzane na rynek od 2025 r.

Mercedes sąsiadem Izery

W Jaworze na Dolnym Śląsku ma także powstać fabryka polskiego samochodu elektrycznego marki Izera. Niedawno firma ElectroMobility Poland poinformowała, że dostawcą platformy dla rodzimego auta został chiński koncern Geely.

geely

EMP podpisała umowę licencyjną na zakup platformy SEA-2 i produkcję jej komponentów we własnym zakresie. I choć data powstania fabryki nie jest precyzyjna, podczas konferencji poinformowano, że pierwsze produkcyjne Izery zjadą z taśm montażowych fabryki w Jaworzu pod koniec 2025 roku.