MG 5 i Mahindra Scorpio z ogromną wpadką w testach zderzeniowych. Ocena? 0 gwiazdek

A jednak to możliwe. W czasach, gdy większość nowych samochodów sięga po 5 gwiazdek w testach zderzeniowych, zdarzają się wyjątki od tej reguły. To MG 5 oraz terenowa Mahindra Scorpio. Wynik? 0 gwiazdek w teście ANCAP.
Marka MG właśnie weszła na polski rynek. W ofercie są trzy modele: ZS, HS i elektryczna „czwórka”, która zachwyciła swojego brytyjskiego właściciela w ciągu roku użytkowania. MG 4 w testach Euro NCAP zapracowało na najwyższą ocenę 5 gwiazdek (test w 2022 r.), podobnie jak HS (2019 r.).
Z kolei podstawowy model na naszym rynku, czyli ZS otrzymał notę 3 gwiazdek. Auto poddano testowi w 2017 r., z kolei rok później zbadano jego elektryczną odmianę (nieoferowaną u nas). Tym razem odbyło się bez żadnych wpadek i „wpadło” 5 gwiazdek.
ANCAP: Australia i Azja
ANCAP to Australoazjatycki Program Oceny Nowych Samochodów. Organizację tę powołano w 1993 roku w celu badania bezpieczeństwa nowych aut. Jest ona odpowiednikiem Euro NCAP-u, o którym więcej przeczytacie TUTAJ.
Do tej pory tylko jeden samochód uzyskał najniższą ocenę, wynoszącą 0 gwiazdek. Było to Mitsubishi Express, którego test miał miejsce w 2021 roku. Teraz do niego dołączyły MG 5 oraz Mahindra Scorpio.
Pierwszy z nich to kompaktowy sedan, wprawiany w ruch przez 1,5-litrowy silnik benzynowy. Auto w obecnym kształcie debiutowało w 2019 roku, z kolei od czerwca bieżącego roku jest dostępne na rynku australijskim.
Mahinda Scorpio to średniej wielkości auto terenowe, wytwarzane w Indiach. Ma ono klasycznę konstrukcję ramową, a aktualne, drugie wcielenie tego modelu zaprezentowano w 2022 roku. Co ciekawe, w testach zderzeniowych Global NCAP otrzymało ono najwyższą ocenę w temacie ochrony dorosłych. Czyli 5 gwiazdek.
Zero gwiazdek dla MG i Mahindry
Ale zupełnie inaczej to auto wraz z MG 5 spisało się w badaniu ANCAP. Jak to możliwe? To przede wszystkim kwestia wyposażenia. Podstawowy wariant chińskiego sedana nie oferuje choćby napinaczy pasów bezpieczeństwa, które pojawiają się dopiero w droższej odmianie.
W MG 5 brakuje również monitorowania martwego pola czy asystenta pasa ruchu. Specjaliści z ANCAP zwrócili również uwagę na przeciętne działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego (TUTAJ poznasz manekiny do testów zderzeniowych).



Powyższe braki znalazły swoje odzwierciedlenie w ocenie bezpieczeństwa MG 5. W kategorii ochrony dorosłych uzyskał on raptem 37%. 58% to wynik pod względem ochrony dzieci, a 42% – ochrony pieszych. Najgorzej, bo na zaledwie 13% oceniono obecność i działanie systemów bezpieczeństwa (Safety Assist).
W przypadku Mahindy Scorpio podstawowe wyniki okazały się lepsze niż w MG 5. I tak, ochronę dorosłych oceniono na 44%, a dzieci – na 80%. Ale już piesi są „chronieni” w zaledwie 23%, a w kategorii Safety Asisst Mahindra otrzymała najniższy możliwy wynik. Czyli 0%.
ANCAP stawia na systemy bezpieczeństwa
Dyrektor naczelna ANCAP, Carla Hoorweg, stwierdziła, że zarówno MG, jak i Mahindra „błędnie oceniły oczekiwania współczesnych konsumentów w zakresie bezpieczeństwa. Jest to wyraźną przypomnienie, że nie wszystkie samochody zapewniają ten sam poziom bezpieczeństwa – nawet jeśli są to zupełnie nowe modele”.
Jak możliwa jest tak duża rozbieżność w ocenie Mahindry przez Global NCAP oraz ANCAP? Otóż pierwsza z tych organizacji priorytetowo traktuje bezpieczeństwo w razie wypadku. Natomiast Australijczycy skupiają się przede wszystkim na niedopuszczeniu do niego.




Stąd zbyt mała liczba lub brak systemów bezpieczeństwa mocno wpływają na ocenę. Swoją drogą, ciekawe jak w teście ANCAP wypadłaby Dacia, której przedstawiciele nieraz podkreślali, że w przypadku ich aut systemy wsparcia kierowcy zdecydowanie nie są priorytetem.