7 sierpnia 2023

Mitsubishi L200 po raz szósty. Co nowego w nowym pikapie?

Mitsubishi L200
Mitsubishi L200

Mitsubishi L200 w najnowszej, szóstej odsłonie ma się lepiej prowadzić, ma być bardziej komfortowy i lepiej wykonany. Czy to oznacza kompromis w sprawie funkcjonalności? Nie. Auto urosło i potrafi na pakę zabrać tonę ładunku. Na rynku pojawi się w przyszłym roku.

Mitsubishi L200 to pikap z krwi i kości. Dla japońskiej marki jest tym, czym Garbus dla Volkswagena lub Corolla dla Toyoty. Auto jest nie tylko popularne, choć nie tak jak Toyota Hilux, ale znane na całym świecie. Przez 45 lat produkcji i 5 generacji wyprodukowano ponad pięć i pół miliona egzemplarzy. Jak na dość niszowy segment to rewelacyjny wynik i choć ekspansję rozpoczęło od rynków azjatyckich, popularność zdobyło w 150 krajach całego świata.

Po dziewięciu latach przyszedł czas na kolejną odsłonę pikapa L200. Jak twierdzi producent wszystkie elementy, od wnętrza poprzez stylistykę nadwozia, aż po podwozie, ramę i silnik, zostały zaprojektowane od nowa. Jeśli ktoś od razu doszukuje się podobieństw z Renault lub Nissanem, to ich nie znajdzie. W przypadku popularnych samochodów osobowych współpraca aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi spowodowała, że Mitsubishi Colt czy ASX to bliźniaki Renault Captur i Clio. W przypadku L200 jest jednak kompletnie inaczej.

Auto jest masywne i agresywnie narysowane. Wysoko poprowadzona linia maski, kanciaste kształty, sporo ozdobników sprawiają wrażenie mocy i siły. Mitsubishi L200 na azjatyckich rynkach nazwane Triton dostępny jest w trzech wersjach nadwozia — jako double-cab z dwoma rzędami siedzeń, single-cab z jednym rzędem siedzeń oraz jako club-cab z przestrzenią ładunkową za przednimi siedzeniami.

Nowa rama i oszczędny silnik wysokoprężny

Nowa rama drabinowa ma o 65 proc. większy przekrój poprzeczny, niż w poprzednim modelu, dzięki czemu jej sztywność na zginanie wzrosła o 40 proc, a sztywność skrętna aż o 60 proc. Wzrost masy został zminimalizowany poprzez zwiększenie stosunku użytej stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie. Taki sam zabieg zastosowano przy budowie nadwozia. Jest lżejsze i sztywniejsze.

Nowy jest także silnik wysokoprężny o pojemności 2.4 l o oznaczeniu 4N16. Dostępny jest w trzech różnych wariantach mocy 150 KM i 330 Nm, 184 KM i 430 Nm oraz 204 KM i 470 Nm. W najmocniejszej specyfikacji wykorzystuje system twin-turbo, w słabszych turbo.

Nowy L200 jest dostępny z sześciobiegową przekładnią automatyczną z trybem sportowym znanym z poprzedniego modelu lub z sześciobiegową manualną skrzynią biegów z funkcją shift-by-wire, która zmniejsza wibracje przenoszone bezpośrednio z silnika i poprawia komfort jazdy.

Nowe zawieszeniu i napęd 4WD

Zawieszenie to układ podwójnych wahaczy z przodu i resory piórowe z tyłu. Z przodu zwiększono skok zawieszenia o 20 mm, z tyłu zastosowano amortyzatory większej średnicy.

Napęd na cztery koła umożliwia kierowcy łatwe przełączenie się w tryb 4WD podczas jazdy za pomocą pokrętła wyboru biegów. Podstawowa jego odmianą to Easy Select 4WD. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD), który rozdziela siłę napędową w stosunku 40 proc. na przód i 60 proc. na tył, zapewniając w ten sposób zarówno przyczepność, jak i doskonałe właściwości jezdne na zakrętach dostępny jest jednak w wyższej specyfikacji Super Select 4WD-II.

Dodatkowo system Super Select 4WD-II oferują wybór spośród czterech trybów jazdy: 2H (napęd na tylne koła), 4H (pełny napęd na cztery koła), 4HLc (blokada centralnego mechanizmu różnicowego) i 4LLc (blokada centralnego mechanizmu różnicowego na niskim przełożeniu), a także siedem trybów jazdy, w tym tryby drogowe, co stanowi postęp w stosunku do czterech trybów terenowych poprzedniego modelu.

Oprócz trybu jazdy Normal, który jest dostępny we wszystkich opcjach przeniesienia napędu 4WD (na wszystkie koła), 2H (na tylne koła), dostępny jest tryb Eco, w którym priorytetem jest oszczędność, układ 4H (drogowy napęd na cztery koła) oferuje tryby jazdy po żwirze i śniegu, 4HLc (z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego) oferuje tryby jazdy po błocie i piasku, a 4LLc (blokada centralnego mechanizmu różnicowego na niskim przełożeniu) oferuje tryb jazdy po skałach, co umożliwia kierowcy optymalny wybór trybu jazdy w każdych warunkach drogowych. Tryby 4WD dostępne do wyboru w pojazdach wyposażonych w Easy Select 4WD to 2H (napęd na tylne koła), 4H (zablokowany centralny mechanizm różnicowy) i 4L (niskie przełożenie).

W nowym Mitsubishi L200 dostępna jest też aktywna kontrola znoszenia AYC. System poprawia zachowanie na łukach poprzez hamowanie wewnętrznego przedniego koła podczas pokonywania zakrętów. Zarówno modele z napędem na dwa, jak i na cztery koła są wyposażone w aktywny układ LSD.

Wnętrze

Wnętrze zaprojektowane jest na nowo. Dominują proste kształty i materiały, które łatwo utrzymać w czystości. Tablica przyrządów jest czytelna a systemy intuicyjne. Nie brakuje funkcjonalnych schowków, półek i gniazd USB typu A i C. Z myślą o profesjonalnych zastosowaniach, model 5A/T wyposażono w konsolę, która oprócz uchwytu na kubek, może pomieścić tablet.

Nowo wprowadzone kolory nadwozia to żywy i metaliczny Yamabuki Orange Metallic oraz Blade Silver Metallic. Oferta obejmuje również lakiery podstawowe wysokiej jakości — White Diamond, Solid White, Graphite Gray Metallic i Jet Black Mica.

Dla modeli w najwyższej wersji wyposażenia przewidziano przednią osłonę chłodnicy w kolorze nadwozia, natomiast lusterka w drzwiach, tarcza Dynamic Shield, elementy pokrywane galwanicznie, klamki drzwi, zderzak są czarne, a dolne zderzaki i listwy boczne nadwozia w kolorze ciemnego tytanu. Listwa ozdobna na czarnych relingach dachowych, nad błotnikami i skrzynią ładunkową dodaje całości bardziej wyrazistego charakteru. Zastosowanie czerni, jako koloru bazowego dla metalicznych zdobień we wnętrzu wprowadza elegancki klimat, a pomarańczowe akcenty dodają klasy i świeżości.

Lepsza ładowność?

Wysokość skrzyni ładunkowej obniżono o 45 mm do 820 mm w porównaniu z poprzednim modelem. Jednocześnie przeprojektowano zderzak i wzmocniono go ramą, by służył, jako podest.

Nowy L200 seryjnie jest wyposażony w adaptacyjny tempomat (ACC), a lista zaawansowanych systemów bezpieczeństwa została wzbogacona m.in. o system łagodzenia kolizji czołowych (FCM), system ostrzegania o obiektach w martwym polu lusterek (BSW), asystenta zmiany pasa ruchu (LCA) oraz system ostrzegania przed ruchem poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA).

Pikap Mitsubishi L200 w sprzedaży pojawi się na początku przyszłego roku. Cena nie jest jeszcze znana.

Mitsubishi L200
Mitsubishi L200
Mitsubishi L200