Następca „polskiego” Fiata 500 wchodzi do gry. Bazuje na elektryku, ma napęd hybrydowy

Fiat 500 w wersji spalinowej powraca do żywych. Po cichym zakończeniu produkcji tego auta w zakładach w Tychach, co miało miejsce w połowie 2024 roku, Włosi zapowiadali stworzenie wersji hybrydowej na bazie modelu elektrycznego. Próbna produkcja tego samochodu właśnie wystartowała.
- Nowy Fiat 500 Hybrid powstał na bazie modelu elektrycznego.
- Stylistycznie pełnymi garściami czerpie z 500e.
- Jego wstępna produkcja właśnie startuje we włoskiej fabryce Mirafiori.
Polska przygoda z Fiatem 500 trwała od 2007 roku. Wtedy to wytwarzanie następcy legendarnej „pięćsetki”, która zmotoryzowała Włochy, powierzono zakładom w Tychach. Wyjeżdżała ona przez ich bramy aż do połowy 2024 roku.
Spalinową „pięćsetkę” docelowo miał zastąpić elektryczny Fiat 500, ale jego sprzedaż nigdy nie osiągnęła oczekiwanego poziomu. Ba, nawet w ostatnim pełnym roku na rynku tyska „pięćsetka” przyciągała do siebie więcej klientów niż włoska, na prąd.
Jeszcze przed zakończeniem produkcji spalinowej wersji tego auta, Włosi zapowiedzieli inżynierię wsteczną. Czyli wprowadzenie modelu spalinowego na bazie auta elektrycznego.
TUTAJ poznasz 10 faktów na koniec produkcji Fiata 500 w Tychach.
Nowy Fiat 500 Hybrid: nowy-stary silnik
Pierwsze efekty ich prac właśnie ujrzały światło dzienne. Fiat opublikował bowiem zdjęcia hybrydowej „pięćsetki”, której wstępna produkcja rusza we włoskiej fabryce Mirafiori.
Nowy Fiat 500 Hybrid wygląda praktycznie identycznie, jak model elektryczny. Różnica polega jednak głównie na inaczej ukształtowanym przednim pasie. W spalinowym aucie musi on być bowiem bardziej „otwarty”, aby zapewnić jednostce napędowej odpowiednią dawkę powietrza.
Nie potwierdzono, jaki silnik znajdzie się pod maską nowego Fiata 500 Hybrid. Oczekuje się jednak, że będzie to ta sama jednostka z rodziny FireFly, która pracowała w poprzedniku. Czyli 3-cylindrowa, wolnossąca z układem miękkiej hybrydy. W tyskiej „pięćsetce” wytwarzała ona 70 KM, ale być może jej moc nieco wzrośnie.
Ze względu na obecność przekładni ręcznej, którą widać na zakamuflowanym zdjęciu kokpitu, należy wykluczyć możliwość zamontowania jednostki 1.2 PureTech, połączonej z silnikiem elektrycznym. Ten ostatnio znajduje się bowiem w obudowie dwusprzęgłowej przekładni automatycznej.
TUTAJ przeczytasz test Abartha 500e.
Fiat 500 Hybrid: przyspieszona produkcja
Produkcja nowego Fiata 500 Hybrid rozpocznie się w czwartym kwartale 2025 roku. Czyli wcześniej niż początkowo planowano.
Decyzja o zastąpieniu napędu elektrycznego spalinowym jest bezprecedensowa w europejskim przemyśle motoryzacyjnym. Wynika jednak z dwóch podstawowych powodów.
Pierwszy to konieczność zwiększenia mocy produkcyjnej fabryki Mirafiori, która kilkakrotnie wstrzymywała w zeszłym roku pracę, ze względu na niewystarczające zamówienia na Abartha i Fiata 500e.
Drugi to konieczność wypełnienia luki w ofercie tej włoskiej marki po zaprzestaniu produkcji poprzedniej „pięćsetki”. Oliver Francois – szef Fiata – przyznaje, iż wprowadzenie hybrydowego modelu stanowi dowód na to, że ta włoska marka wsłuchuje się w głosy klientów.
TUTAJ poznasz najbliższe plany Fiata.
Elektryk przejdzie modernizację
Ale na hybrydowym modelu się nie skończy. Włosi mają przeznaczyć około 100 mln euro na przeprojektowanie platformy 500e pod kątem nowych technologii akumulatorowych. Ma to jednocześnie obniżyć cenę i poprawić wydajność tego auta.
Premiera zmodernizowanego modelu na prąd będzie miała miejsce w przyszłym roku.





