Obowiązkowe wyposażenie roweru – co musisz mieć, by jeździć legalnie?

Brak obowiązkowego wyposażenia w rowerze może kosztować nawet 5000 zł. Ale rowerzyści, którzy poruszają się po zmroku bez świateł, ryzykują nie tylko mandat – stawiają też na szali własne bezpieczeństwo. Sprawdź, co musi mieć rower, by móc jeździć nim zgodnie z przepisami.
Każdy rower, tak jak samochód, powinien być sprawny technicznie i spełniać wymogi przewidziane w przepisach. Zanim więc użytkownik jednośladu wyjdzie na drogę, powinien sprawdzić obowiązkowe wyposażenie roweru.
Obowiązkowe wyposażenie roweru – aktualna lista
Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, każdy pojazd dopuszczony do ruchu musi być zbudowany i wyposażony w taki sposób, aby nie stwarzał zagrożenia dla osób jadących ani innych uczestników ruchu. Nie może też utrudniać poruszania się po drodze ani narażać nikogo na szkodę. Tak jak w przypadku każdego innego pojazdu, rower również podlega rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Co rower musi mieć obowiązkowo?
- z przodu: minimum jedno białe lub żółte światło pozycyjne (może być migające)
- z tyłu: czerwone światło odblaskowe (inne niż trójkąt) oraz czerwone światło pozycyjne (również może być migające)
- przynajmniej jeden skutecznie działający hamulec
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku
To nie koniec wymogów. Światła pozycyjne oraz odblaskowe powinny być widoczne w nocy, przy dobrej przejrzystości powietrza, z odległości co najmniej 150 m. Należy je zamontować na rowerze na wysokości od 250 mm do 1500 mm od powierzchni jezdni.
Samo posiadanie wymienionych elementów to jeszcze nie wszystko. Rowerzysta ma obowiązek włączyć oświetlenie:
- od zmierzchu do świtu
- podczas jazdy w tunelu
- w warunkach ograniczonej widoczności (np. we mgle, podczas deszczu)
W dzień, przy dobrej widoczności, nie trzeba mieć zamontowanych świateł pozycyjnych – ale światło odblaskowe z tyłu musi być zawsze.
Obowiązkowe wyposażenie roweru – mandaty
Jazda pojazdem niewyposażonym w wymagane światła (mijania, drogowe lub do jazdy dziennej) kosztuje 100 zł. Jazda bez oświetlenia w tunelu, niezależnie od pory dnia, to już 200 zł. W przypadku innych braków w wyposażeniu, policjant może nałożyć mandat za używanie pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się w pojeździe lub poza nim – kara wynosi 200 zł.
Możliwe jest również zastosowanie grzywny na podstawie art. 96 § 1 Kodeksu wykroczeń. Zgodnie z nim: „właściciel, posiadacz, użytkownik lub prowadzący pojazd, który na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu dopuszcza pojazd do jazdy, pomimo że nie jest należycie zaopatrzony w wymagane urządzenia i przyrządy, podlega grzywnie.” Ta może wynieść nawet 5000 zł.
Kask, kamizelka oraz dodatkowe światła – nieobowiązkowe, ale rozsądne
Można, choć nie jest to wymóg, doposażyć rower w:
- białe światło odblaskowe z przodu
- odblaski (żółte) w kołach (po jednym na każde koło)
- odblaski żółte na pedałach
- odblaskowe pierścienie na oponach lub elementy odblaskowe na bokach kół
Choć przepisy nie wymagają zakładania kasku ani kamizelki odblaskowej, zdecydowanie warto to robić. Kask chroni głowę podczas ewentualnego upadku, a kamizelka poprawia widoczność na drodze – szczególnie po zmroku i poza obszarem zabudowanym. Nie jest jednak wykluczone, że ochraniacz na głowę stanie się w przyszłości obowiązkowym elementem wyposażenia rowerzystów.