Odcinkowy pomiar prędkości – na jakiej długości drogi może działać?

Z punktu widzenia efektywności, OPP powinien obejmować możliwie najdłuższy fragment trasy. Przepisy jednak nie pozwalają na swobodne stosowanie kontroli prędkości na bardzo długich odcinkach.
W naszych przepisach nie ma określonej minimalnej ani maksymalnej długości drogi, na której prowadzi się odcinkowy pomiar prędkości (OPP). Jaka część trasy będzie objęta nadzorem, zależy od decyzji Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD). W praktyce ograniczenie długości OPP wynika z obecności węzłów drogowych oraz znaków.
Odcinkowy pomiar prędkości – zasada działania
System OPP jest dość prosty. Na początku i końcu monitorowanego odcinka drogi umieszczone są kamery wyposażone w system rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Zadaniem obu urządzeń jest nie tylko odczytanie numerów pojazdu, ale także odnotowanie dokładnej godziny wjazdu i wyjazdu z odcinka. Następnie system – na podstawie czasu przejazdu oraz znanej długości odcinka – oblicza średnią prędkość, z jaką pojazd pokonał trasę. Jeśli jest ona wyższa od ograniczenia obowiązującego w danym miejscu, system automatycznie generuje zdjęcia pojazdu oraz dane potrzebne do wystawienia mandatu.
Ograniczenie długości OPP – przepisy
Nie istnieje ustawowy limit długości OPP. Ważne jest jedynie, aby kierowcy byli poinformowani odpowiednimi znakami D-51a „automatyczna kontrola średniej prędkości” i D-51b „koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”. Przepisy wymagają również, aby „na odcinku drogi, na którym umieszczono stacjonarne urządzenie rejestrujące, które kontroluje średnią prędkość jazdy, powinna obowiązywać stała prędkość dopuszczalna”.
W praktyce, zwykle stosuje się jeszcze jedną zasadę – brak zjazdów i wjazdów między kamerami. To bowiem powoduje, że część aut nie podlega pomiarowi, ponieważ „unika” jednego z punktów pomiarowych.
Ograniczenie długości OPP – od 1 do 14 km
Nie ulega wątpliwości, że im dłuższy odcinek pomiarowy, tym większa skuteczność systemu. Najdłuższy odcinkowy pomiar prędkości (OPP) w Polsce znajduje się w okolicy Białobrzegów na drodze ekspresowej S7 w województwie mazowieckim. Na tym 14-kilometrowym OPP (dokładnie 14 061 i 14 053 m) obowiązuje ograniczenie prędkości do 120 km/h dla samochodów osobowych.
Uwaga! W ciągu najbliższego roku ma pojawić się 43 systemy odcinkowego pomiaru prędkości – wszystkie trafią na drogi szybkiego ruchu. Istnieje więc szansa, że powstanie nowy rekordowo długi odcinek. Tu znajdziesz ich lokalizację.
Z kolei najkrótszy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce znajduje się w miejscowości Gorzyce, w województwie śląskim. Na drodze krajowej nr 78 pomiar obejmuje zaledwie 847 metrów w kierunku Gliwic i 849 metrów dla jadących do Ostrawy. Obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h.
Warto jednak dodać, że pomiar punktowy może również przypominać mini OPP. Fotoradary TraffiStar SR520 (działa ich w sumie 8 – np. w Warszawie) opierają się na pętlach indukcyjnych zatopionych w nawierzchni drogi. Gdy auto przejeżdża przez te czujniki, system automatycznie mierzy jego prędkość, analizując czas przejazdu między pętlami. W praktyce działa to jak uproszczona wersja odcinkowego pomiaru prędkości.