26 stycznia 2023

Odma silnika: co to jest, jakie są objawy zapchania i czym to grozi?

odma silnika

Jest niewielkim elementem, ale jej nieprawidłowe działanie może wiązać się z licznymi konsekwencjami. Odma silnika – co to jest, jakie są objawy zapchania i czym to grozi?

Odma silnika, czyli odpowietrznik skrzyni korbowej, ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej pracy jednostki napędowej. Jeśli jest zatkana, wiąże się to z licznymi problemami, jak falowanie obrotów czy nawet ograniczenie mocy silnika.

Czym jest odma silnika?

Jak sama nazwa wskazuje, odma silnika odpowiada za odprowadzenie gazów ze skrzyni korbowej, w której regularnie panuje duże ciśnienie. Prawidłowe funkcjonowanie odmy ma istotnie znacznie dla pracy jednostki napędowej.

Na odpowietrznik skrzyni korbowej składają się przewód, który często zostaje połączony z separatorem oleju i podgrzewaczem. Za jego działanie dodatkowo odpowiadają dwa zawory. Jeden, czyli PCV ma za zadanie odprowadzanie gazów z silnika i zaopatrywanie go w świeże powietrze, natomiast drugi, czyli membranowy, wyrównuje ciśnienie w skrzyni korbowej, poprzez upuszczenie nadmiaru gazów.

odma silnika

Jeśli odma silnika działa nieprawidłowo, doprowadza do przesadnego obciążenia całego układu. W konsekwencji może więc dojść do uszkodzenia uszczelek i wycieku oleju z jednostki napędowej.

Przyczyny awarii odmy

Najczęstszymi przyczynami awarii odmy są długa praca w niskiej temperaturze roboczej oraz wilgoć. W efekcie prowadzi to do osadzania się pozostałości z filtrowanych gazów w postaci gęstej mazi, co powoduje zatkanie przewodów lub zaworów. Czyli negatywnie wpływa na ich pracę (TUTAJ poznasz tanie auta z silnikiem R5).

Odma silnika nie zatyka się z dnia na dzień. Dochodzi do tego w trakcie długotrwałego procesu, w rezultacie którego dopiero po czasie przestaje ona prawidłowo wykonywać swoje zadanie. Innymi winowajcami problemów z odpowietrznikiem skrzyni korbowej mogą być też wyeksploatowane uszczelki jednostki napędowej.

Pewność, że odma będzie funkcjonować prawidłowo da nam wyłącznie regularne sprawdzanie czystości wężyków i zaworów wchodzących w jej skład.

Po czym rozpoznać uszkodzenia odmy silnika?

Oto, jak najłatwiej rozpoznać uszkodzenia/zatkanie odmy silnika:

  • samoczynne podnoszenie się bagnetu – jeśli występuje problem z odmą, bagnet w jednostce napędowej przy pracy na wolnych obrotach będzie się samoczynnie unosił
  • charakterystyczne syczenie – po wyciągnięciu bagnetu z silnika dochodzi syczenie. Oznacza to, że z jednostki napędowej ucieka gaz, który do tego momentu znajdował się pod bardzo wysokim ciśnieniem
  • duży opór przy odkręcaniu korka wlewu oleju, przez podciśnienie tworzące się w skrzyni korbowej
  • wypchnięcie korka wlewu oleju – zbyt duże ciśnienie w układzie korbowym może prowadzić również do takiego objawu

Ale o problemach z odmą mogą świadczyć również poniższe objawy:

  • nierówna praca silnika na biegu jałowym – początkowo tylko na zimno, a później, jeśli odma jest coraz bardziej zatkana/zużyta, ma to miejsce także po rozgrzaniu
  • chwilowe pogorszenie osiągów – wraz z nasileniem się problemu z odpowietrzaniem skrzyni korbowej ma miejsce pogorszenie możliwości jednostki napędowej. Nie jest ono duże, ale wyczuwalne
  • zapalenie kontrolki silnika – zdarza się, że okazyjnie zapala się ona na jakiś czas i później gaśnie
  • wycieki oleju – jeśli zdarza się, że olej zaczyna wyciekać ze skrzyni korbowej, plama pod samochodem nie jest duża, a sam olej dość powoli kapie
  • nadmierne dymienie

Jakie są konsekwencje zapchania odma silnika?

Długotrwała jazda z zapchaną odmą silnika grozi licznymi przykrymi konsekwencjami. Czyli:

Co ciekawe, zapchana odma silnika może nie dawać bardzo długo żadnego charakterystycznego sygnału. Ale w pewnym momencie może dojść po prostu do uszkodzenia jednostki napędowej.

odma silnika

Czyszczenie odmy silnika

Budowa i umiejscowienie odmy silnika mogą różnić się w zależności od marki i modelu samochodu. Niezależnie od tego, jej funkcja zawsze jest taka sama.

Problem z odmą najłatwiej rozwiązać poprzez wyczyszczenie jej. Nie jest to nic skomplikowanego, choć często wymaga sprawdzenia, gdzie się znajduje w danym modelu samochodu. Dlaczego? Ponieważ najpierw należy wymontować ją z silnika.

Później wystarczy rozkręcić odmę i dokładnie wyczyścić. Najlepiej użyć do tego myjki ciśnieniowej. Jeśli okaże się, że filtr jest już zużyty, warto wymienić go na nowy.

Należy też pamiętać, że sama wymiana uszczelek odmy silnika niekoniecznie musi zlikwidować problem z tym elementem.

Jak zadbać o prawidłowe działanie odmy?

Dbanie o działanie odmy olejowej polega nie tylko na jej regularnym czyszczeniu, ale też na stosowaniu odpowiednich środków smarujących. Czyli olejów wysokiej jakości. Jeśli leje się tani olej, to istnieje większe ryzyko osadzania się zanieczyszczeń w odmie silnika.

odma silnika - filtr

Oczywiście, warto dokonywać wymiany oleju zgodnie z zaleceniami producenta.

FAQ

Jaką rolę pełni odma silnika?

Odma silnika odpowiada za odpowietrzenie skrzyni korbowej i wyrównywanie ciśnienia w niej panującego.

Jakie są objawy zapchania odmy olejowej?

To nie tylko podnoszenie się bagnetu, syczenie i problemy z odkręceniem korka wlewu oleju. To również nierówna praca silnika na biegu jałowym, chwilowa utrata mocy czy wycieki oleju.

Jak sprawdzić odmę?

Najłatwiejszy sposób na sprawdzenie odmy polega na odkręceniu korka wlewu oleju. Jeśli jest on przyssany do obudowy, a obroty silnika nie zmienią się, świadczy to problemie z odmą.

Co ile wymieniać filtr odmy?

Mechanicy zalecają, aby filtr odmy silnika wymieniać co około 50 000 km.

Odma silnika - GALERIA

odma silnika
odma silnika
odma silnika - filtr