16 listopada 2024

Używany Opel Astra II (G) – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?

Opel Astra G

Swego czasu był to jeden z najbardziej pożądanych samochodów w Polsce. Czy warto się nim zainteresować jako budżetową propozycją z rynku wtórnego?

Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego samochodu Opel Astra II. Model był produkowany w latach 1998-2009. W trakcie produkcji nie przechodził żadnych istotnych liftingów. W 2003 roku rozpoczęła się jego produkcja w polskich zakładach w Gliwicach pod nazwą Astra II Classic i była kontynuowana przez 6 lat, do 2009 roku.

Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?

Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu

Wklej link do ogłoszenia

Zamów raport z inspekcji

Używany Opel Astra II (G) – nadwozie, korozja

Gama obejmuje sześć wersji nadwoziowych. Obok popularnych hatchbacków (3d i 5d), sedana oraz kombi, mamy jeszcze coupe i kabrioleta. Te dwie ostatnie wersje są opracowane (i sygnowane) przez Bertone.

Samochód wygląda dość masywnie i solidnie. Nadwozie Astry II jest dobrze spasowane. Zabezpieczenie antykorozyjne opisywanego auta nie było najgorsze, ale w starszych egzemplarzach Astry mogą się już pojawiać pierwsze dziury w podłodze. Te z końcówki produkcji, zwłaszcza jeśli były garażowane, trzymają się nieźle.

Koszty napraw blacharskich tego samochodu należą do najniższych na rynku. Liczba zamienników karoseryjnych jest naprawdę imponująca, podobnie zresztą jak podaż elementów używanych. Ich ceny także nie należą do zbyt wygórowanych. Wyjątkiem są odmiany coupe i kabriolet. Elementy karoseryjne do nich są znacznie mniej popularne i droższe.

Używany Opel Astra II (G) – bezpieczeństwo

Solidny wygląd to jedno, a sztywność nadwozia – drugie. Podczas testów Euro NCAP Astra zdobyła tylko cztery gwiazdki. Trzeba pamiętać, że w tamtych czasach oceniano głównie strukturę karoserii, a ta nie okazała się zbyt mocna. Podczas czołowych prób zderzeniowych odkształcały się dach i progi.   

Używany Opel Astra II (G) – wnętrze, bagażnik, deska rozdzielcza

Astra ma swoje lata, ale wciąż należy do wyjątkowo funkcjonalnych i zaskakująco pakownych modeli. Najmniejszym bagażnikiem legitymuje się coupe (360 litrów). Hatchback pomieści 370 litrów, sedan – 460, a kombi 480 litrów.

Na uznanie zasługuje rozplanowanie wnętrza. Pomijając coupe i kabrioleta każda z wersji zapewnia sporo miejsca dla pasażerów, a bagażniki ze swoimi regularnymi ścianami są wręcz wzorowe.

Deska rozdzielcza jest nudna do bólu – ale przynajmniej wykonano ją z miękkiego materiału. Ogólnie całe spasowanie jest naprawdę niezłe, a do obsługi trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. W droższych wersjach producent zdecydował się ożywić trochę kokpit i wyposażył zestaw wskaźników w białe tarcze. To naprawdę niewiele, mając na uwadze fakt, że w Kadecie opcjonalnie dostępne były wskaźniki cyfrowe.

Używany Opel Astra II (G) - wyposażenie

Wersji wyposażenia jest ok. dwudziestu, w ogłoszeniach pojawiają się także odmiany jubileuszowe. Trzeba zaznaczyć, że w tamtych czasach „podstawa” znaczyła zupełnie coś innego niż obecnie. Nie było ani klimatyzacji, ani nawet elektrycznie sterowanych szyb.

Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje w zasadzie tylko wspomaganie układu kierowniczego, 2 poduszki powietrzne i immobilizer. Właśnie z tego powodu warto szukać bez porównania lepiej ukompletowanych odmian CDX, Elegance, Diamant, Club, które mają nie tylko klimatyzację, ale także znacznie lepszą tapicerkę.

Używana Astra II OPC

Najbardziej poszukiwane na rynku są… zadbane egzemplarze z LPG, ale jeśli w ogłoszeniach pojawi się topowa wersja OPC w dobrym stanie, również nie będzie długo czekać na nabywcę.

Przypomnijmy OPC to skrót od Opel Performance Center. Takie oznaczenie mają najszybsze odmiany starszych Opli. W przypadku Astry II powstały dwie generacje tego modelu. Pierwsza, z wolnossącym silnikiem o mocy 160 KM, była produkowana w latach 1999-2001. Powstało 3000 sztuk. Od zwykłej wersji 2.0 136 KM odróżniały ją m.in. „ostry” wałek rozrządu, inny kolektor wydechowy, komputer, usunięty wałek wyrównoważający, chłodnica oleju, kute tłoki, odcięcie obrotów przy 7 tys., skrzynia biegów ze skróconymi przełożeniami, obniżone i usztywnione zawieszenie, powiększona średnica tarcz hamulcowych, 17-calowe koła, stylizacja nadwozia i wnętrza. Auto było produkowane w kolorach niebieskim, srebrnym i czarnym.

W latach 2002-2003 produkowano drugą generację Astry II OPC. Tym razem silnik wzmocniono turbosprężarką. Moc wzrosła ze 160 do 200 KM.  

Używany Opel Astra II (G) – zawieszenie, układ napędowy, skrzynia biegów

Zawieszenie Astry II zostało opracowane w sposób gwarantujący bezproblemową, wieloletnią eksploatację. Nic dziwnego zatem, że na tle niektórych zaawansowanych kompaktów wydaje się... przestarzałe.

Z przodu mamy klasyczne kolumny McPherson, współpracujące z dolnymi wahaczami trójkątnymi. Wahacze mają wymienne końcówki (czyli popularne gałki), a zatem ewentualne wydatki redukują się do minimum. Z tyłu znajduje się praktycznie niezniszczalna belka zespolona.

W zasadzie tylko Volkswagen Golf IV prezentuje podobny poziom. Co ciekawe, w salonach Opla oferowano fabryczne pakiety tuningowe Irmschera. Dzięki nim, nawet bez kosztownych „multi-linków”, po zastosowaniu odpowiednich sprężyn i amortyzatorów Astra prowadzi się w bardzo przyjemny sposób.

Używany Opel Astra II (G) – silniki benzynowe

Najtrwalszą i najbardziej poszukiwaną wersją Astry II jest benzynowa odmiana 1.6 8V. Występuje w dwóch wersjach – z jednopunktowym wtryskiem (X16 SZR) i wielopunktowym (Z16 SE). Oba modele mają hydraulikę zaworową i nie imponują osiągami, ale z uwagi na prostą konstrukcję okazują się bardzo tanie w serwisowaniu. Nawet paskowy rozrząd – jeśli się zerwie nie czyni poważniejszych szkód, ponieważ zawory nie zderzają się z tłokami. To także idealny silnik do gazu. W zasadzie większość takich aut wystawionych w ogłoszeniach jest już od dawna przerobiona na LPG.

Szukając Astry z innym silnikiem warto mieć na uwadze trzy przypadłości typowe dla pozostałych benzynowych modeli. Wybrane egzemplarze przejawiają spory apetyt na olej silnikowy (Opel przewiduje dość spore normy graniczne). W szesnastozaworówkach zdarzały się przypadki zerwania paska zębatego rozrządu. Silniki z literą Z (na pierwszym miejscu w oznaczeniu kodu silnika, np. Z14XE) mają problemy z układem recyrkulacji spalin (zaostrzone normy ekologiczne).

Benzynowa gama silnikowa jest spora, więc musimy się ograniczyć do krótszych opisów najpopularniejszych wersji.

1.2 16V

Rzadko spotykana odmiana z łańcuchem rozrządu. Niskie zużycie paliwa, ale za to kiepskie osiągi i problemy z układem zapłonowym (kaseta zapłonu). Łańcuch rozrządu też nie jest najtrwalszy, niestety.  

1.4 16V, 1.6 16V

Bardzo popularne silniki. Są nowoczesne, wyposażone w hydraulikę zaworową i wielopunktowy wtrysk. Legitymują się korzystną relacją osiągów do ilości spalanego paliwa. Są wyposażone w dwa wałki rozrządu napędzane paskiem zębatym, o który należy dbać w sposób szczególny – zdarzały się incydentalne przypadki, kiedy zrywał się on już po 40 000 km. Mechanicy wyspecjalizowani w naprawach Opli zalecają wymianę rozrządu w tych jednostkach nawet co 60 000 km. W starszych modelach Opel stosował tu metalowe kolektory ssące, w nowszych znajdziemy już kolektory z tworzyw sztucznych.

1.8 16V, 2.0 16V

choć różnią się pojemnością, należą do tej samej rodziny. Wyposażone w pasek rozrządu oraz hydraulikę zaworową mają podobne wymagania serwisowe jak jednostki 1.4 16V i 1.6 16V.

2.2 16V, 2.0 Turbo

Jednostki zarezerwowane dla wersji sportowych. Wersja 2.2 posiada bardzo rozbudowany układ rozrządu z dwoma łańcuchami i hydrauliką zaworową. Silnik 2.0 Turbo posiada pasek zębaty rozrządu i hydraulikę zaworów.

Używany Opel Astra II (G) – silniki diesla

Wszystkie diesle z Astry II są ekonomiczne, ale w zasadzie żadnego nie można polecić. Na ogół generują już spore koszty serwisowe. Do wyboru mamy trzy pojemności skokowe: 1.7, 2.0 i 2.2. Każda jednostka występuje w kilku wersjach, co w sumie daje ok. 10. różnych wariantów. Wersje 1.7 mają pasek rozrządu, a 2.0 i 2,2 - łańcuch.

1.7 DT 68 KM

Dość stara konstrukcja oplowska z jednym wałkiem rozrządu z rotacyjną pompą wtryskową Bosch VP29 i pośrednim wtryskiem paliwa. Wyposażona jest w pasek rozrządu i hydrauliczną kompensację luzów zaworowych.

1.7 DTI 75 KM

Konstrukcja opracowana przez Isuzu. Ma już 16 – zaworową głowicę i bezpośredni wtrysk paliwa realizowany prostą mechaniczną metodą za pomocą rotacyjnej pompy wtryskowej (Denso V5). Zawory regulujemy w nim ręcznie.

1.7 CDTI

Wyposażona w układ common-rail z 16-zaworową głowicą, paskiem rozrządu i ręczną regulacją zaworów.

2.0 DTI, 2.2 DTI

Grupa silników Opla z łańcuchem rozrządu, bezpośrednim wtryskiem paliwa z rotacyjnymi pompami i hydrauliką zaworową.

Żadnej z tych jednostek nie można polecić. Ich użytkowanie wiąże się albo z kosztownymi awariami pomp wtryskowych, albo z nico tańszym w naprawie, ale również drogim rozszczelnianiem układu paliwowego w okolicach wtryskiwaczy (2.0 DTI, 2.2 DTI).

Używany Opel Astra II (G) – typowe usterki:

Główne bolączki modelu to:

  • częste awarie pompy wtryskowej w dieslach 1.7
  • rozszczelnianie się układu wtryskowego w dieslach 2.0 i 2.2 (paliwo dostaje się do oleju); w wersjach 2.2 dodatkowo pękają głowice
  • we wszystkich wersjach matowieją szkła reflektorów
  • w wersjach 16-zaworowych zrywają się paski rozrządu
  • wszystkie wersje benzynowe miewają podwyższony apetyt na olej silnikowy

Używany Opel Astra II (G) – ceny, oferta rynkowa

Astry II schodzą powoli na drugi plan, ustępując miejsca młodszym generacjom. Statystyki OTOMOTO pokazują jednak, że wciąż są osoby, które szukają zadbanej Astry II, bo to samochód niedrogi w zakupie i tani w eksploatacji. Zwłaszcza w polecanej wersji benzynowej 1.6 8V. Niestety – niektórzy sprzedający są tego świadomi i windują ceny powyżej średniej.

Ceny używanych egzemplarzy zależą wyłącznie od stanu technicznego i wersji. Ich rocznik nie ma najmniejszego znaczenia, a przebieg jest raczej kwestią drugorzędną. Najtańsze egzemplarze można kupić za 2,5-3 tys. zł. Najdroższe „klasiki” z polskich salonów wyceniane są na ok. 17 tys. zł. W ogłoszeniach OTOMOTO znaleźliśmy jeszcze kilka kabrioletów za ok. 25 tys. zł.  

Używany Opel Astra II (G) – zalety/wady:

Zalety:

  • prostota konstrukcji tańszych wersji
  • wzorowe zaplecze serwisowe

Wady:

  • coraz trudniej trafić na zadbany egzemplarz
  • bazowe wersje są bardzo ubogo wyposażone   
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G
Opel Astra G