10 sierpnia 2024

Używany Opel Mokka I (A) – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?

Opel Mokka I przedlift

Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego modelu Opel Mokka I. Samochód był produkowany w latach 2012-2019. W 2016 roku przeszedł lifting. Zmodernizowane auto najłatwiej rozpoznać po nowych przednich światłach LED i mniejszej atrapie chłodnicy. Innym wyróżnikiem jest literka X dodana do nazwy.

Ceny używanych Opli Mokka rozpoczynają się od poziomu 30 tys. zł. Mowa tu o egzemplarzach z silnikiem wysokoprężnym. Benzynowe kosztują zazwyczaj od 3 do 5 tys. zł więcej.

Najbardziej poszukiwana wersja silnikowa – i jednocześnie najwyżej wyceniana – to 1.4 Turbo.  Jeśli weźmiemy pod uwagę najtańsze egzemplarze, auto nie ma zbyt wielkiej konkurencji. W początkowym okresie produkcji tego modelu, czyli w latach 2012-2014, crossovery dopiero wchodziły na rynek. Główni rywale to Renault Captur (2013-2019) oraz Nissan Juke (2010-2019).

Opel Mokka I przedlift

Używany Opel Mokka – nadwozie

Jak większość crossoverów, Mokka występuje tylko w jednej wersji nadwoziowej, ale ma swoich krewniaków technicznych. Są to Chevrolet Trax oraz Buick Encore. O ile pierwszy z wymienionych był oferowany w Europie, o tyle drugi trafia na nasz rynek wtórny głównie zza oceanu i nie zawsze jest taki bezwypadkowy, jak mogłoby się wydawać na podstawie opisu ogłoszenia. Na wybranych rynkach był jeszcze Vauxhall Mokka, ale to dokładnie to samo co Opel, tyle że z innym znaczkiem. Ten znaczek na Oplach jest czasem śladem powypadkowych napraw, do których użyto np. maski czy poduszki powietrznej z Anglii.

Linia nadwozia może się podobać, ale niektórzy zwracają uwagę na fakt, że samochód wydaje się odrobinę za wąski w stosunku do wysokości. Porównajmy zatem jego wymiary z Astrą IV, z którą dzieli szereg wspólnych rozwiązań technicznych. I tak – długość/szerokość/wysokość Mokki to odpowiednio 4278 mm/1774 mm/1646 mm. W przypadku Astry IV (wersja hatchback 5d) jest to 4419 mm/1814 mm/1510 mm. Astra jest zatem o 4 cm szersza i o ok. 13 cm niższa.

Używany Opel Mokka – korozja, bezpieczeństwo

Większych problemów z korozją na razie nie ma. Nie można narzekać również na jakość wykończenia nadwozia. Jest nieźle nie tylko jak na Opla, ale także jak na samochody dostępne na tym poziomie cenowym z podobnych roczników.

W swoim czasie ten model był jedną z bezpieczniejszych propozycji na rynku. Otrzymał komplet gwiazdek w testach Euro NCAP i bardzo wysokie noty cząstkowe. Było to 96% dla kierowcy, 90% dla pasażerów, 67% dla pieszych i 100% za systemy asystujące kierowcy.

Używany Opel Mokka – bagażnik

O ile miejsca dla czterech dorosłych osób nie brakuje, o tyle może pojawić się niewielki problem z transportem ładunku. Bagażnik ma tylko 356 litrów, co przypomina, że mamy do czynienia tylko z crossoverem, a nie z kompaktowym SUV-em.

Wybrane egzemplarze są wyposażone w wysuwany (z tylnego zderzaka) bagażnik na rowery FlexFix. To bez wątpienia bardzo praktyczne rozwiązanie dla miłośników aktywnego spędzania wolnego czasu, ale niestety nie ma nic za darmo. Ogranicza ono funkcjonalność bagażnika – chodzi o wnękę na koło zapasowe. Jeśli ktoś chciałby zamontować zasilanie LPG, w aucie z FlexFix-em nie będzie miejsca na zbiornik.

Używany Opel Mokka – deska rozdzielcza

Wiele zależy od wersji wyposażenia, ale generalnie nawet w tych najtańszych deska rozdzielcza jest wykonana starannie, z miękkich materiałów (przynajmniej w górnej części). W droższych egzemplarzach górna część kokpitu jest nawet barwiona – najpopularniejsze kolory to pastelowy jasny niebieski, kawowy oraz pomarańczowy. Całość prezentuje się dość atrakcyjnie i okazuje się trwała.

Dobre wrażenie robią także okrągłe zegary w oddzielnych tubach, wyraźny ekran opcjonalnej nawigacji oraz łatwe w obsłudze przyciski na konsoli centralnej. Kiedyś niektórzy narzekali, że jest ich zbyt dużo. Teraz widać, że to znacznie lepsze rozwiązanie niż niektóre dotykowe tablety stosowane obecnie.

Uwaga – po liftingu zegary straciły swój oryginalny charakter – trafiły pod wspólną „szybkę”. Zmianą na plus jest natomiast większy i lepiej wkomponowany w deskę rozdzielczą, dotykowy ekran multimediów.  

Używany Opel Mokka – wyposażenie

Podstawowe poziomy wyposażenia Mokki to Essentia, Enjoy i Elite. Seryjnie każdy egzemplarz ma na pokładzie klimatyzację, 6 głośników, tempomat, komputer pokładowy, dzieloną tylną kanapę i relingi dachowe.

Droższe odmiany oferują dodatkowo skórzane detale wykończenia, większe felgi, automatyczną klimatyzację, lepsze multimedia, kamerę cofania czy przyciemniane szyby.

Warto wiedzieć, że tak promowany kiedyś przez Opla system OnStar, który pozwalał za pomocą jednego przycisku wzywać pomoc – obecnie nie jest wspierany przez grupę Stellantis. Ogólnie – wszelkie multimedia wymagające aktualizacji (włączenie z nawigacją) sprzedawane przed przejęciem przez Stellantisa - kuleją.

Używany Opel Mokka – zawieszenie

Z przodu mamy układ McPherson, z tyłu – niezależnie od wersji układu napędowego – belkę. Wszystkie części są solidne i przystępne cenowo, więc jest to jak najbardziej samochód na nasze drogi.

Używany Opel Mokka – układ napędowy/skrzynia biegów

Większość wersji ma napęd na przód, ale są także odmiany 4x4. Napęd na tylne koła jest przenoszony za pomocą sprzęgła sterowanego elektrycznie. Rozwiązanie to nie sprawia większych problemów. Jest trwałe i nie podnosi zużycia paliwa.

Jeśli chodzi o skrzynie biegów mamy do wyboru ręczne 5. i 6-biegowe, a także 6-biegowy, klasyczny automat. W przypadku aut z ręczną „szóstką” należy zachować szczególną ostrożność – to model M32, który słynie z awaryjnych łożysk. Ruchy lewarka podczas dodawania i odejmowania gazu oraz hałas są sygnałem ostrzegawczym. Regeneracja tej skrzyni kosztuje ok. 3-4 tys. zł.

Jeśli ktoś zastanawia się nad automatem: to typowy, hydrokinetyczny przeciętniak. Niczym nie imponuje, ale nie ma też większych wad.

Używany Opel Mokka – jaki silnik benzynowy wybrać?

Jeszcze kilka lat temu, największym zainteresowaniem cieszyły się diesle – ekonomiczne i dynamiczne. Obecnie sytuacja na rynku uległa zmianie – diesle stają się tańsze od wersji benzynowych. Nabywcy obawiają się wyższych kosztów serwisowania i ograniczeń wynikających z norm czystości spalin.

Odmianą najbardziej poszukiwaną jest benzynowy silnik 1.4 Turbo. Występuje w wersji benzynowej oraz z fabryczną instalacją gazową. Obie wersje różnią się nieznacznie mocą i skrzynią biegów. Odmiana bez LPG jest najczęściej mocniejsza (140 KM) i ma skrzynię 6-biegową, a wersja z gazem – skrzynię „piątkę” i tylko 120 KM.

Swoich zwolenników ma także podstawowa, wolnossąca odmiana benzynowa 1.6 (115 KM). Najmniejszym zainteresowaniem cieszy się najmłodszy silnik benzynowy 1.4 DIT (152 KM) z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Używany Opel Mokka – jaki silnik Diesla wybrać?

Najlepszą wersją wysokoprężną jest stary, sprawdzony 1.7 CDTI. Oczywiście ma problemy z filtrem cząstek stałych, ale ogólnie to dość udana i dopracowana konstrukcja. Znacznie gorzej wygląda sprawa z nowszym silnikiem 1.6 CDTI z łańcuchem rozrządu. Po pierwsze – łańcuch nie grzeszy trwałością. Po drugie – jego wymiana okazuje się zaskakująco droga (nierzadko wyciąga się do niej silnik).

Opel Mokka – popularne silniki

Używany Opel Mokka – jaki jest w eksploatacji?

Samochody kupuje się oczami, a jeśli auto się podoba, to można mu wiele wybaczyć. Na szczęście wybrane odmiany Opla Mokka są nie tylko ładne, ale również udane. Użytkownicy wersji 1.4 Turbo chwalą sobie ogólną niezawodność i niskie koszty serwisowe, a także osiągi. W przypadku wersji z LPG dodatkową zaletą stają się także niskie koszty eksploatacji.

Pod względem funkcjonalności czy komfortu jazdy Mokka wypada nieźle – tak jak wspomnieliśmy wcześniej – nie ma zbyt wielu rywali w swojej klasie.

Pomijając drogą w naprawach odmianę 1.6 CDTI, Mokka jest – pod względem serwisowym – samochodem przyjaznym dla portfela. O ile oczywiście ktoś na dzień dobry, tuż po zakupie nie będzie musiał oddać do regeneracji skrzyni biegów M32.  

Używany Opel Mokka – typowe usterki

Główne bolączki modelu to:

  • pękające kolektory w 1.4 Turbo
  • zużyte łożyska w skrzyni M32
  • fatalny rozrząd w silnikach 1.6 CDTI
  • problemy z filtrami cząstek stałych w dieslach

Używany Opel Mokka - ceny, oferta rynkowa

Mokka jest wciąż samochodem drogim. Naprawdę trudno kupić egzemplarz w akceptowalnym stanie i zapłacić mniej niż 30 tys. zł.  W ogłoszeniach dominują wersje benzynowe. Diesli jest ok. 20-30%, a odmian z LPG mniej niż 10%. Nic dziwnego, że te ostatnie – jeśli są w dobrym stanie – sprzedają się dosyć szybko.

Zalety

Atrakcyjny wygląd, funkcjonalne wnętrze, niskie koszty serwisowania polecanych wersji benzynowych, szerokie zaplecze części zamiennych.

Wady

Problematyczny diesel 1.6, jedna z najbardziej popularnych skrzyń biegów w tym modelu jest awaryjna (6-biegowy manual), wysokie ceny aut używanych.