Oto nowy polski samochód na prąd. Nie można nim wyjechać na drogę

Inżynierowie KGHM zbudowali pojazd, który ma być wykorzystywany do pracy w kopalniach. ZANPER 2.0 jest zasilany prądem.
ZANPER 2.0 do pracy w kopalni
KGHM ZANAM stworzył napędzany silnikiem elektrycznym wóz transportowy ZANPER 2.0, który jest przeznaczony do pracy w korytarzach kopalnianych.
„KGHM ZANAM S.A. to jeden z największych w Polsce producentów maszyn i urządzeń dla sektora górniczego. Biuro konstrukcyjne spółki nieustannie poszukuje i wdraża nowe rozwiązania, oraz rozwija istniejące produkty. Przykładem jest nowa wersja pojazdu elektrycznego Zanper 2.0 z podwoziem własnej konstrukcji. To w 100 proc. efekt pracy kadry inżynierów KGHM” – podano w komunikacie. (Przeczytaj też: Polski samochód elektryczny eVan dopuszczony do ruchu. ZOBACZ nagranie).
Spółka należy do KGHM Polska Miedź S.A. – jednego z największych producentów miedzi i srebra rafinowanego na świecie.
ZANPER 2.0 to w pełni elektryczny, bezemisyjny, ekologiczny pojazd. „Chcemy się nim pochwalić także w naszych zagranicznych aktywach, m.in. w Stanach Zjednoczonych i Chile” – zapowiedział Mirosław Kidoń, wiceprezes KGHM ds. aktywów zagranicznych oraz ds. rozwoju.
Ten nowoczesny elektryk pod ziemią może przewieźć maksymalnie 14 osób. Ma 1,4 ton ładowności. Napędza go bateria, dzięki której może przejechać do 200 kilometrów.
W imię rozwoju
„To jest przyszłość transportu pod ziemią. Warunki w kopalniach KGHM są bardzo trudne i ekstremalne, dlatego nasi projektanci i inżynierowie stworzyli pojazd w pełni dostosowany do pracy w takim otoczeniu. Nieustannie poprawiamy swoją efektywność. Stawiamy na technologie przyszłości, rozwijamy projekty dotyczące elektryfikacji. Jesteśmy liderem pod względem elektromobilności. Nie tylko podążamy za najnowocześniejszymi trendami, ale także je wyznaczamy. Dowodem tego jest właśnie prezentowany dzisiaj oficjalnie ZANPER 2.0.” – czytamy w komunikacie spółki.
KGHM podał, że pojazdy elektryczne wykorzystywane są w kopalniach nie tylko do transportu pracowników. Obecnie w zakładach górniczych KGHM pracuje ponad 40 wozów strzelniczych zasilanych bateryjnie. W trakcie opracowania jest również wóz odstawczy z napędem elektrycznym HT24E, który ma być alternatywą dla obecnie użytkowanych maszyn. Zastosowanie tych pojazdów ma także w przyszłości poprawić warunki pracy górników, zwiększyć wydajność silników i ograniczyć emisję ciepła i spalin.