12 grudnia 2023

Paliwo E10 zastąpi Pb95. Co ze starszymi modelami aut?

stacja paliw tankowanie
Zdjęcie: newspressuk.com

Od 1 stycznia 2024 roku, a więc za niecały miesiąc, na stacjach paliw pojawi się nowy rodzaj benzyny. Paliwo E10 zastąpi obecnie oferowany wariant Pb95. Jakie zmiany czekają w związku z tym kierowców starszych samochodów?

Paliwo E10 – co to? Dlaczego zostaje wprowadzone?

Dotychczas oferowana na stacjach benzyna Pb95, oznaczana jest symbolem E5. W jej składzie możemy znaleźć maksymalnie do 5% objętościowo bioetanolu. Wprowadzane po nowym roku paliwo E10 zawiera natomiast do 10% objętościowo biokomponentów. Tak więc liczba oktanów nie zmienia się i nadal wynosi 95. Różnice znajdziemy w składzie obu paliw. Nie bez znaczenia jest w tym kontekście fakt, że bioetanol ma mniejszy tzw. ślad węglowy (o około 70%) w porównaniu z paliwami kopalnymi.

Modyfikacja paliwa jest związana z troską o ekologię. Szacuje się, że wpłynie na poprawę jakości środowiska, poprzez zmniejszenie emisji CO2 o 2% i ograniczenie smogu, szczególnie w dużych miastach. Na dodatek, jak czytamy na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska:

„Ponadto, zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych umożliwi Polsce osiągnięcie unijnego celu 14% udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie oraz zmniejszy zależność od paliw kopalnych”.

Warto wspomnieć, że paliwo E10 jest od lat dobrze znane na świecie. Wprowadzono je w Stanach Zjednoczonych czy Australii. Polska jest osiemnastym krajem europejskim, w którym zdecydowano się na to rozwiązanie.

Paliwo E10 – do jakich aut można je wlać?

Wiele z pojazdów, które wyprodukowano od 2010 roku, przystosowano do tego rodzaju paliwa. Informację znajdziemy w instrukcji obsługi czy na naklejce na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Jeśli nadal nie jesteśmy pewni, czy nasz samochód dostosowano do zasilania benzyną E10, możemy zapoznać się ze specjalną listą pojazdów. Przygotowało ją Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Wystarczy wejść na stronę e10.klimat.gov.pl i skorzystać z prostej wyszukiwarki. W celu uzyskania informacji musimy znać jedynie markę, model i rok produkcji auta. Jest to oczywiście bezpłatna, rządowa platforma. Inny sposobem na sprawdzenie jest zapoznanie się z listą, którą można znaleźć TUTAJ.

Czy starsze silniki mogą działać na benzynie E10?

Niektóre starsze jednostki napędowe mogą być zasilane benzyną E10. Nie oznacza to jednak, że dla wszystkich z nich jest to bezpieczne. W niektórych pojazdach nieprzystosowanych do tego rodzaju paliwa uszkodzeniu mogą ulec elementy silnika (aluminiowe) i układu paliwowego (np. gumowe uszczelki). Dlatego już teraz warto upewnić się, czy silnik jest przystosowany do paliwa E10.

Na przykład Volvo informuje, że paliwo E10 można stosować do wszystkich modeli wyprodukowanych po 1976 roku. Wyjątkami są odmiany S40 i V40, które wyposażono w silniki 1.8i (GDI), czyli z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Równie cenną informację znajdziemy np. na oficjalnej stronie BMW. Bawarski producent przekonuje, że do każdego modelu benzynowego wyprodukowanego od 1994 można wlewać paliwo E10.

Jak więc widać nie ma reguły, a fakt, że posiadamy starszy samochód, nie oznacza powodów do paniki. Zamiast myśleć o zmianie auta, warto sprawdzić, czy producent przewidział zasilanie konkretnej, starszej konstrukcji benzyną E10.

Czy benzyna E10 może uszkodzić silnik?

Nie tylko w przypadku niektórych starszych samochodów, zwiększenie ilości etanolu w paliwie, będzie działać niekorzystnie na kondycję jednostki napędowej i jej elementów. Nie inaczej jest w odniesieniu do niektórych nowszych konstrukcji. Dobrym przykładem są wybrane jednostki z wtryskiem bezpośrednim (np. niektóre silniki koncernu Volkswagen z rodziny FSI). Ze względu na higroskopijne właściwości alkoholu, w układzie paliwowym stale obecne będą śladowe ilości wody. W efekcie doprowadzi to prędzej czy później do uszkodzenia układu wtryskowego. Co więcej, paliwo E10, ze względu na zwiększoną zawartość bioetanolu, może powodować korozję poszczególnych elementów układu paliwowego.

Tyle w teorii. W praktyce warto wrócić do przykładów z grupy Volkswagen. A konkretniej silnika 1.6 FSI. W przypadku modeli Bora i starszych generacji Golfa (IV i V), stosowanie paliwa E10 nie jest zalecane. Ale w nowszych modelach (Jetta i Passat) można je śmiało zatankować. Przynajmniej tak wynika z informacji, do których można dotrzeć za pomocą wspomnianej wyszukiwarki. Jak dalece pewnych i sprawdzonych, zweryfikuje czas.

Co z Pb98?

Benzyna Pb98 nadal dostępna będzie jako paliwo E5. Co ważne, ten rodzaj paliwa można mieszać w dowolnych proporcjach z benzyną E10, bez obaw o uszkodzenie pojazdu. Sprawdźmy jednak w instrukcji obsługi samochodu, czy można do niego zatankować paliwo o liczbie oktanowej 98 zamiast 95.

Czy paliwo E10 będzie droższe?

W ostatnim czasie ceny wszystkich rodzajów paliw zmieniają się bardzo dynamicznie. Ma na to wpływ wiele czynników, związanych np. z sytuacją gospodarczą na świecie. Jest jednak wielce prawdopodobne, że cena litra benzyny E10 powinna kształtować się na podobnym poziomie, co dotychczas stosowanej benzyny Pb95.

Paliwo E10 – gdzie kupić?

Benzyna E10 będzie powszechnie dostępna na stacjach paliw. Potwierdza to komunikat, który możemy znaleźć na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska:

„Na stacjach paliw pojawią się obowiązkowe oznakowania pistoletów wydawczych i dystrybutorów określające rodzaj wydawanego paliwa. Sposób oznakowania, formułowania i udostępniania informacji o rodzaju paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego został określony w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z 31 sierpnia 2021 r. w sprawie sposobu informowania o rodzaju paliwa ciekłego wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego oraz oznakowania miejsc tankowania pojazdu samochodowego takim paliwem. Zgodnie z przepisami na dystrybutorze paliwa na stacji benzynowej musi znajdować się niżej przedstawione oznakowanie w formie naklejki […]”.

Podsumowanie

Nowe paliwo, które wkrótce pojawi się na stacjach, ma wpłynąć pozytywnie na środowisko naturalne. Kierowcy nie powinni też odczuć różnicy płacąc za nie przy kasie. Dotyczy to oczywiście właścicieli pojazdów przystosowanych do zasilania tym rodzajem benzyny.

Większy problem dotknie posiadaczy niektórych starszych pojazdów. W efekcie będą zmuszeni przesiąść się na auta nowszej konstrukcji bądź dodawać do benzyny specjalne dodatki, które w pewnym stopniu minimalizują ryzyko wystąpienia ewentualnych awarii, np. wytwarzając warstwę ochronną na trzpieniach oraz gniazdach zaworów.

Jednak nie wszyscy będą musieli je stosować. Jak widać na przykładzie Volvo i BMW, paliwem E10 można zasilać również niektóre starsze konstrukcje. Bez obawy o ich uszkodzenie.